Är det normalt att det främre drevet lossnar vid körning?

Tony

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Hoj
kawa zx10
Jag har råkat ut för samma sak så nu har jag knackat brickan på 2 sidor + locktite,tar även bort kåpan ett par gånger i månaden o kollar så allt ä ok!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har bytt drivpaket på alla tre R1or (av olika generation) jag haft och har hittills aldrig råkat ut för något liknande, så jag kan inte påstå att det ska vara något specifikt för R1.

Drar man muttern med rätt moment och monterar vikbrickan rätt så kan jag inte se vad som ska gå fel.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Otrevligt...samma sak hände på en av mina gammelgixxers. Låg väl i en 140 på Roslagsvägen när kompisen körde om och vinkade in mig och pekade mot bakhjulet. Tydligen hade det slagit halvmeterlånga gnistor från baken och kompisen kunde svära på att något lossnat från hojen. En snabb (för snabb:gnissla) okulär besiktning skvallrade inte om något ovanligt så vi rullade in mot stan utan missöden.

Nästa morgon lämnade jag in hojen för en service och berättade vad som hänt. Tog meken 5 sekunder att konstatera "du har ju ingen främre drevbult. Drevet hänger ju längst ut på axeln...hur länge har du kört så här?"

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha