L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Vita hjälmar ser äckliga ut efter några mil på grund av alla insektsinälvor.
Minns jag rätt handlade det mer om debatten om vem han egentligen var och hans andra förehavanden (utöver bombrepor). Han är ju ertappad med "tveksam moral" på ett flertal områden... Dock har vi väl båda varit här länge nog för att snart anklagas för demens...
Det är bara att köra igenom ett rejält ösregn så blir det bättre.Vita hjälmar ser äckliga ut efter några mil på grund av alla insektsinälvor.
Följande är det formella: Om dina dekaler är reflekterande är den blå otillåten. Endast vitt eller gult får avges framåt. Allt enligt TSFS2021:11 kap 5 §4.Ja, det är lagligt. Det är till och med lagligt att ha rutmönstret.
Den nivån du har tror jag inte kommer ge dig några problem med länsman heller.
Åh, men det tror jag inte ändå.Bombrepor ser nog ut på samma sätt 2023 som de gjorde 2002. De tycks dock skapa 500% mer panik från nymoralister. Min egna talang är medioker så lika få vill se dem nu som då.
Jag gillar vad @Alatalo skrev om skillnaden mellan snygg körning och idioti på motorvägar. Med det sagt så finns det ett antal bultenfilmer (IvanDrago m.fl) som väl går under titeln klassisk bombrepa. Sedan finns det klassiker som när någon i gamla Potatoes MC körde bakhjul naken förbi en golfklubb.Åh, men det tror jag inte ändå.
Kameratekniken har ju blivit så mycket vassare nu.
Men grundstenarna är ju desamma.
Personligen så har jag svårt att ens hitta bombrepor som ger något direkt, men t.ex. att lyssna på Schaaf på Youtube och hans ljudklipp kan ju vara tillfredsställande under den mörkare årstiden.
En stilla undran, finns det något bombrepigt som man måste ha sett, för att få med sig historien om vad som klassar en riktig bombrepa?
Mjoh, känns lite ensamt när man blir påhoppad för att man ärligt berättar om att köra över hastighetsbegränsingen.Jag gillar vad @Alatalo skrev om skillnaden mellan snygg körning och idioti på motorvägar. Med det sagt så finns det ett antal bultenfilmer (IvanDrago m.fl) som väl går under titeln klassisk bombrepa. Sedan finns det klassiker som när någon i gamla Potatoes MC körde bakhjul naken förbi en golfklubb.
Min poäng är att SH har gått från bus och lek till mer präktigt än SMC. Jag är själv 20 år äldre än när jag började här och toppfart på min gamla Mille R och storslalom på motorvägen i 200+ har bytts mot motard- och crossträning. Jag gillar dock vad SH stod för och har lite svårt för den nya generationens förkärlek för att vrida SH till något som liknar gnällgrupperna "vad händer i (varfritt villaområde)". Det finns andra forum för de diskussionerna.
RoLLERs filmer är ett måste, sök och du ska finna.En stilla undran, finns det något bombrepigt som man måste ha sett, för att få med sig historien om vad som klassar en riktig bombrepa?
Kört för fort är när man lämnar det svarta!
Jag kör med stealthfärger, svart hoj och mörkgrått ställ med svart hjälm. Det hjälper mig att veta att jag är "osynlig" och undviker att tro att andra ser mig och tar hänsyn.
Sköter mig själv och skiter i andra, håller bekvämt avstånd bakåt åt mottrafikanterna!
Kombinera med neon-jacka och vit väst så kommer du dra på dig en svans av bilar...Hej,
Jag tycker det är viktigt att synas ordentligt i trafiken och har tänkt att ha lite extra färgsättning fram till och bak till på min hoj.
Och därför valt att använda de klassiska grundfärgerna fluorescerande gult och blått som används av polisen.
Min avsikt är inte att utge mig för att vara polis på en polismotorcykel eller ens i närheten av att använda samma eller mönstersättning, utan bara använda just färgerna men att tillämpa dem på annorlunda sätt, då färgerna påkallar uppmärksamhet hos hjärndöda bilister som ibland tror att man är en långsamtgående moppe eller liknande och därmed svänger ut framför nosen på från tid till annan.
Jag har läst på en hel del och det är lagligt att använda färgerna har jag kommit fram till. Dock är det olagligt att använda polisens heraldiska tecken med skölden, samt att skriva ordet POLIS eller ens försöka skriva ett liknande ord som PILOS eller PÖLIS eller liknande, alla varianter av text som liknar ordet polis är olagligt.
Se mer om lagen här: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/tillstand-malade-polisfordon/
Enligt andra artiklar jag tagit del av får man tydligen även använda samma färger och färgsättning och mönster som på polisens bilar och även använda saftblandare på taket med blå färg men det får inte vara i fungerande skick, enligt vad jag kan utläsa. Se följande artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/760697-gjorde-om-firmabilen-till-polisbil
Men tänkte ändå lyssna med er så jag inte blir arresterad av länsman på vägen, för att jag utger mig för att vara myndighetsman vilket inte är i syftet, utan det ät att överleva i trafiken, därför har jag använt typ 2 % av färgsättningen men i ett eget mönster, den fluorerande gula som syns i dagsljus...och den blåa reflextejpen som syns i mörker.
Så vad säger ni som ev vet, är det okej att färgsätta hojen som jag gjort?
View attachment 488643View attachment 488644
Tacksam för svar som från er som har fakta i frågan ??
Om dom inte såg dig förrän ni var i jämnhöjd så skulle jag inte känna mig trygg alls, då är man ju i princip blind. Då ska du ju istället vara förbannat glad att dom såg dig och väjde undan.Anekdoter:
Körde en period en gammal snuthoj, en BMW k1100LT som utrustats med gula (enbart gula, INGET blått) reflex-fält. Och neonjacka. Och vit hjälm.
Hände mig på varje tur på motorväg att bil (Audi och / eller BMW) kom ikapp, påbörjade omkörning...bromsade in och la sig bakom.
Det var inte kul efter ett tag.
Enda fördelen var väl att jag fick bekräftelse på att dom sett mig...
Ja vit hjälm är verkligen inget för mesar ! Klarar man inte slänga in en påkörd hare eller kanin i skuffen, flå, stycka och laga till den hemma då får man välja annan färg !Vita hjälmar ser äckliga ut efter några mil på grund av alla insektsinälvor.
"Skiter i" kan juh ha uppfattats lite starkt, "struntar i andras brist på uppmärksamhet och brist på mental närvaro i trafiken" är nog ett lämpligare uttryck. Ju mer man irriterar sig på andras brister så blir man sämre själv. Hastigheten anpassas efter väg, utfarter, bebyggelse, därmed inte sagt att det är skyltat som gäller, ibland så är det under rekommenderad hastighet.Jag tycker det känns betydligt tryggare att ha mentalt mogna trafikanter på allmänna vägar, än övervintrade tonåringar som leker racing bland bilarna och skiter i allt o alla.
Själv leker jag racing ibland...på tomma vägsträckor utanför bebyggelse.
Min grundtanke var följande (från bilistens perspektiv), om det nu var oklart:Om dom inte såg dig förrän ni var i jämnhöjd så skulle jag inte känna mig trygg alls, då är man ju i princip blind. Då ska du ju istället vara förbannat glad att dom såg dig och väjde undan.
Jag kör här på motorvägen i min bil
Närmar mig i god fart en motorcykel
Jag går ut i omkörningsfien för att köra om motorcykeln
Oj, nu när jag är jämsides med motorcykeln upplever jag den som ett hot (polis?!) så jag saktar in, lägger mig bakom och går tillbaka till högerfilen
Vilka hjälmar gör inte det?Vita hjälmar ser äckliga ut efter några mil på grund av alla insektsinälvor.
Jag tycker att blodet framträder tydligare på vit bakgrund.Vilka hjälmar gör inte det?
Lister ToR, ca 8 mil.
Ja, jo, mådä...Jag tycker att blodet framträder tydligare på vit bakgrund.
Testat med GUL hjälm?Jag tycker att blodet framträder tydligare på vit bakgrund.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|