Neutral skrev:
Varför är det svårare att kolla historiken på ett sidoimporterat fordon, d v s ett fordon som sålts nytt i Sverige men inte via generalagenten? Det är väl ändå det som det oftast handlar om, inte många importerar nytt själva från utlandet och även om de gjorde det förstår jag inte historikproblemet.
1. Jag talar inte om sidoimport, utan importerade beggade hojar.
1.1
Men låt oss ändå hypotisera att det är en sidoimport och hojarna återkallas av tillverkaren pga ett fabrikationsfel. Ex. som det var med ZX12an eller liknande hoj för ett par år sen pga att någon kritisk ramdel var för klen.
I det fallet levererade tillverkaren exakt det antalet ersättningsdelar till svenska verkstäder som motsvarade antalet svensksålda ex. Ägare till tyskimporterade eller sidoimporterade hojar kunde då inte besöka en auktoriserad verkstad rakt av och förvänta sig att dessa skulle byta ut delen, eftersom de just inte hade överskott på dessa ersättningsdelar.
Det blir då sidoimportörens uppgift att ta in, fixa alt. distribuera dessa ersättningsdelar. Vilket för dig som hojägare då innebär antingen ett besök hos sidoimportören i kanske Göteborg, eller en längre väntetid på ersättningsdelarna.
2. På beggade importerade hojar: Mer knökigt att kontrollera tidigare ägare på tysksålda hojar (jag vet inte ens hur man går till väga)
3. Du måste kanske ringa till tyskland och snacka tyskengelska med de forna ägarna.
4. Vidare, du känner inte till verkstäderna där hojen servats i tyskland, och vet om de är fuckos eller inte som du gör här i Sverige.
Således: Tillräckligt många faktorer för att
jag inte tänker betala ett identiskt pris (eller endast några enstaka kronor lägre) för en importerad hoj vs svensksåld dito.
Neutral skrev:
En fråga: om jag vinner en Volvo S40 på Bingolotto, vad tycker du är ett rimligt pris då? 0 kr?
Nej, men inte heller samma pris som en ny Volvo S40 kostar hos Volvo. Själv skulle jag försöka pruta 40-50.000+ på den eftersom jag vet att ägaren enbart är intresserad av att bli av med den snabbt. Men du är välkommen att betala fullpris för den. Det är såna som dig man gör bra affärer med