Är det normalt att det främre drevet lossnar vid körning?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ovanlig och tursam historia?

Strax efter en höghastighetskörning (200+) släpper jag av på gasen och rullar/motorbromsar/växlar ner till lagom hastighet för att sedan svänga av på en avfart från motorvägen. När jag sedan lägger på lite gas igen efter avfarten varvar bara motorn samtidigt som ett kraftigt rassel hörs från motorn, jag tror direkt att jag bara hamnat mellan två växlar eller liknande så jag växlar upp men samma sak sker där, motorn bara varvar och man hör rassel från motorn och så är det på alla växlar! :brinnerup

Som tur är skedde detta enbart 500-1000 meter hemifrån så med hjälp av en kompis rullar vi hem hojen (mer rassel kommandes från motorn även då)

Väl hemma lossar jag på kåpan som sitter för främre drevet och då ser jag att främre drevet har släppt och ligger helt löst bredvid åtgående axel! Där har den alltså snurrat med kedjan fortfarande på drevet och rasslat mot kåpan/axeln utan att åstadkomma någon som helst synlig skada! :Bugar

Orsaken till detta: verkstaden som satte dit drevet senast har inte använt rätt låsbricka och inte heller deformerat den korrekt! :mad:
Så det var bara tur att det inte skadade något mer eller att bakhjulet låste sig någon minut tidigare!

Ett tips: Var noga med att dra fast dreven med korrekta brickor och på korrekt sett! :näsblod

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jo självklart men om jag minns rätt så snurrar kedjan när bakhjulet snurrar och då kommer ju främre drevet ligga och rassla och snurra innanför motorkåpan i alla fall :rolleyes:

Tänkte väl det. Du skrev att rasslet kom ifrån motorn. Fick mig att undra. :D

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
wow... Arg är ju bara förnamnet man skulle vara på nämnda "verkstad"!
Man lämnar ju in sin hoj för att få ett professionellt jobb utfört på sin hoj och att dom då misslyckas montera en så livsviktig del korrekt är fan katastrof :huvet

Vad har dom sagt till sitt försvar?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
samma sak hände med polarens r6:a när vi va ute, fast runt 6 mil hemifrån :huvet

Fick han några skador på hojen och hur löste ni problemet 6 mil hemifrån? :näsblod

wow... Arg är ju bara förnamnet man skulle vara på nämnda "verkstad"!
Man lämnar ju in sin hoj för att få ett professionellt jobb utfört på sin hoj och att dom då misslyckas montera en så livsviktig del korrekt är fan katastrof :huvet

Vad har dom sagt till sitt försvar?

Den verkstaden har kursat för något halvår sedan, så det blir svårt att få någon kommentar från dom. :rolleyes:

Så det var ju också tur att inget värre hände med tanke på just det...

Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Fick han några skador på hojen och hur löste ni problemet 6 mil hemifrån? :näsblod

Den verkstaden har kursat för något halvår sedan, så det blir svårt att få någon kommentar från dom. :rolleyes:

gjorde de några andra jobb på hojjen som du kanske borde kolla över då?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2

haha, ja om dom sköter sina jobb sådär så förstår jag att dom gick ner i sanden :D Rätt åt dom.. Värdelösa människor.

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Lite Skramalaha sjuka det där, min gamla R1:a gjorde likadant men på bana.. fifaan vad förvånad man blir när man tappar drivet i en kurva .. :näsblod

skönt att du klarade dig!

Gör själv e mycket bättre än att lite på en stressad mekaniker som bara vill hem.. :fakta

//1F

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
samma för mig på min R6a våren 2008. ägaren innan hade nog användt locktight å inte låsbrickan.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag körde 1 helt heat på crossen förut när segersäkringen hade hoppat, gick ju också som tur var bra....

Rengöra grejorna, locite OCH böja in låsbrickan gärna på 2 ställen är rätt melodi!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Trist att sånt skall behöva hända:gnissla
Klarade sig splines och gängor på utgående?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jepp, det är ju flera hojar som råkat ut för det och har visst övergripande varit Yamaha, så svaret på din fråga är; Ja, det är normalt på en Yamaha :tummenupp

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Jag tog tyvärr ingen bild på hur jag nu fixade det, men jag böjde in den på 2 ställen och bockade in den så mycket jag kunde bara för att vara säker! :tummenupp

Här är en bild på hur det ska ut och en på brickan som lossnade (orginal muttern var försvunnen såklart). Man ser ju att de bara använt en skruvmejsel eller liknande och bara knäckt till den...

Bifogat

• drive_sprocket_nut.jpg
    drive_sprocket_nut.jpg
    215.1 KB · Visningar: 61
  • drive_sprocket_nut_drawing.jpg
    drive_sprocket_nut_drawing.jpg
    78.1 KB · Visningar: 49
  • felandelanken.jpg
    felandelanken.jpg
    207.3 KB · Visningar: 64

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Skulle byta drivpaket på min R1 -00, tar av drevkåpan och vad hittar man där, ett framdrev, men varken mutter eller låsbricka :näsblod Hade kört hojen i ca 1000 mil (1 säsong sedan jag köpte hojen) och inte märkt något, har ingen aning när skiten hoppade loss, om det fattades redan innan jag köpte den, eller om det lossnade på sista åkturen innan drivpaketsbytet. Om det beror på mekfel/återanvänd gammal låsbricka/yamahafel vet jag inte, men störigt problem iaf.. Men är nog ett mindre mirakel att drevet inte hoppade från axeln under körning :gnissla

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Skulle byta drivpaket på min R1 -00, tar av drevkåpan och vad hittar man där, ett framdrev, men varken mutter eller låsbricka :näsblod Hade kört hojen i ca 1000 mil (1 säsong sedan jag köpte hojen) och inte märkt något, har ingen aning när skiten hoppade loss, om det fattades redan innan jag köpte den, eller om det lossnade på sista åkturen innan drivpaketsbytet. Om det beror på mekfel/återanvänd gammal låsbricka/yamahafel vet jag inte, men störigt problem iaf.. Men är nog ett mindre mirakel att drevet inte hoppade från axeln under körning :gnissla

Jo jag funderade på samma sak själv, muttern kan ju ha lossnat flera hundra mil tidigare... :gnissla
Men jag återfann ju låsbrickan liggandes under motorkåpan så jag skulle tro att det skedde ganska nyligen annars hade den säkert försvunnit tidigare.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha