Är denna hjälm något att ha?

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Hoppsan, man måste alltså ha turen på sin sida så går det bra eller??

Själv har jag skaffat mig en top of the line hjälm, x-spirit, och ett bra skinnställ, bra stövlar och halvarssons ryggskydd bara för att öka mina odds om jag skulle gå i backen!!

Kan jag dessutom köpa lite "tur" då gör jag det!!

...innan du börjar predika, så läs topicen , tråden handlar om en specifik hjälmsmodell.

Om du sover bättre om nätterna av att ha köpt världens bästa "top of the line" hjälm så är det ju jätte bra för dig. Vid en olycka i hög fart och kraftig nedslag så absorberar din hjälm endast en del av smällen, hjärnan kommer ändå att hoppa runt tillräckligt våldsamt innanför skallen så att det kan leda till allvarliga hjärnskador. Det är därför man alltid utför MG-röntgen vid olycka, för att utesluta sånt, även om det inte uppstått visuella skador.

Läs noggrannare, jag skrev faktiskt att det är BRA med utrustning. Det fattar ju väll vem som helst. Däremot att köpa tur, och ha tur, det är 2 helt olika saker. Oftast är det bättre med dyrare grejer, bättre kvalite etc..
Dock står jag ändå fast vid att: tur i oturen avgör i större utsträckning utfallet av olyckans påföljder - än att köra hoj med marknadens dyraste produkter. Du tänker givetvis korrekt genom att utrusta dig i förebyggande syfte vid eventuell olycka, men oftast är det inte du som avgör om sagan slutar med godnatt.

Hellre kyssa asfalt, rulla runt och landa i diket, än att krama bil eller en stolpe.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...