Är denna hjälm något att ha?

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Hej!

Är denna hjälm något att hänga i granen?

Kan ni dessutom vara schyssta och ge mig tips på bra och snygga hjälmar i 1500kr klassen? :)

/Robban

Edit: länken funkar inte som den ska

Saxat från sidan

"ALBERTO Integralhjälm Glasfiber black/silver/grey
Alberto Glasfiberhjälm med otrolig passform och komfort. Grafik med matt klarlack över.
Visirbyte sker med ett enkelt knäpp på mindre än 1 minut. Vikt 1450 Gram. Obs levereras alltid med klart visir. Dvs om ni beställer med Spegelvisir får ni ett klart och ett spegelvisr!!
Godkänd enl ECE 22-05"

Bifogat

• 46_23972_26o9os9hw3.jpg
    46_23972_26o9os9hw3.jpg
    41 KB · Visningar: 88
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Pengar är inte allt... men en liten fingervisning får man nog säga att det är.. en hjälm för 1500kr måste ju vara en moppehjälm gjort för 30-50km/t har du en 600 så lär du nog upp på det dubbla minst... sorry å säga men de är nog så.. sen kan jag ju hålla med om att mc butikerna gärna puschar för att man ska köpa det dyraste som finns för annars dör man direkt (snubblar på tröskeln ut ur affären)...

gillar shoies svarta xr1000 som det står shoie på (Badge)... den borde ju funka till alla hojar.. annars gillar jag generellt enfärgade hjälmar..

PS
Vad jag har hört så studsar plasthjälmar på asfalten vilket inte är så smart för nacken... de dyrare går liksom sönder som ett ägg istället.. därför bör man slänga den efter en vurpa OCH vara försiktig med den.... men jag är ingen hjälmexpert.. men tror de funkar så i princip... så köper du en sådan åk på grusvägar eller stigar ochgör det med din 600 (så går det definitivt sakta) ;)

Last edited:

oscarm

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
-99 Gixxer 750
Menar du Jake intergralhjälm? En sån hjälm skulle jag aldrig ta på mig, då går jag hellre. Verkar ju livsfarlig. Plasthjälmar duger ju knappt till mopedåkande.

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Menar du Jake intergralhjälm? En sån hjälm skulle jag aldrig ta på mig, då går jag hellre. Verkar ju livsfarlig. Plasthjälmar duger ju knappt till mopedåkande.

nej länken funkar inte som den ska:näsblod

Ja, hamburgarätarhjälmen i rullen överst lär bli hetast i hela kramfors i år.. :rofl

Fan vad pinsamt, men länkhelvetet visade FEL! :gnissla

Tack :)

Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Köp en hjälm av glasfiber och som sitter rätt och skönt.. vad pottan heter spelar mindre roll så länge den är godkänd. Till den kan du ha på dig vettiga mc-kläder med :)

/JPS

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Jag tror att den där hjälmen kommer duga, OK det är bra att man har bra utrustning, men om du hamnar i en olycka så har det mesta med tur o göra, delvis var och hur man kysser asfalt.

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Har för mig att jag sett tester där det skiljer marginellt mellan hjälmar för 8000 och 2000? Inte sagt att alla hjälmar eller ens att en enda för 2000 kr är bättre än en 4 ggr så dyr, men att det inte alltid är gigantisk skillnad säkerhetsmässigt? Tror som ovanstående att det handlar en hel del om tur också.
Min kostade bara 2000 men så kör jag ju inte så fort heller :arsele:D

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jag tror att den där hjälmen kommer duga, OK det är bra att man har bra utrustning, men om du hamnar i en olycka så har det mesta med tur o göra, delvis var och hur man kysser asfalt.

och över 90-110 så tror jag faktist det är otroligt mycket tur... träd, diken, bilar, idioträcken i mitten av vägen osv har nog större inverkan.. och över 150-170 så är det nog inte många procents chans att klara sig oavsett...

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...

Hoppsan, man måste alltså ha turen på sin sida så går det bra eller??

Själv har jag skaffat mig en top of the line hjälm, x-spirit, och ett bra skinnställ, bra stövlar och halvarssons ryggskydd bara för att öka mina odds om jag skulle gå i backen!!
Tänker så här; om jag har sån tur så när jag vurpar attjag blir glidandes på asfalten tills det stannar av sig själv, vill jag då ha ett skinnställ som inte håller måttet?? Troligtvis inte!!
Klappar jag huvudet i asfalten, ja då vill jag ha en bra hjälm som tar upp smällen och fungerar som den ska, inte nåt skräp som det bara är snygg färg på!!

Jag har ett förflutet i endurospåret och crossbanan så jag har vurpat och vet skillnaden mellan bra och dålig utrustning, man brukar få vad man betalar för!!
Kan jag dessutom köpa lite "tur" då gör jag det!!

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
jag har synat asfalt många ggr och endast fått marginella skador på hjälmen, däremot har det gått åt några skinnställ.. För det menar jag inte att man ska köra hoj i en moppehjälm. Men att man ska ha skinnställ el dylikt på sig varje gång man kör hoj! Åka med en hjälm för 7000 och jeans... Då kan man likagärna åka i toppluva!

/J

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
De flesta godkända, i EU eller USA, hjälmar gör nog jobbet hyfsat. Dock så kan det ju vara nog så viktigt att de är sköna och håller sig sköna efter första veckan också. En hjälm som immar, låter djävul osv. kan ju innebära att risken att syna asfalten ökar.

aprilia

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
RSV 1000R,Shiver,SXV550
KBC! snygga lacker och glasfiber hjälmar för dom priserna, bra priser på mässan!! A14:48

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy