Är det ok att sätta reflexen på nummerplåten?

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Nu sparkar jag in öppna dörrar, men det kan vara bra med en trovärdig källa:

http://www.transportstyrelsen.se/Nyhetsarkiv/Klistra-inga-marken-pa-registreringsskylten/

"Man får inte klistra några andra märken än tidigare utfärdade kontrollmärken på en registreringsskylt, oavsett vilken typ av klistermärke det är. Detta finns reglerat i förordningen om vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap."

Firar den här tråden möjligtvis den 100:e gången frågan tas upp på sporthoj? :va

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Bumpar tråden, inte besiktat på lääänge och nu är det dags för min. Tråden är från -11 så jag ställer mig samma fråga igen, hur gör ni med den satans reflexen? Under skylten eller på "skattemärket"? Något annat som kommit upp på senaste tid som man kan åka dit på?

Det här är ju nästan under kategorin "frågor man inte vågar ställa" :D

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ingen aning, jag besiktar aldrig, jag köper ny hoj istället.
En grinig pOlis kan ha synpunkter om den sitter på skylten, en glad besiktningsman blir endast grinig om den saknas.
Det är värt tio minuters slit att sätta den under skylten.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bumpar tråden, inte besiktat på lääänge och nu är det dags för min. Tråden är från -11 så jag ställer mig samma fråga igen, hur gör ni med den satans reflexen? Under skylten eller på "skattemärket"? Något annat som kommit upp på senaste tid som man kan åka dit på?

Det här är ju nästan under kategorin "frågor man inte vågar ställa" :D

Bilprovningen godkänner reflex på skylten, bängen inte, så det är lite gambling typ. Säkrast att lossa den från skylten efter godkänd kontroll, dubbelhäftande tejp lossnar ju så lätt i värmen ;)

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Tack grabbar för snabba svar! Ska man vara outlaw och sätta den på skylten eller vara macgyver och bygga en avancerad rak metallbit.

Livet är ett enda stort problem. :gnissla:rofl

MotoNordico

Motovlogger
Gick med
24 Jun 2018
Hoj
Honda x2
När jag rensade bakdelen på min förra hoj satte jag på en sån här under regskylten.
Snyggt, lagligt & besiktningsvänligt.
259-103.jpg

https://www.hojstyling.se/produkt/reflex-med-faste-och-e-markning/

Last edited:

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Jag har gjort två besiktningat med reflex på regskylt utan några problem :)

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
När jag rensade bakdelen på min förra hoj satte jag på en sån här under regskylten.
Snyggt, lagligt & besiktningsvänligt.
259-103.jpg

https://www.hojstyling.se/produkt/reflex-med-faste-och-e-markning/

Har en liknande pjäs liggandes i garaget.

nånstans. :)

- - - Updated - - -

Jag har gjort två besiktningat med reflex på regskylt utan några problem :)

Ja då kan vi nog slå fast att det är helt okej att besikta på det sättet.

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag besiktigade min hoj nyss med samma fundering.
Jag köpte ett tvåpack på mekonomen med självhäftande tejp bakpå. 34:-
Satt fast den på själva skylthållaren där det brukar vara reklam, när jag kom hem tog jag bort den med en kniv och lite lable off.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag besiktigade min hoj nyss med samma fundering.
Jag köpte ett tvåpack på mekonomen med självhäftande tejp bakpå. 34:-
Satt fast den på själva skylthållaren där det brukar vara reklam, när jag kom hem tog jag bort den med en kniv och lite lable off.

Varför ta bort något som är för DIN säkerhet. Gör det snyggt så kan den sitta kvar.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Problem nummer två. Min nya skylt jag skulle montera i den gamla skylthållaren passar inte då dom nya skyltarna är lite mindre. Men jag antar att det bara är att åka till närmsta ställe som säljer hojar och köpa en skylthållare som passar dom nya. Det kan väl inte vara ett problem?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har denna ovanför regplåten på min cafe Honda https://www.louis.eu/artikel/red-re...22-mm/10034283?filter_article_number=10034283 är väldigt smäcker och är E-märkt.

Har nyss beställt en till sån reflex Thruxtonen som är utan reflex bak sen tidigare ägare rensat bakdelen, vill ha den så laglig det går men fortfarande snyggt. Kan gå att klämma in den mellan plåten och baklyset men då måste jag nog fixa en ny regplåt då det lär behöva flyttas ca 10-15 mm nedåt för att få plats, annars hamnar den i underkant av regplåten

Frågan är dock om den är laglig på nyare hojar som kräver E-märkning? Nån har koll på hur en röd reflex bak skall vara märkt för att vara godkänd på motorcykel.

Då det gäller reflex bak så är det ju så att den ska finnas där, det är väl lite som att köra för fort man kan ju själv tycka att det är ok att köra för fort men det är ändå olagligt;) Kör man utan reflex eller kör för fort så får man väl ha med i beräkningen att risken finns att det blir trubbel på besiktningen eller om man blir stoppad av "fel polis" även om det gått vägen för andra på besiktning och som har blivt stoppade an "rätt polis"

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har besiktigat med röd reflextejp bak. Inga synpunkter. Dagsformen på besiktningen som avgör.

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Varför vill så många ha miniblinkers som knappt syns? Samma svar. De har fått för sig att det är snyggt.

Baklyset kan gå sönder.

Klart det är en risk, men jag har inte reflex på nån av mina bilar trots att baklyset kan gå sönder.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Besiktningen godkänner oftast när den sitter på skylten.
Polisen godkänner sällan och kan resultera i ombesiktning.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...