Är det fel på Generatorn/ laddningsregulator? Följande symtom uppenbarar sig!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Har en Triumph spring st 2003. Häomdagen var batteriet dåligt när jag skulle starta den så då vart det ingen tur. Pratade med verkstaden om problemet eftersom jag precis hade hämtat hem den från MC handlaren (!) Han sa att det är okej att rulla igång cykeln och så ska jag komma förbi dom på måndag och få nytt batteri.

Men nu när jag var ute och körde så flippade den ur totalt:

Rullade igång den som vanligt, efter att ha kört ca 2 mil så började instrumentering och hastighetsmätare, varvräknare spela ett spratt och sluta fungera för att börja fungera igen. hastighetsmätar "pinnen" gick upp och ner. Digitala mätaren började blinka som fan.

Förstod att jag var tvungen att vända hem igen och väl efter vägen så började även den att "säcka vid låga varv" kunde inte stana i korsningar utan att ha lite varv på.

Min slutsats är rent spontant att generatorn knasar alternativ att Triumph är otroligt känsliga på batteriet så att det måste finnas lite kräm kvar för att den ska gå normalt! Hursomhelst så är det ju ett garantijobb från Handlaren men jag vill mest för min egen del få mina teorier bekräftade.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om batteriet är så slut att det inte tar någon laddning alls så kan det ge dessa fenomen, t ex om det är kortslutna celler i batteriet. Mätarna kan "hoppa och fladdra" och hojen kan dö under färd.

Åkte själv på detta med min speedy en gång. Fick rulla hem den sista kilometrarna efter att den lagt av för tredje gången under försöken att ta sig hem. Ett nytt batteri senare och allt var normalt igen (mätte även upp laddningen men den var helt ok).

Last edited:

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Jag hade precis samma symptom på min r6a och det visade sig att regulatorn hade brunnit.
Har du en multimeter kan du mäta upp generatorn för att se om det är den eller regulatorn som pajjat
:)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Okej Grabbar! Tack. Hursomhelst så lär det inte vara något Allvarligt fel i elektroniken och det är huvudsaken. Somsagt har jag garanti så av princip så kommer jag inte mäta upp ett piss men ville bara somsagt få det bekräftat/utbyta erfarenheter!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förmodligen batteriet som är kaputt, men orsaken kan vara att laddningsregulatorn också är kaputt och har dödat batteriet genom överladdning. Kontrollera därför alltid laddströmmen på olika varvtal så slipper du steka ditt nya batteri också.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO