Är det svår sålt?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Fattar inte allt gnäll om svårsålt, kan det vara så att man sätter ut för HÖGT pris? klart som fan det är svårsålt då!

Har sålt en Hornet 600 & en BMW M3 -95 under loppet av 2 veckor, första spekulant som tittade köpte....men så hade jag satt "färdigprutade" priser också. :tummenupp
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
HönaPower skrev:
Har sålt en Hornet 600 & en BMW M3 -95 under loppet av 2 veckor, första spekulant som tittade köpte....men så hade jag satt "färdigprutade" priser också. :tummenupp

Har oxå haft sån tur på många hojar jag sålt att första tittaren har köpt, gött när det är snabbt avklarat.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
japp svårsålt..ang import så ägarn som säljer en import har ofta köpt den billigare. därav vill man ha ett lägre pris viket jag tycker e riktigt..men den ska inte va snorbillig bara för att de e en import..något billigare än svensksålt :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
maxximus skrev:
Håller med fullständigt! I Sverige finns det nån slags paranoid rädsla/okunskap om allt som inte är tillverkat/sålt i Sverige. Skulle andra länders produkter/försäljning vara så mycket sämre? (Om vi nu inte jämför med prod. tillverkade i 3:e världen) Tror inte det, det är som mycket annat kraftigt överdrivet...

Det är väl det allmänna skicket på grejerna man skall bry sig om? Och inte var någonstans det är sålt.. :3freak


Inga japanska märken har tillverkning i Sverige. Därför är alla importerade. Skilnaden ligger i hur och vem som har importerat den. Om ett företag har gjort det, så har företaget skyldigheter mot konsumentledet som kommer efter. Och i sverige är det ganska lätt som svensk att följa historiken på ett fordon tillbaka till säljande företag. För att se antal mil, olyckor, ägare, mm. Men om en privatperson har importerat hojjen själv från tex tyskland så görs det oftast med en begad hoj pga skatter mm. Och då är det ganska krångligt (även om det säkert går) för gemene man att se historiken i tyskland och följa upp för att se om hojjen är det det skick som säljaren hävdar att den är. Och därför behöver man räkna med lite riskpengar för en krokig ram eller motor som börjar bli sliten. Och dom riskpengarna ligger i att man betalar ett lägre pris. Ingen konstigt med det.
 

Ljung78

Radical Riders
Gick med
23 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
ER-6N -06
citat: "iom att det är svårare att kontrollera historiken på utländsksålda fordon"

Undrar bara hur pass svårt det kan vara att kolla historiken på en 05:a :va . Finns ju knappt någon "historik" överhuvudtaget på en så pass ny hoj. Är inte alla papper i ordning på en sån hoj så hade det förvånat mig mycket. Men klart, alla resonerar vi olika när det gäller importerade hojar... Å bäst av allt man bestämmer heeeelt själv om man vill köpa eller ej :tummenupp
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
hållundan skrev:
Det gäller samtidigt att kanske skriva en annons som är lite småintressant som tar upp även andra aspekter än just hur bra hojen är.

Ni borde testa. :blah

Kan du författa en text åt mig då? :tomten
Vet inte hur länge jag har haft min ute på blocket.. 1 (!) har mailat!. En har PMat här på sh. Det känns bra dött att sälja nu skulle jag vilja påstå...
 

Ljung78

Radical Riders
Gick med
23 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
ER-6N -06
wonderwizard skrev:
vad jag vet så tillverkas inte en enda Yamaha, Honda, Suzuki eller Kawasaki
i Sverige, så då är väl ALLA importerade va ?

Då borde väl en hoj som jag tar in från tyskland & sedan säljer till grannen bli svensksåld ? vi gjorde ju affären här :D

KLOCKRENT :D :D

:Bugar
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
maxximus skrev:
Nu hänger jag inte med. Vilket gammalt vrak snackar vi om??? :va
Vilket som helst. Att t.ex. försöka sälja en GSX750ES -83 som gått 10.000mil och är i allt annat än originalskick för 30.000:- kan nog vara lite svårt.
 

IronMike

Guest
jra_racing skrev:
Som rubriken lyder. Kastade precis ut min hoj på annons och ville bara kolla runt lite om ni har lyckats sälja era hojar snabbt eller om det är lite segt på marknaden. Jag ligger som alla andra i pris ungefär så det ska inte vara något konstigt allt e schysst o så. Men jag vill veta om man kan räkna med att sälja den på en månad eller om det tar ett par månader eller år eller decenium
Hey Manolo, för rätt pris går det att sälja kvickt ;)
 

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
CBR600F
kungljung skrev:
citat: "iom att det är svårare att kontrollera historiken på utländsksålda fordon"

Undrar bara hur pass svårt det kan vara att kolla historiken på en 05:a :va . Finns ju knappt någon "historik" överhuvudtaget på en så pass ny hoj. Är inte alla papper i ordning på en sån hoj så hade det förvånat mig mycket. Men klart, alla resonerar vi olika när det gäller importerade hojar... Å bäst av allt man bestämmer heeeelt själv om man vill köpa eller ej :tummenupp
Nej idag spelar det ingen roll, men när jag ska sälja den i min tur efter 5000mil blir det mycket svårare att sälja på grund av att den är importerad. Jag tror inte att det är fel på hojen, tvärtom!
 

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Finspång
Hoj
CBR600RR 05
Nog är det svår sålt.
Har ute en annons som ni säkert sett några ggr nu. 9000 kronor lägre än listpriset + en massa xtra tillbehör. :tomten
Appropå tyskimport som jag hade förut så tycker jag personligen att visst kan man pruta något men importen innebär en hel del arbete/pengar oxå att ta hem regga osv samt att priserna inte skiljer lika mycket som förut. Tyskarna är ju även kända för att vara pedanter. :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Neutral skrev:
Varför är det svårare att kolla historiken på ett sidoimporterat fordon, d v s ett fordon som sålts nytt i Sverige men inte via generalagenten? Det är väl ändå det som det oftast handlar om, inte många importerar nytt själva från utlandet och även om de gjorde det förstår jag inte historikproblemet.

1. Jag talar inte om sidoimport, utan importerade beggade hojar.

1.1 Men låt oss ändå hypotisera att det är en sidoimport och hojarna återkallas av tillverkaren pga ett fabrikationsfel. Ex. som det var med ZX12an eller liknande hoj för ett par år sen pga att någon kritisk ramdel var för klen.

I det fallet levererade tillverkaren exakt det antalet ersättningsdelar till svenska verkstäder som motsvarade antalet svensksålda ex. Ägare till tyskimporterade eller sidoimporterade hojar kunde då inte besöka en auktoriserad verkstad rakt av och förvänta sig att dessa skulle byta ut delen, eftersom de just inte hade överskott på dessa ersättningsdelar.

Det blir då sidoimportörens uppgift att ta in, fixa alt. distribuera dessa ersättningsdelar. Vilket för dig som hojägare då innebär antingen ett besök hos sidoimportören i kanske Göteborg, eller en längre väntetid på ersättningsdelarna.

2. På beggade importerade hojar: Mer knökigt att kontrollera tidigare ägare på tysksålda hojar (jag vet inte ens hur man går till väga)
3. Du måste kanske ringa till tyskland och snacka tyskengelska med de forna ägarna.
4. Vidare, du känner inte till verkstäderna där hojen servats i tyskland, och vet om de är fuckos eller inte som du gör här i Sverige.

Således: Tillräckligt många faktorer för att jag inte tänker betala ett identiskt pris (eller endast några enstaka kronor lägre) för en importerad hoj vs svensksåld dito.

Neutral skrev:
En fråga: om jag vinner en Volvo S40 på Bingolotto, vad tycker du är ett rimligt pris då? 0 kr?

Nej, men inte heller samma pris som en ny Volvo S40 kostar hos Volvo. Själv skulle jag försöka pruta 40-50.000+ på den eftersom jag vet att ägaren enbart är intresserad av att bli av med den snabbt. Men du är välkommen att betala fullpris för den. Det är såna som dig man gör bra affärer med :)
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det går och sälja allt bara man har rätt pris, jag hade ute annonsen på min TTR samt motardfälgarna på separat annons i 3 dagar. Killen som kom och kollade på hojjen gick ett varv runt den och sa "den tar jag" :hihi Motardhjulen var det en snubbe som köpte osett. Jag tyckte inte jag satte speciellt låga priser, men efter en snabbkoll på blocket så inser jag att jag nog låg rätt i kurs medans andra låg en aning högt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
jP skrev:
Det är såna som dig man gör bra affärer med :)
...och det är såna som dig som gör att man går via en handlare i stället för det är inte värt all skit att tjäna några kronor till... :tungan
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
jra_racing skrev:
Som rubriken lyder. Kastade precis ut min hoj på annons och ville bara kolla runt lite om ni har lyckats sälja era hojar snabbt eller om det är lite segt på marknaden.
Sålde min hoj för nån vecka sedan. Jag hade den ute på Blocket i ca 2 veckor sedan var den såld till det priset som stod i annonsen. Exakt samma senario för min polare som också nyligen sålde sin VTR. Så inte är det segt på marknanden :)
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
Jag fattar inte varför det ska behöva vara "rätt" pris på hojen i annonsen. Det är ju bara att åka dit och bjuda det som man som köpare anser vara rätt pris.

Jag har inget emot om någon skulle komma och pruta (inom rimliga gränser) på min hoj. Är ju bara för mig att pruta lika mycket på den hoj jag ska köpa sen. :)
 

Ljung78

Radical Riders
Gick med
23 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
ER-6N -06
mn skrev:
Nej idag spelar det ingen roll, men när jag ska sälja den i min tur efter 5000mil blir det mycket svårare att sälja på grund av att den är importerad. Jag tror inte att det är fel på hojen, tvärtom!

Å andra sidan är det ju då du som har stått för all historiken då den rullat dom 5000 milen i Sverige. Å så länge den är servad som den ska och det finns dokumentation på det så tycker inte jag det borde vara svårare att sälja den, importerad eller ej... Men så är kanske fallet, ingen aning. Vet bara att jag personligen inte bryr mig om den är importerad eller svensksåld. Men som sagt, alla resonerar vi olika... Nä, nu tänker denna skåning hålla helg...
Ha en trevlig sådan allihopa :fyllisar
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
hellla skrev:
Jag fattar inte varför det ska behöva vara "rätt" pris på hojen i annonsen. Det är ju bara att åka dit och bjuda det som man som köpare anser vara rätt pris.

Jag har inget emot om någon skulle komma och pruta (inom rimliga gränser) på min hoj. Är ju bara för mig att pruta lika mycket på den hoj jag ska köpa sen. :)

Man har ju ingen lust att lägga en halv dag på att åka och titta på en hoj som är utannonserad för 70k om man max vill ge 50k, det är inte en summa man kan räkna med att kunna pruta.

Om det dessutom finns andra likadana hojar till salu som har lägre annonspris, då tittar man hellre på dom.

När jag sålde min kawa förra året så hade jag den ute för ett ganska högt pris i nästan två månader pga att den i princip var i nyskick (600mil), väldigt få ringde, bara två tittade, den första tyckte att den var fin men att hon ville gå ner en massa i pris, den andra personen som tittade sa rakt ut "Jag har tittat på 5 stycken sådana här, alla var billigare än din men din är finast, så jag vill ha den!"

Gäller att hitta rätt köpare, och det kan kräva lite tålamod.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
jP skrev:
1. Jag talar inte om sidoimport, utan importerade beggade hojar.

1.1 Men låt oss ändå hypotisera att det är en sidoimport och hojarna återkallas av tillverkaren pga ett fabrikationsfel. Ex. som det var med ZX12an eller liknande hoj för ett par år sen pga att någon kritisk ramdel var för klen.

I det fallet levererade tillverkaren exakt det antalet ersättningsdelar till svenska verkstäder som motsvarade antalet svensksålda ex. Ägare till tyskimporterade eller sidoimporterade hojar kunde då inte besöka en auktoriserad verkstad rakt av och förvänta sig att dessa skulle byta ut delen, eftersom de just inte hade överskott på dessa ersättningsdelar.

Det blir då sidoimportörens uppgift att ta in, fixa alt. distribuera dessa ersättningsdelar. Vilket för dig som hojägare då innebär antingen ett besök hos sidoimportören i kanske Göteborg, eller en längre väntetid på ersättningsdelarna.

2. På beggade importerade hojar: Mer knökigt att kontrollera tidigare ägare på tysksålda hojar (jag vet inte ens hur man går till väga)
3. Du måste kanske ringa till tyskland och snacka tyskengelska med de forna ägarna.
4. Vidare, du känner inte till verkstäderna där hojen servats i tyskland, och vet om de är fuckos eller inte som du gör här i Sverige.

1. Om du importerar idag 2005 en tex R1 01:a från Tyskland, så är givetvis garantiåtaganden gjorda i Tyskland på samma sätt som i Sverige. På R1:an som är i min ägo är import, man ser i ramen att stjärnor är ditsatta före och efter Ramnr tex *JGHH012345671J* Detta är ett bevis på att garantiåtagande är gjort.

2. Ringer du runt till 3 tidigare ägare om du ska köpa en Bil/Mc? Om du nu gör det, så säger givetvis tidigare ägare att hojjen var i bra skick när han sålde den. Men du har fortfarande ingen aning om nuvarande ägare har mulat den i asfalten ett otal gånger.

3. Du kan ALDRIG veta om MC Verkstan är bra eller inte i dom flesta fall iaf, både i Sverige/Tyskland. Vissa är nöjda vissa inte på samma verkstad.

Tur att vi tänker alla olika :tummenupp Gud vad tråkigt det annars skulle bli.

Min tex inte för att den är till salu, men jag skulle nog begära ca 40 000:- är det rätt eller fel. 98:a med 99:ans motor gamla motorn medföljer vid köp. Imorterad 2000 av en Gbg:are 3 ägare i Sverige. 2500 mil.

Dålig bild
 

Bifogat

  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    70.6 KB · Visningar: 44
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top