Är det här normalt slitage på ett svänghjul? 4takt cross

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Lite svårt att se på bilderna. Det var en del metall bitar som satt fast på skruvarna på magneten.

1000000637.jpg1000000636.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Normalt sett nöts inte svänghjul eftersom det inte är i kontakt med någonting men här har det nog skett någon olycka, kanske en trasig statorspole.
Lugn verkar vara inne på tankar om att glappande vevlager gjort att det blivit kontakt men det borde skramla ganska ordentligt om motorn i så fall?

Jag skulle inte byta svängjulet så länge det fungerar och bara har skador på insidan. Man har ju centripetalkraften på sin sida så jag ser ingen anledning till att det skulle bli värre än det är.

Jag kan eventuellt ha ett svänghjul om det är en RMZ250, jag har skrotat en 2008.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Normalt sett nöts inte svänghjul eftersom det inte är i kontakt med någonting men här har det nog skett någon olycka, kanske en trasig statorspole.
Lugn verkar vara inne på tankar om att glappande vevlager gjort att det blivit kontakt men det borde skramla ganska ordentligt om motorn i så fall?

Jag skulle inte byta svängjulet så länge det fungerar och bara har skador på insidan. Man har ju centripetalkraften på sin sida så jag ser ingen anledning till att det skulle bli värre än det är.

Jag kan eventuellt ha ett svänghjul om det är en RMZ250, jag har skrotat en 2008.

Tror inte dåliga lager resulterat i skadan, men kan tänka mig att dålig balans i svänghjulet kan ha påfrestat ramlagren.

Skadan kommer som du säger troligtvis från något som gått sönder i statorn och sedan hamnat i kläm.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Hur välbalanserat är det numer? Finns det något som uppenbart är på väg att lossna?
Ingenting jag märkt av. Det satt en heldel metall bitar på magnet skruvarna bredvid statorn. Förutom det så skramlar kamkedjan en del. Men vad jag läst så beror det på kedjespännaren och det är inga skador någonstans och kedjan är spänd.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Tror inte dåliga lager resulterat i skadan, men kan tänka mig att dålig balans i svänghjulet kan ha påfrestat ramlagren.

Skadan kommer som du säger troligtvis från något som gått sönder i statorn och sedan hamnat i kläm.
Hur ska jag gå till väga? Bör jag ta löst statorn och undersöka? Det satt en del metall bitar på magnet skruvarna vid statorn. Men inga tydliga skador på statorn.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Normalt sett nöts inte svänghjul eftersom det inte är i kontakt med någonting men här har det nog skett någon olycka, kanske en trasig statorspole.
Lugn verkar vara inne på tankar om att glappande vevlager gjort att det blivit kontakt men det borde skramla ganska ordentligt om motorn i så fall?

Jag skulle inte byta svängjulet så länge det fungerar och bara har skador på insidan. Man har ju centripetalkraften på sin sida så jag ser ingen anledning till att det skulle bli värre än det är.

Jag kan eventuellt ha ett svänghjul om det är en RMZ250, jag har skrotat en 2008.
Jag har inte hårt något annat än att kam kedjan skramlar. Men det ska vara på grund av kedjespennaren. Och det verkar stämma eftersom det inte finns några skador någonstans vid kamaxlar eller på kedjan. Det är ett svagt ljud som låter som en kedja som går runt.

Du kan få en peng om du kan skicka det till mig. Det är en rmz 250 från -10.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Är du säker på att det inte är vevlagren som skramlar då?
Skulle säga att jag är 90% säker på att det är kedjan. Jag mäte glappet på vevaxeln föra året när jag byte packningar. Och glappet var inom det godkända måtet i manualen. Så jag tippar på att det är kedjespännaren. Det är ganska vanligt problem med automatiska spännare, vad jag läst.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur ska jag gå till väga? Bör jag ta löst statorn och undersöka? Det satt en del metall bitar på magnet skruvarna vid statorn. Men inga tydliga skador på statorn.

Jag plockar av topp, cylinder och kolv, och sedan känner spelet genom vevstaken. Lite ovetenskapligt, men är det stumt är det bra…

Då kan du iofs byta kamkedja och spännare när du ändå håller på.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag plockar av topp, cylinder och kolv, och sedan känner spelet genom vevstaken. Lite ovetenskapligt, men är det stumt är det bra…

Då kan du iofs byta kamkedja och spännare när du ändå håller på.
Jag mäte spelet på vevaxeln förra året och det låg inom rätt mått enligt manualen.

Jag tror att slitaget på svänghjulet har orsakats av statorn som någon annan påpeka. Hur undersöker jag ifall statorn är ok?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top