Normalt sett nöts inte svänghjul eftersom det inte är i kontakt med någonting men här har det nog skett någon olycka, kanske en trasig statorspole.
Lugn verkar vara inne på tankar om att glappande vevlager gjort att det blivit kontakt men det borde skramla ganska ordentligt om motorn i så fall?
Jag skulle inte byta svängjulet så länge det fungerar och bara har skador på insidan. Man har ju centripetalkraften på sin sida så jag ser ingen anledning till att det skulle bli värre än det är.
Jag kan eventuellt ha ett svänghjul om det är en RMZ250, jag har skrotat en 2008.
Ingenting jag märkt av. Det satt en heldel metall bitar på magnet skruvarna bredvid statorn. Förutom det så skramlar kamkedjan en del. Men vad jag läst så beror det på kedjespännaren och det är inga skador någonstans och kedjan är spänd.Hur välbalanserat är det numer? Finns det något som uppenbart är på väg att lossna?
Hur ska jag gå till väga? Bör jag ta löst statorn och undersöka? Det satt en del metall bitar på magnet skruvarna vid statorn. Men inga tydliga skador på statorn.Tror inte dåliga lager resulterat i skadan, men kan tänka mig att dålig balans i svänghjulet kan ha påfrestat ramlagren.
Skadan kommer som du säger troligtvis från något som gått sönder i statorn och sedan hamnat i kläm.
Jag har inte hårt något annat än att kam kedjan skramlar. Men det ska vara på grund av kedjespennaren. Och det verkar stämma eftersom det inte finns några skador någonstans vid kamaxlar eller på kedjan. Det är ett svagt ljud som låter som en kedja som går runt.Normalt sett nöts inte svänghjul eftersom det inte är i kontakt med någonting men här har det nog skett någon olycka, kanske en trasig statorspole.
Lugn verkar vara inne på tankar om att glappande vevlager gjort att det blivit kontakt men det borde skramla ganska ordentligt om motorn i så fall?
Jag skulle inte byta svängjulet så länge det fungerar och bara har skador på insidan. Man har ju centripetalkraften på sin sida så jag ser ingen anledning till att det skulle bli värre än det är.
Jag kan eventuellt ha ett svänghjul om det är en RMZ250, jag har skrotat en 2008.
Ingenting jag märkt av. Det satt en heldel metall bitar på magnet skruvarna bredvid statorn. Förutom det så skramlar kamkedjan en del. Men vad jag läst så beror det på kedjespännaren och det är inga skador någonstans och kedjan är spänd.
Skulle säga att jag är 90% säker på att det är kedjan. Jag mäte glappet på vevaxeln föra året när jag byte packningar. Och glappet var inom det godkända måtet i manualen. Så jag tippar på att det är kedjespännaren. Det är ganska vanligt problem med automatiska spännare, vad jag läst.Är du säker på att det inte är vevlagren som skramlar då?
Hur ska jag gå till väga? Bör jag ta löst statorn och undersöka? Det satt en del metall bitar på magnet skruvarna vid statorn. Men inga tydliga skador på statorn.
Jag mäte spelet på vevaxeln förra året och det låg inom rätt mått enligt manualen.Jag plockar av topp, cylinder och kolv, och sedan känner spelet genom vevstaken. Lite ovetenskapligt, men är det stumt är det bra…
Då kan du iofs byta kamkedja och spännare när du ändå håller på.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |