Är det olagligt att fotografera en polisman?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Ja,är det det?
Länka/citera gärna någon lagtext eller liknande så man vet riktigt hur det är..

Alltså helt enkelt om det sitter en polis med rutan nervevad och snackar med någon och jag går förbi och råkar knäppa ett kort på honom i bilen?

Alltså inte för att lägga upp bilden någonstans eller så utan bara att jag har den i mitt privata fotoalbum... Får jag göra det? och om jag inte får det, vad har polisen då rätt till att göra?

Var nämligen en som blev totalsne :kocko över en sån sak här nyss... skulle vara kul att veta vad som gäller eg.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
lite tankar o funderingar...
du kan ju hävda att du skiter i om polisen kom med på bilder eftersom du fottade en skalbagge som satt på hans huvud... :rolleyes:
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
En motfråga: Skulle inte du bli lite små sur om någon glider upp bredvid dig och fotograferar dig och sen drar i väg? Jag skulle nog reagera så om jag var i tjänsten som polis i alla fall!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bulan skrev:
Ja,är det det?
Länka/citera gärna någon lagtext eller liknande så man vet riktigt hur det är..

Alltså helt enkelt om det sitter en polis med rutan nervevad och snackar med någon och jag går förbi och råkar knäppa ett kort på honom i bilen?

Alltså inte för att lägga upp bilden någonstans eller så utan bara att jag har den i mitt privata fotoalbum... Får jag göra det? och om jag inte får det, vad har polisen då rätt till att göra?

Var nämligen en som blev totalsne :kocko över en sån sak här nyss... skulle vara kul att veta vad som gäller eg.

Självklart. Du får både plåta, filma och kalla honom GRIS. Det finns 4 st grundlagar. De är inte helt oväsentliga. Sedan finns säkert en massa tillägg för speciella situationer och skäl. Men generellt så är det :tummenupp Du kan sedan publicera detta i någon form. Tryckfrihetsförordningen. Återigen, finns det säkert specialtillfällen som ger "offret" rätt att slippa. Men sån't brukar vara rätt sällsynt och endast i extrema fall.

Dom vill bara skrämmas. Inget att bry sig om. Skrik tillbaka "..DET HAR JAG RÄTT TILL - GRIIIIS.."
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
#Olsson# skrev:
Självklart. Du får både plåta, filma och kalla honom GRIS. Det finns 4 st grundlagar. De är inte helt oväsentliga. Sedan finns säkert en massa tillägg för speciella situationer och skäl. Men generellt så är det :tummenupp Du kan sedan publicera detta i någon form. Tryckfrihetsförordningen. Återigen, finns det säkert specialtillfällen som ger "offret" rätt att slippa. Men sån't brukar vara rätt sällsynt och endast i extrema fall.

Dom vill bara skrämmas. Inget att bry sig om. Skrik tillbaka "..DET HAR JAG RÄTT TILL - GRIIIIS.."
Nej, du får inte publicera bilder av folk utan deras medgivande, såvida det inte är handlar om konst eller journalistik. Däremot får du fota folk till privata samlingen.
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Om du bara ska ha dom till eget bruk allså i ett fotoalbum så får du väll ta kort på vad somhelst ! :tummenupp
därimot om du ska lägga upp dom nånstans måste du fråga om lov först.

edit: fan var lite sen
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Tänk så här:

Har du någonsin läst/sett/hört om någon som dömts till böter eller fängelse för att ha fotat en polis? Nej just det! :rolleyes:

Om du sedan publicerar bilderna på nätet tillsammans med konstapelns namn, (utan hans/hennes medgivande), tror jag att du kan göra dig skyldig till brott mot PUL?

Men annars är det nog helt lugnt! Du kan be honom dra åt helvete nästa gång han gormar åt dig! :lol
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
micke85 skrev:
Om du bara ska ha dom till eget bruk allså i ett fotoalbum så får du väll ta kort på vad somhelst ! :tummenupp
därimot om du ska lägga upp dom nånstans måste du fråga om lov först.

edit: fan var lite sen

Tror inte det eftersom det bryter mot PUL.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ugluk skrev:
Nej, du får inte publicera bilder av folk utan deras medgivande, såvida det inte är handlar om konst eller journalistik. Däremot får du fota folk till privata samlingen.

OK. Då kan man man kanske retuschera lite osså kallar man det konst o lägger ut "verket" i en tidning. Eller?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
foobar skrev:
...Men annars är det nog helt lugnt! Du kan be honom dra åt helvete nästa gång han gormar åt dig! :lol
Nej, för då gör du dig skyldig till förargelseväckande utseende och allmän anstiftan..

PUL har bara med publiceringar att göra.

#Olsson#: Så är det nog.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
foobar skrev:
Om du sedan publicerar bilderna på nätet tillsammans med konstapelns namn, (utan hans/hennes medgivande), tror jag att du kan göra dig skyldig till brott mot PUL?

Inte säkert att det behövs namnuppgifter för att bli otillåtet; att lägga upp bilder på nätet kan likställas med annan publicering och då finns restriktioner. Rena porträttbilder, som en närbild på polisman borde kunna vara, får såvitt jag vet inte publiceras utan personens tillstånd.
Titta in på www.blf.se , Bildleverantörernas Förening. Där finns gott om info.
 

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
såld
Känns som det verkar vara ok att knäppa kortet bara man ger fan i att käfta med konstapel i fråga och man inte avser publicera bilden någonstans alltså?

Är det rätt uppfattat? frågan är ju nu om det är någon som verkligen VET och inte bara går på magkänslan? :)

Kan en konstapel bete sig hur som helst dårå vid en sådan händelse?
Kort sammanfattning om det hela..
På väg hem från krogen, väntar på taxi med polarna och knäpper något kort på dem och lite annat med digitalkameran, bla på en polisbil som åker förbi.. strax efter kommer taxinbussen som vi hoppar in i.
Innan vi åker därifrån kommer polisbilen upp och pratar en stund med taxichaffisen om hon hade sett någon volvo som hade passerat nyligen. Glad i hågen som man är håller jag upp kameran över axeln på chaffisen och knäpper ett kort i riktning ut mot polisbilen.. lite kul så där tänkte man mest. Men någon sekund efter blixten brunnit av kommer en polisman rusande ur passagerardörren på polisbilen, springer runt taxin och slänger upp skjutdörren.
Formligen kastar sig över tjejen som satt närmast dörren med sikte mot mig. Grabbar tag i min högerarm och blåhåller den samtidigt som han börjar skrika och gorma något om att "Han ska FAN inte vara med i något jävla register, och att jag ska aldrig i HELVETE knäppa kort på någon jag inte har frågat". Han alltså tokvrålar detta en halvmeter från mig.
Men eftersom jag då e en väldans lugn och snäll kille säger jag helt lugnt att det absolut inte är något problem, då jag om han kunde släppa min arm väldigt lätt kan ta bort bilden om det ska vara så.
Efter en liten stund till (han gormade säkert ngt mer här) så släpper han iaf armen. Så jag trycker på knappen för att radera bild, och får att han ska känna sig riktigt trygg(?) så visar jag även honom frågan om jag vill radera bilden samtidigt som jag förklarar att jag bara trycker här så är den borta. I samma läge där jag visar honom displayen och jag då precis trycker eller strax efter jag HAR tryckt, då komemr det roligaste av allt..
Polisgubben formligen exploderar av ilska och vrålar så jag har polisspott över halva ansiktet (seriöst alltså) "TA BORT BILDEN!!!!!"
Fortfarande helt lugnt säger jag att "den e redan borta", tror sen han avslutar med sitt "Du ska FAN inte knäppa kort på folk som inte du har frågat" samtidigt som han vräker sig ur taxin och verkligen DRÄMMER igen dörren igen..

Alla vi i taxin bara fån-glor på varann och alla undrar sen vad tusan det var för fel på honom. Inte fått något på länge gissar någon. :)

hur som helst så var det ju lite själva grejen hur fan han betedde sig, även om det nu var elelr inte var olagligt att ta ett kort så måste väl ändå en polisman ha genomgått divers kurser i hur man bör hantera folk??

Vad jag menar är att han hade ju helt enkelt bara kunnat sagt att han skulle vilja att jag tog bort bilden och så hade det varit bra med det.. mig spelade det ingen större roll eg ändå lixom.. istället för att köra hela sin "uppvisning" eller vad man nu ska kalla det..

Fan hade jag haft annat sinne än vad jag har hade hela hans grej ju kunnat leda till att hela taxin hade vänt sig i uppror mot polismakten eller något? Får de verkligen bete sig precis hur som helst bara de inte sopar till någon eller? Känslan var verkligen att om jag hade sagt något som helst fel så hade man legat i en blodig hög efter han gått lös med batongen elelr något.. :)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Synd att du gjorde som han sade. Jag fattar iofs att man blir osäker. Men, precis som att det är tillåtet att prata i sverige är det inte heller förbjudet att fotografera. Eller så har jag missuppfattat ännu en grej.

Kan tillägga att vi roade oss med att i timmar ligga o cirkulera rakt ovanför u-båtsbaser och militära flygplatser med Galaxy C-5, A10 och B-52'or 1000ft under oss. Det var iofs i USA. Men jag gissar att vi inte är långt efter här hemma i öppenhet. (Eller så är vi det tydligen)

Edit: Alltså vi fotograferade hela klabbet.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
#Olsson# skrev:
Synd att du gjorde som han sade. Jag fattar iofs att man blir osäker. Men, precis som att det är tillåtet att prata i sverige är det inte heller förbjudet att fotografera. Eller så har jag missuppfattat ännu en grej.

Kan tillägga att vi roade oss med att i timmar ligga o cirkulera rakt ovanför u-båtsbaser och militära flygplatser med Galaxy C-5, A10 och B-52'or 1000ft under oss. Det var iofs i USA. Men jag gissar att vi inte är långt efter här hemma i öppenhet. (Eller så är vi det tydligen)

Edit: Alltså vi fotograferade hela klabbet.
Hehe, flygfotografera militära installationer finns det nog regler som begränsar både i Sverige och i USA, bara för att ni gjorde det och kom undan betyder ju inte att det var tillåtet och uppmuntrat av amerikanska försvaret? :) Jag har en svag känsla av att sådana aktiviteter faktiskt straffas hårdare i USA än här hemma (liten bur på Guantanamo Bay eller liknande :lol)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sgtpepper skrev:
Hehe, flygfotografera militära installationer finns det nog regler som begränsar både i Sverige och i USA, bara för att ni gjorde det och kom undan betyder ju inte att det var tillåtet och uppmuntrat av amerikanska försvaret? :) Jag har en svag känsla av att sådana aktiviteter faktiskt straffas hårdare i USA än här hemma (liten bur på Guantanamo Bay eller liknande :lol)

Guantanamo Bay, yup, där var det jobbigt måntro :D Träffade Sweedie där föresten. :D

Har inte läst någon juridik alls på detta område. Men I sverige finns ett generellt flygfotoförbud. I USA finns det inget allmänt flygfotoförbud. Och nämnda militära "mål" låg alla innom luftrum kontrollerade av militären. M a o färdtillstånd krävdes och utfärdades per radio. (Vi lånade deras VOR-fyrar för övning) Så det låter rimligt i mina öron iallafall. Dessutom gjordes en del jobb med professionella fotografer i samma luftrum. Ingen diskuterade överhuvudtaget någonting om förbud mot fotografering eller så. T o m det officiella skälet till att begära färdtillstånd var uttryckt som "Photo-flight" till flygledningen.

Har dock hört att i Area-51 lär det råda fotoförbud :D
 

DoJJaN

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Kommer
Ugluk skrev:
Nej, du får inte publicera bilder av folk utan deras medgivande, såvida det inte är handlar om konst eller journalistik. Däremot får du fota folk till privata samlingen.

Är det inte så att man får lägga upp bilderna också (utan lov) bara man inte skriver personen på bildens namn någonstans...? :va :confused:
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Ugluk skrev:
Nej, du får inte publicera bilder av folk utan deras medgivande, såvida det inte är handlar om konst eller journalistik. Däremot får du fota folk till privata samlingen.


Jag trodde allt här på sporthoj handlade om konst....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top