Är det sant?

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
träffade en tjej idag som precis fått sitt kort på hoj. Hon hade fått höra att de slopar garagevändningen nästa sommar och att man istället bara skall kunna leda hojjen med fullt styrutslag. ????????????

Sant?? förstör inte min helg nu va? =)

/Annchua
 

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Såld
Annchua skrev:
träffade en tjej idag som precis fått sitt kort på hoj. Hon hade fått höra att de slopar garagevändningen nästa sommar och att man istället bara skall kunna leda hojjen med fullt styrutslag. ????????????

Sant?? förstör inte min helg nu va? =)

/Annchua
det kan inte stämma. jag vet att 2005 eller 2007 så ska man eu anpassa hinderbanan, så garagesvängen mm ska troligen ändras. har fått testa olika förslag som banan ska innehålla. dom vill också se hur man leder en hoj. :fakta
 

MrCrone

"Bonnie är en slags hund"
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
En väldigt gul R1 med väldigt svarta flames,neon och strob ;)
Har med hört de ryktena från en körskolelärare...
 

Mingves

Guest
men det är väl ändå på tiden......gör ni alltid garagevändning?
Visst man skall kunna krypköra men det är ett skumt moment som jag inte tycker hör hemma hos VV.
Det är bättre att de kollar mer på hur man kör ute i trafiken. Jag tycker att de la för lite vikt på det när jag tog mitt kort.
Dessutom borde väja för hinder i hög fart vara viktigare med tanke på att fler mister livet pga det än av garagevändnig....
///Mats
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
hörde någonting om nya eu regler när jag körde upp,skall tydligen bli riktigt enkelt,, tror det bara var bromsprov i 50 eller 70,,,, ingen garage vänding.

tycker att det är bra att sverige har lite hårdare regler,(tyckte jag inte före jag tog kortet dock :rolleyes: )

vet inte vad tjejer tycker om kanske garage vändingen, har hört att det varit problem där?(inget negativt)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Vad jag vet så har man redan testat det nya manöverprovet, men här i stan kommer det nog inte förräns nästa år.


Istf garagevändningar så kommer man, vad jag erfar, att KRYPKÖRA mellan konor i en snäv o elak högersväng. Man testar alltså samma sak som i garagevändningar, alltså koordination mellan fotbroms, koppling, gas och balansen i hojjen. Däremot är en högersväng i ett gathörn lite vanligare än 180 på snäv landsväg.

Så ÄR det.

/P
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
DwD skrev:
hörde någonting om nya eu regler när jag körde upp,skall tydligen bli riktigt enkelt,, tror det bara var bromsprov i 50 eller 70,,,, ingen garage vänding.

tycker att det är bra att sverige har lite hårdare regler,(tyckte jag inte före jag tog kortet dock :rolleyes: )

vet inte vad tjejer tycker om kanske garage vändingen, har hört att det varit problem där?(inget negativt)

Jag har inga problem att göra g-vändningen så men med min hoj är det fasiken knivigt. Kör en zxr400.. fulltsturutslag = handtagen 1cm från tanken att göra åt höger går knappt du måste vinkla handen så du gasar med fingertopparna.

:)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Mingves skrev:
men det är väl ändå på tiden......gör ni alltid garagevändning?
Visst man skall kunna krypköra men det är ett skumt moment som jag inte tycker hör hemma hos VV.
Det är bättre att de kollar mer på hur man kör ute i trafiken. Jag tycker att de la för lite vikt på det när jag tog mitt kort.
Dessutom borde väja för hinder i hög fart vara viktigare med tanke på att fler mister livet pga det än av garagevändnig....
///Mats

Jag tycker det är en bra grej att ha med, det visar trots allt att man klarar av att hantera hojen. Sen kanske att det finns viktigare saker, som "hinderbana" eller liknande.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
eisbaer skrev:
Jag tycker det är en bra grej att ha med, det visar trots allt att man klarar av att hantera hojen. Sen kanske att det finns viktigare saker, som "hinderbana" eller liknande.

jepp helt sant. man måste ju kunna styra hojen i tunga trafik köer,

får se om dom lägger in något krav på 25 år för tung mc åxå :confused:
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Annchua skrev:
Jag har inga problem att göra g-vändningen så men med min hoj är det fasiken knivigt. Kör en zxr400.. fulltsturutslag = handtagen 1cm från tanken att göra åt höger går knappt du måste vinkla handen så du gasar med fingertopparna.

:)

men du klarade g-svängen ?
jag upptäckte att om man tex svänger vänster så är det bra att luta frammåt till höger lite över tanken för att få lite balans :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
DwD skrev:
jepp helt sant. man måste ju kunna styra hojen i tunga trafik köer,

får se om dom lägger in något krav på 25 år för tung mc åxå :confused:

det borde vara rätt rimligt då man ändå inte har råd med en tung/tung hoj förrens man är 25år.......

750RR
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
maverick_750rr skrev:
det borde vara rätt rimligt då man ändå inte har råd med en tung/tung hoj förrens man är 25år.......

750RR
beror väl på arbete! :D jag köpte min när ja var 23,har aldrig sett visa kortet ryka så mycket när jag köpte en ny vfr och ställ,hjälm etc :lol
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Det finns inget löjligare än dessa garagevändningar.Va fan ska man med de till.Undrar hur många liv som räddas genom vändningarna? NOLLLLLLLL!
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Svängen ska bort, kommer att ersättas av en annan lågfartsövning dock, köra sakta mot ett märke, svänger fullt åt vänster (90grader), köra rakt en bit sedan svänga fullt åt höger (90grader) och allting måste ta minst en viss tid, har diskuterat detta endel med körläraren, jag kör upp på tisdag... :)

Simma lungt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top