Känns som det verkar vara ok att knäppa kortet bara man ger fan i att käfta med konstapel i fråga och man inte avser publicera bilden någonstans alltså?
Är det rätt uppfattat? frågan är ju nu om det är någon som verkligen VET och inte bara går på magkänslan?
Kan en konstapel bete sig hur som helst dårå vid en sådan händelse?
Kort sammanfattning om det hela..
På väg hem från krogen, väntar på taxi med polarna och knäpper något kort på dem och lite annat med digitalkameran, bla på en polisbil som åker förbi.. strax efter kommer taxinbussen som vi hoppar in i.
Innan vi åker därifrån kommer polisbilen upp och pratar en stund med taxichaffisen om hon hade sett någon volvo som hade passerat nyligen. Glad i hågen som man är håller jag upp kameran över axeln på chaffisen och knäpper ett kort i riktning ut mot polisbilen.. lite kul så där tänkte man mest. Men någon sekund efter blixten brunnit av kommer en polisman rusande ur passagerardörren på polisbilen, springer runt taxin och slänger upp skjutdörren.
Formligen kastar sig över tjejen som satt närmast dörren med sikte mot mig. Grabbar tag i min högerarm och blåhåller den samtidigt som han börjar skrika och gorma något om att "Han ska FAN inte vara med i något jävla register, och att jag ska aldrig i HELVETE knäppa kort på någon jag inte har frågat". Han alltså tokvrålar detta en halvmeter från mig.
Men eftersom jag då e en väldans lugn och snäll kille säger jag helt lugnt att det absolut inte är något problem, då jag om han kunde släppa min arm väldigt lätt kan ta bort bilden om det ska vara så.
Efter en liten stund till (han gormade säkert ngt mer här) så släpper han iaf armen. Så jag trycker på knappen för att radera bild, och får att han ska känna sig riktigt trygg(?) så visar jag även honom frågan om jag vill radera bilden samtidigt som jag förklarar att jag bara trycker här så är den borta. I samma läge där jag visar honom displayen och jag då precis trycker eller strax efter jag HAR tryckt, då komemr det roligaste av allt..
Polisgubben formligen exploderar av ilska och vrålar så jag har polisspott över halva ansiktet (seriöst alltså) "TA BORT BILDEN!!!!!"
Fortfarande helt lugnt säger jag att "den e redan borta", tror sen han avslutar med sitt "Du ska FAN inte knäppa kort på folk som inte du har frågat" samtidigt som han vräker sig ur taxin och verkligen DRÄMMER igen dörren igen..
Alla vi i taxin bara fån-glor på varann och alla undrar sen vad tusan det var för fel på honom. Inte fått något på länge gissar någon.
hur som helst så var det ju lite själva grejen hur fan han betedde sig, även om det nu var elelr inte var olagligt att ta ett kort så måste väl ändå en polisman ha genomgått divers kurser i hur man bör hantera folk??
Vad jag menar är att han hade ju helt enkelt bara kunnat sagt att han skulle vilja att jag tog bort bilden och så hade det varit bra med det.. mig spelade det ingen större roll eg ändå lixom.. istället för att köra hela sin "uppvisning" eller vad man nu ska kalla det..
Fan hade jag haft annat sinne än vad jag har hade hela hans grej ju kunnat leda till att hela taxin hade vänt sig i uppror mot polismakten eller något? Får de verkligen bete sig precis hur som helst bara de inte sopar till någon eller? Känslan var verkligen att om jag hade sagt något som helst fel så hade man legat i en blodig hög efter han gått lös med batongen elelr något..