Är det en 2009 eller 2010?

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675
Även om den står still i hallen i ett år?

Japp då får vi inte sälja den som nybil utan som beg men du får iofs samma garantier som om du köper en nybil.

"Kunden skall alltid förväntas få den modell/variant som är av den senaste som saluförs, vid försäljningstillfället om inte säljaren anger annat. Du får heller inte gå mer än max 12 månader mellan tillverkning och registreringstillfället för att bilen skall tolkas som ny"

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Transportstyrelsen är inte alltid så noga med vad det står för årsmodell. Jobbade ett tag som bilsäljare och det hände att det stod Årsmodell 2007 på en bil som var tillverkad 2005 och uttagen 2007XXXX (skulle inte jag kalla en 2007a i alla fall.
Sedan finns det något som heter modellår. Det använder sig i alla fall bilfabrikater av (troligtvis samma för hojar). Normalt ställer de om produktionen efter sommarsemestern och då kan det bli så här.
Tillverkning 2010-09 (Modellår 2011 enligt tillverkare). Årsmodell 2010 enligt vägverket och i bruktagande 2011-01-XX (till exempel).
En vanlig anledning till twist...
Men oftast stämmer Årsmodell med Tillverkningsår. Första i bruktagande är en annan sak.

Min senaste hoj. KTM Superduke 2007a (facelift 2007 och det är den jag har).
(Modellår 2007 KTM) Uttagen 2007-04 men enligt vägverket en 2006 trots att det inte står tillverkningsdatum någon stans...???

Str3 R

Guest
Min Street Triple R är en -09:a, men i pappren står det 2010. Dock så mätte jag styrbredden och såg att det är en -09:a för till 2010 blev styret lite bredare. Jag tycker det vore bra att veta vad man faktiskt har för årsmodell om man ska ha delar till hojen nån dag. Hade jag inte kollat upp min Str3 R utan trott det är en 2010:a så hade jag köpt fel styre om jag skulle behövt köpa ett nytt. Ja för inte enbart bredden på styret är annorlunda utan kanske också omkretsen och så passar det inte på hojen.

Nu gör det inte mig nåt att det är en -09:a, jag har hela 2 hk fler och hela 1 Nm bättre vrid vid hela 100 varv före 2010:an motor… ;-)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC