Är det en myt att 2-takt sporthojar skär hela tiden?

Aidejonas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125cc Sporthoj!
Tja!

Jag funderar snart på att köpa sporthoj då lätt-mc körkort närmar sig. Vill ha antingen en Cagiva mito eller Aprilia RS 125 av självklara skäl hehe ;)

Dock läser jag hela tiden om att dessa skär hela tiden o.s.v vilket är jobbigt att höra. Är det en myt att dessa hojar skär hela tiden trots att man använder rätt olja och bensin, servar regelbundet och byter kolv relativt ofta, samt kör på rätt bestyckning?

Jag har en budget på runt 15.000-18.000 och har hittat lite hojar men dessa har gått runt 2500 mil och blir självklart orolig då man hört så mycket skit!

T.ex den här Aprilia RS 125, ser skit fräsch ut och har ny cylle,cdi,förgasare o.s.v, vågar man köpa när den rullat så långt?

Länk: http://www.blocket.se/vastmanland/Aprilia_RS125_Ny_cylinder_och_kolv_mm_41864871.htm?ca=11&w=3
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en praktskuren tvåtaktare. :D Men sköter man service och håller ordning på motorn ska det inte vara någon jättefara, men de är lite känsligare än en modern fyrtaktshoj, det är ju inget att sticka under stolen med.
Och 2400 mil är väl inte långt? :va
Sålänge hojen ser fräsch och väl underhållen ut spelar milen inte någon jättestor roll. Känn på lager och kolla motorn, glappar det inte och verkar motorn okej så kör på det.

Dock, om du ska ha en A1-hoj får du tänka på att gamla tvåtakts125cchojarna ofta har för mycket effekt för det kortet. (Max 11kw)
 

Aidejonas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125cc Sporthoj!
Jag har en praktskuren tvåtaktare. :D Men sköter man service och håller ordning på motorn ska det inte vara någon jättefara, men de är lite känsligare än en modern fyrtaktshoj, det är ju inget att sticka under stolen med.
Och 2400 mil är väl inte långt? :va
Sålänge hojen ser fräsch och väl underhållen ut spelar milen inte någon jättestor roll. Känn på lager och kolla motorn, glappar det inte och verkar motorn okej så kör på det.

Dock, om du ska ha en A1-hoj får du tänka på att gamla tvåtakts125cchojarna ofta har för mycket effekt för det kortet. (Max 11kw)

Tack för svaret, då fick man lite hopp iallafall :) Kommer nog att köpa en redan strypt 11kw och sedan kanske strypa av den :banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Problemen brukar vara:
Folk slarvar med 2-taktsoljan och/eller slarvar med kolvbytena = motorn tröttnar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja det är en myt.
De är känsligare än 4t-hojar, men följer man lite enkla regler så håller de utan att skära. De är dessutom lättmekade, lätt att byta kolv för man slipper pilla med kammar osv.

1. Varmkör innan man pressar motorn.
2. Se till att förgasaren är rätt bestyckad.
3. Använd bra olja.
4. Håll kolvbytesintervallerna!

Detta är grundläggande för 2t :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Dom håller bättre en motsvarande fyrtaktare....

Men visst kan dom rasa om man missköter dom, precis som med allt annat.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Motorbromsa aldrig... Iaf inte om du saknar separatsmörjning, som man ändå aldrig kan lita på.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hur ofta ska man byta kolv på en tvåtaktare?
Varför ska man det?
Hur ofta ska man byta kolen på en fyrtaktare eller det är samma intervall?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur ofta ska man byta kolv på en tvåtaktare?
Varför ska man det?
Hur ofta ska man byta kolen på en fyrtaktare eller det är samma intervall?

Beror ju helt på vilken trimningsgrad det är på motorn och hur man kör den.

Min 2t 125:a som har ca 240 literhästar och körs på gata. Jag byter vid 500 mil.
Mätte precis upp 2 kolvar, den ena har gått 300 mil (med 120 literhästar höhö) och den hade knappt synbart slitage. Mätte upp 0,02 mm slitage.
Den andra har gått 5-600 mil med ostrypt motor och den har delvis slitit ut "ränderna" på trycksidan. 0,06 mm slitage. Man ska alltså inte köra längre än så med min hoj.

En 4t 125:a på 15 hk behöver kolven aldrig bytas på. Den lär gå i graven innan kolven är slut.

Man byter kolv eftersom den nöts upp och får för stort spel till cylindern. Det blir då ett slamrande oljud och risken ökar för att kolven spricker. En gissning är också att värmeavledningen från kolv till cylinder blir sämre.

Portarna i cylinderväggarna är det som äter upp kolven på 2t.
 

CalleMange

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2014
Ort
Listerby
Hoj
Cagiva Mito -01
Tjena! Kändes som du hade koll på läget med slitage osv.
Jag är stolt ägare av en Cagiva Mito -01, och min fråga är; hur många kolvbyten klarar en cylinder? När bör man byta cylinder alltså. Kolven har alltid blivit bytt vid 500 mil!
Väldigt tacksam för svar! :hihi :hej
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Typ aldrig, däremot kan den behöva honas om och i sämsta fall borras.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Typ aldrig, däremot kan den behöva honas om och i sämsta fall borras.

Inte rekommenderat att hona en nicasilcylle, och borrar man om måste man få nytt nicasil i skiten, och det är väl fortfarande ingen i Svedala som gör det så man får skicka till England för det där, blir billigare att köpa ny cylinder i princip.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Inte rekommenderat att hona en nicasilcylle, och borrar man om måste man få nytt nicasil i skiten, och det är väl fortfarande ingen i Svedala som gör det så man får skicka till England för det där, blir billigare att köpa ny cylinder i princip.

finns inte nikasilproffsen kvar? var nog ett tag sen men har ett vagt minne av att ja sett eller hört någon reklam om dom..
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Racingkonsult nicasilerar om cylindrar. Har för mig att det landade på 2000 för min gg 125a.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tjena! Kändes som du hade koll på läget med slitage osv.
Jag är stolt ägare av en Cagiva Mito -01, och min fråga är; hur många kolvbyten klarar en cylinder? När bör man byta cylinder alltså. Kolven har alltid blivit bytt vid 500 mil!
Väldigt tacksam för svar! :hihi :hej

Tjena! Misstänker att det var riktat till mig.
Helt ärligt har jag ingen aning :crash

Min cylinder fick av någon anledning nytt nikasil vid 1100 mil och den är nu inne på tredje kolven (2500 mil) sedan dess och nikasilet ser fortfarande bra ut tycker jag, honingsreporna är kvar :)
 

CalleMange

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2014
Ort
Listerby
Hoj
Cagiva Mito -01
Tjena! Misstänker att det var riktat till mig.
Helt ärligt har jag ingen aning :crash

Min cylinder fick av någon anledning nytt nikasil vid 1100 mil och den är nu inne på tredje kolven (2500 mil) sedan dess och nikasilet ser fortfarande bra ut tycker jag, honingsreporna är kvar :)

Okej, då har jag en liten uppfattning om att. :) Men hur ser man om man har nikasilcylinder, om man ens kan se det? Eller är det någon som vet om Miton hade det som original 2001? :) :tungan
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Alla aluminiumcylindrar har i regel nikasilbeläggning i cylinderloppet :)
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top