Är det någon som har bänkat en CR500?

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Som rubriken lyder....
Jag skulle gärna vilja se en kurva med Hk & Nm på en CR 500.
Jag är lite nyfiken för jag köpte en igår... hehe :tummenupp
 
Last edited:

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Tackar gpf.

Det sitter SPES pipa & FMF ljuddämpare på den nu.
Är det någon som har några tips tex. bestyckning, tändstift, bästa 2t oljan (blandning) mm. mm.
 

Bifogat

  • pict0002+.jpg
    pict0002+.jpg
    83 KB · Visningar: 541
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Räknade ut max.vrid från kurvorna.
röd 78 Nm 5800 156 Nm/l
blå 69 Nm 5900 148 Nm/l
(Troligen är Doma (?) pipan (röd kurva) längre; mer vrid v lägre varv.)
Ingen 4takt 500 som slår dom vridvärdena.
/u
 
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
SM 570 RR skrev:


SM 570 RR --> Är dina effektsiffror från fabrik eller från dyno?


Bestyckning beror på många faktorer, men jag kör just nu på #175 huvudmunstycke, #60 tomgång och med orginalnål på 4:e spåret. Funderar på att köpa en fetare nål så att hojen drar "mjukare" på mellanregistet med litet gaspåslag. Blir ofta lite ryckigt.
Har höjt portarna ett par millimeter så att den blir snällare på botten och styggare på toppen. :skrämd
Funderar faktiskt på att bänka min för skojs skull.
 

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Ja sannolikheten att en sm570 RR har 73 hk låter helt orimlig, jag skulle oxå vilja se en bromsning av en sån hoj.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Ecke skrev:
Ja sannolikheten att en sm570 RR har 73 hk låter helt orimlig, jag skulle oxå vilja se en bromsning av en sån hoj.

Varför är det orimligt?
På 600cc 4-t är den siffran inte direkt orimlig tycker jag. (på veven)
KTMs replika ligger väl också runt denna effekt misstänker jag , eller??
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Men vem bryr sig om effekten på veven!?!?!? Det är vad som hamnar i backen som är viktigt! :fakta (and we're back :rolleyes: )
Veveffekt är ju för fjuniga fjortisar som får stora ögon av fabriksuppgifter mm mm. "Ahhh... baaa faaan... 80 kusar i den här motarden. Går som faaaaen baah.... wheelar på alla växlar och toppar 230km/h... skitball! Sån ska jag ha å slanga ifrån alla med faan... pheettt leen..." *suck*

KTM FR har på bakhjulet ca 68 hk när dom kommer från fabriken.
 

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
OK, om vi snackar effekt på veven så kanske jag kan gå med på det, men jag antar att det är fabriksuppgifter?
 

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Snälla, ingen pajkastning i min tråd... :rolleyes:
Jag ville ju bara ha lite tips...

Jag funderar på boysen (stavfel?) reeds,
för att få en lite jämnare övergång från mellan till högrigister.
Vad tror ni om det?
Funkade riktigt bra på mina förra honda hojar iallafall.

Tackar alla berörda :rock för sina tips & erfarenheter.
 
Last edited:

Ante500

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Höja avgasporten till 180 grader. Fila ner toppen så det blir 1mm squish höjd. Bygga anpassad pipa. Detta biter bättre än att köpa reeds osv.
 

dolemite

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
GBG
Hoj
CR500
Kolla in denna hemsida:

http://members.tripod.com/sidecase/homepage.htm

Sidan ser ut som fan, riktigt jänke-AOL-stil över den, men det finns en hel del bra information på diskussionsforumet.

Nån här som har provat att montera en större förgasare (40mm) på en CR500 förresten?

Det skall enligt gentlemenen på innan nämnda sida ge 5hk+ på toppen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Framförallt ser det ut som den tvärdör efter effekttoppen. Tror mer på liten duration på överströmningsportarna, men sånt är omöjligt att veta utan att mäta porttiderna på den.
/u
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
ulf_lundin skrev:
Framförallt ser det ut som den tvärdör efter effekttoppen. Tror mer på liten duration på överströmningsportarna, men sånt är omöjligt att veta utan att mäta porttiderna på den.
/u


Effekten i orörd CR500 kommer som om man vänder upp-och-ner på en hink; direkt, brutalt :skrämd och sen är hinken tom...i med nästa växel osv...
Blev mycket mer körbar när man höjde portarna. :tummenupp
 

dolemite

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
GBG
Hoj
CR500
Finns en viss charm i det med ;)

Min lillebror konstaterade kort och koncist efter en provtur
"Det var jobbigt att hålla i styret"
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Oscar.m skrev:
Som rubriken lyder....
Jag skulle gärna vilja se en kurva med Hk & Nm på en CR 500.
Jag är lite nyfiken för jag köpte en igår... hehe :tummenupp
har faktiskt sett ett bromspapper på en cr 500-96 som en känd trimmare i göteborg hade gjort iordning för backtävling,den bromsade 75 häst.han hade oxå ett papper på en yamma 250-99 som bromsade 62 häst,nästan ännu mer imponerande,sen kan man ju undra hur de var att köra?ganska sega i starten kan jag tro.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ante & Lasse: Nån av er som vet vad den har för porttider/duration i orginal ? Avgas, insug o överströmning.
En nyfiken
/u
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
ulf_lundin skrev:
Ante & Lasse: Nån av er som vet vad den har för porttider/duration i orginal ? Avgas, insug o överströmning.
En nyfiken
/u

Inte en aning faktiskt. Det står väl knappast i manualen skulle jag tro och då har jag inte en susning.
Men angående effekten igen; den räcker liksom alltid till. :D :bow
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
LasseR6 skrev:
Inte en aning faktiskt. Det står väl knappast i manualen skulle jag tro och då har jag inte en susning.
Men angående effekten igen; den räcker liksom alltid till. :D :bow
Tänkte kanske nån av er visste porttiderna eftersom ni talade om ändrade såna....:D
Jo, jag tror oxå effekten räcker bra; kanske tom så bra att mer duration är en bakåttrimning som gör den mer lättkörd. 180 gr är lite mycket för en 2takt som ska lämna max effekt v 6-7000 varv.
Men om nån vet nåt om porttider f en 500 cross så vore det kul att veta, tycker
/u
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top