Är det värt att köpa krockad CBR650R

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade inte köpt den där hojen, rent allmänt. Särskilt inte om du inte kan syna den. Innan något annat bevisats så ska man nog anta att ramen blivit lite krökt, åtminstone. Gaffeln är ju antagligen bara att kasta, kan inte tänka mig att den överlevt den smällen, sett mycket blidare kyssar kröka gaffelben. Fälgen kan nog vara lite spännande vibrationer i.
Sedan, beroende på om däcket tryckt till motorn riktigt ordentligt, kan ju motorfästen vara spruckna med.
Som sagt, om du tänker ta motorn till ett bygge, kanske, men då ska du få hela hojen billigare än en ren motor med elsystem, för du behöver göra massa jobb för att plocka bort allt. :hihi
Och din tid är väl ändå inte gratis?
Vill du ha en hoj att skruva på är det billigare och lättare att köpa något gammalt lik och rusta upp det än en skrotad någorlunda ny hoj.

Last edited:

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag hade inte köpt den där hojen, rent allmänt. Särskilt inte om du inte kan syna den. Innan något annat bevisats så ska man nog anta att ramen blivit lite krökt, åtminstone. Gaffeln är ju antagligen bara att kasta, kan inte tänka mig att den överlevt den smällen, sett mycket bildare kyssar kröka gaffelben. Fälgen kan nog vara lite spännande vibrationer i.
Sedan, beroende på om däcket tryckt till motorn riktigt ordentligt, kan ju motorfästen vara spruckna med.
Som sagt, om du tänker ta motorn till ett bygge, kanske, men då ska du få hela hojen billigare än en ren motor med elsystem, för du behöver göra massa jobb för att plocka bort allt. :hihi
Och din tid är väl ändå inte gratis?
Vill du ha en hoj att skruva på är det billigare och lättare att köpa något gammalt lik och rusta upp det än en skrotad någorlunda ny hoj.
Nej, den är inte gratis men min poäng var att jag skruvar gärna på min fritid :)

Har du tips på gamla lik som är trevliga att skruva i?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Att som bilhandlare försöka sälja en krockad hoj lär ju vara att sitta med Svarte Petter.
Förklara för säljaren att ramen kan vara sned/sprucken, bjud 3000€ och ha lite is i magen.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Håller med som alla säger. Finns ingen anledning att köpa den.
Hade det varit ett hyfsat rep objekt så hade någon firma redan köpt upp den.
Men köpa en budget mellanklass mc som är så pass hårt smälld för så mycket pengar är vansinne. Även om du lyckas få ihop den så kommer en imponerad smälld mc stå betydligt sämre än en svensksåld felfri.
Hade det varit något exotisk och ovanlig modell så kanske. Men denna dräller det av och står på varenda firma.
Det blir alltid mycket dyrare än man tror när börjar plocka isär den finns garanterat massa småsaker som man inte räknat med som måste beställas och tusenlappar flyger iväg.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kommer troligtvis köpas av en tjuv som fixar en donatorhoj att plocka delar ifrån.

True dat.

Med det priset som begärs finns inte längre ekonomi att repa hojen och få igen pengarna.

Något måste bort ur ekvationen: antingen arbetskostnad som TS funderar på, eller kostnaden för delar.

Knacka ramnummer och fixa över startspärr - med samvete och moral borträknat ligger man på plus igen.
Ett slags plus...

@Motherofgod

Din tanke är inte fel - du har ett ökenkneg i ett fjärran land och behöver ha något vettigt att sätta händerna i under ledigheten. Typ.

Repa upp en hoj kan vara ett utmärkt tidsfördriv.

Bara inte just denna!

Lita på oss som sysslat med sådant här.
Allt skriker fel. Priset. Typen av säljare. Skadorna.

Styrstammen har brustit.
Det KAN ha skonat ramen.
Förmodligen är det vad säljaren hoppades på när han ropade in den på någon auktion. Alldeles för dyrt.

Väl hemma hittar man resten av skadorna. ...och vill få igen pengarna man lagt ut.

Bli inte den som löser en bilhandlares problem.

En stålram kan man oftast se med ögonen hur den mår - färgchippning var förr en given signal, men dagens ytbeläggning är mer följsam och kan dölja mer.

En aluram kräver helt annan inspektion och kan bära på riktigt allvarliga brottanvisningar utan att det går att se med blotta ögat.

Åk gärna och titta på hojen - för att lära dig mer.

Stålsätt dig att inte köpa.

Spela gärna dum svensk på tillfälligt besök i landet. Du lär få ett kanonerbjudande om hojen är den sjunkbomb jag tolkar den som.

Om säljaren tror att han kan få bort denna problemhoj ut ur landet och upp till höga nord så kommer nog det sanna priset fram.

Köp ändå inte.

Bekanta dig istället med Mobile.de

Bland filtren kan du välja att uteslutande visa "skadade motorcyklar".
Studera annonserna och försök bedöma vilka objekt som snabbt går iväg och vilka som blir liggande kvar ute.

Du kommer få ett hum om hur marknaden ser ut och vad för objekt som passar dig.

Slutligen:

Du har plats att jobba med hojen på nere i Österrike, förstår jag? Plats som är okay att man blockerar i veckor och månader med ett objekt medans man letar delar...?

Arbetsbänk? Skruvstäd? Handverktyg?
Specialverktyg...?

Skall du köpa på dig allt sådant måste du göra 5 bra hojar för att hamna på plus.

...och någon gång skall du flytta igen.
Hem till Sverige?
Inom Österrike? Fastighet med egen meklokal/garage är ett tungt ekonomiskt kliv i Österrike.

Inte negativ. Bara belyser de sidor du kanske missar i den rosa köpdimman...?

Lycka till, hur du än väljer att göra.
Du kan inte säga att ingen varnade dig...

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
True dat.

Med det priset som begärs finns inte längre ekonomi att repa hojen och få igen pengarna.

Något måste bort ur ekvationen: antingen arbetskostnad som TS funderar på, eller kostnaden för delar.

Knacka ramnummer och fixa över startspärr - med samvete och moral borträknat ligger man på plus igen.
Ett slags plus...

@Motherofgod

Din tanke är inte fel - du har ett ökenkneg i ett fjärran land och behöver ha något vettigt att sätta händerna i under ledigheten. Typ.

Repa upp en hoj kan vara ett utmärkt tidsfördriv.

Bara inte just denna!

Lita på oss som sysslat med sådant här.
Allt skriker fel. Priset. Typen av säljare. Skadorna.

Styrstammen har brustit.
Det KAN ha skonat ramen.
Förmodligen är det vad säljaren hoppades på när han ropade in den på någon auktion. Alldeles för dyrt.

Väl hemma hittar man resten av skadorna. ...och vill få igen pengarna man lagt ut.

Bli inte den som löser en bilhandlares problem.

En stålram kan man oftast se med ögonen hur den mår - färgchippning var förr en given signal, men dagens ytbeläggning är mer följsam och kan dölja mer.

En aluram kräver helt annan inspektion och kan bära på riktigt allvarliga brottanvisningar utan att det går att se med blotta ögat.

Åk gärna och titta på hojen - för att lära dig mer.

Stålsätt dig att inte köpa.

Spela gärna dum svensk på tillfälligt besök i landet. Du lär få ett kanonerbjudande om hojen är den sjunkbomb jag tolkar den som.

Om säljaren tror att han kan få bort denna problemhoj ut ur landet och upp till höga nord så kommer nog det sanna priset fram.

Köp ändå inte.

Bekanta dig istället med Mobile.de

Bland filtren kan du välja att uteslutande visa "skadade motorcyklar".
Studera annonserna och försök bedöma vilka objekt som snabbt går iväg och vilka som blir liggande kvar ute.

Du kommer få ett hum om hur marknaden ser ut och vad för objekt som passar dig.

Slutligen:

Du har plats att jobba med hojen på nere i Österrike, förstår jag? Plats som är okay att man blockerar i veckor och månader med ett objekt medans man letar delar...?

Arbetsbänk? Skruvstäd? Handverktyg?
Specialverktyg...?

Skall du köpa på dig allt sådant måste du göra 5 bra hojar för att hamna på plus.

...och någon gång skall du flytta igen.
Hem till Sverige?
Inom Österrike? Fastighet med egen meklokal/garage är ett tungt ekonomiskt kliv i Österrike.

Inte negativ. Bara belyser de sidor du kanske missar i den rosa köpdimman...?

Lycka till, hur du än väljer att göra.
Du kan inte säga att ingen varnade dig...

Ja, det kapslade in min situation rätt väl :)
Kommer inte köpa hojen, nu lutar det mer åt att köpa en i kalla Norden och se om man kan köra ned den. Det sparar man ändå minst 10 000 kronor på, så det är ju värt. Är dock tveksam till om jag kan köra så långt på en dag med hoj, den längsta sträckan som är Rostock - Wien är ungefär 80 mil. Förutsatt att jag tar färja då... Å andra sidan kan man ju köpa till väskor och kanske planera för en njutbar tur i etapper istället.

Plats kan nog ordnas, mina svärföräldrar har ett sommarhus med källare. Har förvisso inte frågat om jag kan låna källaren ännu men ser inte varför det skulle vara ett problem.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du vet exakt vad som är trasigt, gör en kalkyl på hoj + delar + arbete och sen väger det mot vad motsvarande hoj i helt och körbart skick är värd så är det enkelt att avgöra om du ska slå till eller inte.

I det här fallet är det som sagt ett minfält med tätt liggande minor, du kan ha en jävla bonnröta, men oddsen är emot dig, på många plan. Risken är ju stor att någon kabel är av, då ryker några tusenlappar till, eller någon annan elektronik som inte överlevde smällen, då kan det var 5-15 till.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om du vet exakt vad som är trasigt, gör en kalkyl på hoj + delar + arbete och sen väger det mot vad motsvarande hoj i helt och körbart skick är värd så är det enkelt att avgöra om du ska slå till eller inte.

I det här fallet är det som sagt ett minfält med tätt liggande minor, du kan ha en jävla bonnröta, men oddsen är emot dig, på många plan. Risken är ju stor att någon kabel är av, då ryker några tusenlappar till, eller någon annan elektronik som inte överlevde smällen, då kan det var 5-15 till.

...och i den kalkylen man gör skall man också ta med att den (eventuellt) uppreparerade hojen kommer att vara mindre värd när du skall sälja den.

Skillnaden mellan ett "Bastlerfahrzeug" och en omeckad är påtaglig i Tyskland, och troligen även i Österrike.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
...och i den kalkylen man gör skall man också ta med att den (eventuellt) uppreparerade hojen kommer att vara mindre värd när du skall sälja den.

Skillnaden mellan ett "Bastlerfahrzeug" och en omeckad är påtaglig i Tyskland, och troligen även i Österrike.
Det finns nog ett stort mörkertal på fordon som är ihopskruvade efter diverse krockar och avåkningar, men som nästa ägare aldrig får veta, och då heller inte nästnästa osv. Och egentligen, om jag välter en hoj, eller hasar omkull i en kurva, byter ut det som är trasigt mot originaldelar och återställer den i ursprungligt skick, är den hojen då så mycket sämre än en ovurpad hoj?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det finns nog ett stort mörkertal på fordon som är ihopskruvade efter diverse krockar och avåkningar, men som nästa ägare aldrig får veta, och då heller inte nästnästa osv. Och egentligen, om jag välter en hoj, eller hasar omkull i en kurva, byter ut det som är trasigt mot originaldelar och återställer den i ursprungligt skick, är den hojen då så mycket sämre än en ovurpad hoj?

Nej, det behöver den inte vara.
Men den kan vara det.

Vad jag vill peka på är att den borgerliga köparen i Tyskland skyr hemreparerade fordon - och även verkstadsdito också.

Det är därför även mycket lätt skadade fordon traditionellt sålts orepade till B-nationer som Polen, Litauen och Sverige.
I Tyskland har dom inget värde längre, varken som skadade, reparerade eller "reparerade".

Så, även om du reparerat, kryssmätt och riktat ett fordon ner till under fabrikstoleranser, lagt mer omsorg på inpassning och lackering än tillverkaren så kommer bilen/fordonet för alltid att vara krockad och reparerat för den som får reda på det och därför värderas lägre än ett oskadat fordon.

Antingen måste du mörka historien, eller slå av på priset för att få den såld.

Europa har inte USAs variant med "Salvage Title" vilket gör det enklare att mörka ett fordon som varit inlöst - men den som följer upp ägarhistoriken ser spåren.

Alltså, bara en krass beskrivning av verkligheten från mig, inget mer.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej, det behöver den inte vara.
Men den kan vara det.

Vad jag vill peka på är att den borgerliga köparen i Tyskland skyr hemreparerade fordon - och även verkstadsdito också.

Det är därför även mycket lätt skadade fordon traditionellt sålts orepade till B-nationer som Polen, Litauen och Sverige.
I Tyskland har dom inget värde längre, varken som skadade, reparerade eller "reparerade".

Så, även om du reparerat, kryssmätt och riktat ett fordon ner till under fabrikstoleranser, lagt mer omsorg på inpassning och lackering än tillverkaren så kommer bilen/fordonet för alltid att vara krockad och reparerat för den som får reda på det och därför värderas lägre än ett oskadat fordon.

Antingen måste du mörka historien, eller slå av på priset för att få den såld.

Europa har inte USAs variant med "Salvage Title" vilket gör det enklare att mörka ett fordon som varit inlöst - men den som följer upp ägarhistoriken ser spåren.

Alltså, bara en krass beskrivning av verkligheten från mig, inget mer.
Jo, en bekants bekant hade ett tag en hyggligt omfattande sidoverksamhet, han köpte in containervis med bilar från Japan, det verkade ju räcka med ett stenskott eller en liten parkeringsrispa så var bilen inte värd kilopriset på järn ens en gång. Så med lite enkel kärlek så hade den ett helt annat värde här. Men det var ju beställningsjobb, så alla var ju högst medvetna om historik mm.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jo, en bekants bekant hade ett tag en hyggligt omfattande sidoverksamhet, han köpte in containervis med bilar från Japan, det verkade ju räcka med ett stenskott eller en liten parkeringsrispa så var bilen inte värd kilopriset på järn ens en gång. Så med lite enkel kärlek så hade den ett helt annat värde här. Men det var ju beställningsjobb, så alla var ju högst medvetna om historik mm.
Lite enkel kärlek att sätta förarsätet på rätt sida? ;P

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...