Är det här bra framlampor?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena!

Är på jakt efter en ny lampa till nya hojen, det här är vad jag hade tidigare men den gav inget ljus alls vid kvällskörning

http://i.ebayimg.com/t/CARBON-STREETFIGHTER-ENDURO-HEADLIGHT-ALIEN-LED-PODS-/00/$(KGrHqEOKooE32)C!2duBOBGsCH!Uw~~_35.JPG

Så det jag letar efter är en lampa som kan ge mer ljus än vad den tidigare gjorde, har tittat lite på 24mx och hittat två st som jag undrar om dom skulle kunna funka!

http://www.24mx.se/mc/p/framljus-mmx/13697/belysning-och-blinkers/k261/framljus/s661/

http://www.24mx.se/mc/p/framlampa-v-face/33332/belysning-och-blinkers/k261/framljus/s661/

Det enda som verkar skilja dom åt är att den andra har en H4 lampa men ger det verkligen så mycket bättre ljus eller kan den första lampan funka precis lika bra?

tack för svar!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har själv 35W (fast en annan crosslampa med större insats) och kan säga att den ger halvbra halvljus och värdelöst helljus. Är du ute efter bättre ljus än Alienlampan då duger dessa troligtvis bra men om det också är ett bättre ljus du är sugen på är det bättre att satsa på en laglig lampa med 60/55W.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Inte lagligt. Men tycker du ska satsa på HID istället, så fruktansvärt mycket bättre ljus, och billigt.

http://www.ebay.com/itm/NEW-3-0-Mot...Parts_Accessories&hash=item232930f117&vxp=mtr

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/Dimljus-82731/
Ett alternativ. Tror jag ska köpa mig en sådan, kanske är det lagligt om man kopplar den som dimljus. Det lagliga användningsområdet blir då kraftigt begränsat (antar att reglerna är samma som för bil), men det hindrar en väl inte.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Måste man inte besiktiga om när man monterar dimljus? Även om du inte använder dem så kollar de ju att de är rätt inställda.

Grejen med HID xenon är att du på bil måste ha en sensor som känner av vilken vinkel ljuset är i så att det inte bländar, lastar du i något i bak så ska ljuset automatiskt gå ner.

Jag monterade xenon på min bil och den gick dock igenom utan problem. Att sätta det på en hoj, överhuvudtaget vet jag faktiskt inte, finns det någon mc original med xenon? Det måste nämligen finnas en sådan modell du ska sätta på det på, som är registrerad som "xenon-hoj"...

Jag har även xenon på hojen, men med vanlig reflektor, vilket ger helt ok ljus men är troligtvis bländande för bilar man möter. Funderar på att montera HID på min så man får det ordentligt, blir även snyggare..

HID Halvljus:
22350213508661493411762.jpg

HID Helljus:
22829713508662693441762.jpg

IMG_20110816_153250.jpg

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Måste man inte besiktiga om när man monterar dimljus? Även om du inte använder dem så kollar de ju att de är rätt inställda.

Grejen med HID xenon är att du på bil måste ha en sensor som känner av vilken vinkel ljuset är i så att det inte bländar, lastar du i något i bak så ska ljuset automatiskt gå ner.

Jag monterade xenon på min bil och den gick dock igenom utan problem. Att sätta det på en hoj, överhuvudtaget vet jag faktiskt inte, finns det någon mc original med xenon? Det måste nämligen finnas en sådan modell du ska sätta på det på, som är registrerad som "xenon-hoj"...

Jag har även xenon på hojen, men med vanlig reflektor, vilket ger helt ok ljus men är troligtvis bländande för bilar man möter. Funderar på att montera HID på min så man får det ordentligt, blir även snyggare..

HID Halvljus:
View attachment 383717

HID Helljus:
View attachment 383718

View attachment 383719

Besiktiga måste man säkert göra, men det är ändå dags för min. HID och xenon låter fantastiskt, men tyvärr verkar det ju inte vara lagligt och man måste få plats med en stor ballast. Dimljuset jag länkade har en halogenlampa, så den borde godkännas.

Ska skriva ner reglerna om ljuskombinationer här i tråden när jag väl fått tag på mitt exemplar av MC-boken, kanske får någon nytta av det :)

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Vet inte hur det ser ut riktigt på din fz6, men på min fz8 så får man lägga in glaset i ugnen så att man kan dela den från själva plasthöljet, sen är det "bara" att modda i den. Har man inte tummen mitt i handen så är det nog rätt värt att konvertera, sen passar man på att antingen lackera reflektorn med typ plastidip eller liknande, eller ta bort den.

Här har du en video med lite bilder på hur det blir på Fz6..

Last edited:

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
jag har en hid lampa hemma fast utan själva lampan, ska sitta på en bil egentligen men kanske går att montera in i en vanlig framlampa som ja länkade till.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Ser ut att vara lite för små för att kunna moddas in bakom glaset, men montera den utan själva glaset skulle ju fungera.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!