Är det galet att åka nu?

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag var också ute och tog en sväng. Brukar åka till gymet på kvällarna efter jobbet. Det har gått bra än så länge. Men jag kör rätt lungt också. inga knäskrap och inget i närheten. Pulsen stiger lite på krokiga vägar. Man vet aldrig vad som kan finnas på vägen, löv grus, traktorslask osv.

Jag såg också några andra ute idag. Det kändes gött. Behövs lite varmare handskar dock. reaktionstiden stiger ganska kraftigt med nedkylda händer.

Ta det lungt bara. Segt och plågas hela vintern och nästa sommar för ett enda åk som gick snett!

Hur är det att åka på vintern om det är torrt? Får man ändå salt på hojen?

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag måste bara inflika vad min gamla mor sa:
"Jag förstår mig inte på dagens motorcyklister som ställer in hojen på hösten. När jag var ung åkte vi land och rike runt och kollade på tävlingar (speedway, is-racing osv) oavsett väder och tid på året......"
Nog går det att köra alltid. Anpassa körstilen bara.
Väl mött på vägarna.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
När det börjar bli kallt ute tycker jag att det är väldigt stor skillnad att köra beroende på vilken slags däck man har. Förra året ägde jag en R1 och en ktm 660. om det var 3-5 grader ute blev däcken inte varma på R1'an men på motarden blev dom varma. motarden har ju smalare däck som tål mycket lägre fart. dom däcken verkar bli varma mycket lättare.

idag har jag varit ute och gasat allt va det går med min husaberg. på den blir däcken hur varma som helst. bakdäcket vart till och med lite klibbigt längst ut i kanten. med husabergen kommer jag köra fullt tills snön kommer.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Jag ska också ta en tur idag!:) Men visst är det kallt så man får ta bra på sig, fast sen finns det ju myten om att man aldrig ska ta sista turen! ;)

Men klart du ska ut!

Det blir ingen sista tur om man kör hela året:) . Jag köpte tillbaks min R1 i fredags och körde 22 mil idag. Helt underbart och vilken maskin det är!

/D.

Mixhel

Honda va det ja!
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
2003, Honda Cbr 600RR
Funderar faktiskt på en motard.
Har du nå + och -? Altså Sporthoj vs motard?

Mixhel

Honda va det ja!
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
2003, Honda Cbr 600RR
Okej, om jag kunde så skulle jag ha båda:p
Men ja ska nog testa en motard nästa år! Dom måste man väl inte åka snabbt med för att ha kul?

Nicotin

Guest
min sista tur förra året slutade i sidan på en taxi..:gnissla

SÅ ta´t varligt och tänk på att man inte får optimal temp i däcken på sportraketerna...

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag kör dagligen med motarden, men min Kawa ligger i ide för vintern.
Man får ta det lugnt på blöta löv och is på morgonen...
Just det, jag blev förkyld efter en 10 mila tripp igår, använd rätt kläder!:näsblod

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Se upp för de vita sträcken (sid- samt mittlinje, övergångsställen, pilar mm). De blir rejält hala när det är frostvarning ute.

Ha de gött och kör försiktigt

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Kör året om här, tveklöst!

Däremot så är olika hojar olika bäst anpassade för olika årstider, en r1a passar bättre på sommaren medans en xt passar bättre på vintern (de kryptiska associasionsenheterna är anpassade efter språkkunskaper) vilket innebär att en offroad funkar bättre på vintern och en banräcer passar bättre på sommaren.

Jag körde dock senast för någon timme sen och kommer så att göra under hela vintern och annan olägen terräng så för ordinär körning rekommenderar jag rekommenderat underlag för situationen bäst överensstämmande för det absoluta tillfället.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln