Är det värt risken?

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om du har sånt behov så rekommenderar jag dig att kör av dig adrenalinet på bana istället för på gatan.

Det du vill ha mer av löser du knappast med en Slip-on..........

Men visst om du vill va en pinne i statistiken på olyckstråden köp en beggad Supersport och riskera och skada andra oskyldiga i trafiken !

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Eftersom kortet var efterlängtat så är det väl inte värt risken?? :confused: Det är ju bara en sommar kvar, då får du ta obegränsat. Dumt att bli av med kortet, kanske få ta om osv (vet ej hur man döms). A2 är ju bättre än inget kort alls. :tummenupp

Tjita1

Guest
Frågan är väl inte om det är värt risken för dig att bli av med kortet eller klota för att du kör en hoj du inte kan hantera, det tycker jag är ditt problem. Frågan är för oss andra om det är värt risken att möta en 23-åring på en hoj hen inte har behörighet att framföra, kanske med risken att få hen planterad stadigt i vår motorhuv, eller plöjandes rakt in i folkmassan vi står i vid närmsta busskur.

Orealistiskt och skitnödigt tänkande? Well, vet vi hur bra TS är på att köra hoj? Tycker man inte 35 kW är tillräckligt tycker iallafall inte jag att det låter som att man är tillräckligt mogen för att ha en starkare hoj. Jag kör 37 kW, kör ifrån varenda rimligt prissatt sportvagn 0-100, och det räcker alldeles utmärkt åt mig, fast jag har A.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nej, det är inte värt risken. Hade du aldrig fått köra tung någonsin hade jag förstått, men du skall ju bara vänta en säsong till. Vad gör det?

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Nu var det ju aldrig snack om en supersport men jag kör på att köpa slip on och blockera youtube under nästa säsong :smasha
Ibland vill man bara äta kakan innan kalaset börjat :huvet

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nu var det ju aldrig snack om en supersport men jag kör på att köpa slip on och blockera youtube under nästa säsong :smasha
Ibland vill man bara äta kakan innan kalaset börjat :huvet

Min brorson som är 9 år hade det problemet också, men nu börjar han mogna.... :arsele

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
När man var 9 år så var världen helt bekymmerslös så ställer mig gärna i de skorna igen :banana

Jo, precis. Du riskerar ett surt förvärvat körkort för ett slip-on, istället för att vänta en säsong och skaffa en riktig hoj. Jag fattar det inte.

Men skaffa ett slip-on då, det är ju vad du vill, varför skapa en tråd?

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Jo, precis. Du riskerar ett surt förvärvat körkort för ett slip-on, istället för att vänta en säsong och skaffa en riktig hoj. Jag fattar det inte.

Men skaffa ett slip-on då, det är ju vad du vill, varför skapa en tråd?

Först så ville jag kolla folks syn på det hela, då en del personer jag talat med säger att det är rätt vanligt (nej det är inte adrenalinsökande 18 åringar) sen så tror jag att de är större chans att åka dit på en tung hoj än att du kör med ett slip on som ändrar hojens vikt och effekt minimalt. :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Först så ville jag kolla folks syn på det hela, då en del personer jag talat med säger att det är rätt vanligt (nej det är inte adrenalinsökande 18 åringar) sen så tror jag att de är större chans att åka dit på en tung hoj än att du kör med ett slip on som ändrar hojens vikt och effekt minimalt. :)

Man blir väl inte av med körkortet om man har slip-on på en tung hoj?

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Nej men om jag slår på ett slip on på min så blir det inte en "mellan" hoj mer då det rubbar 0.2 kw/kg vilket gäller för a2

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej men om jag slår på ett slip on på min så blir det inte en "mellan" hoj mer då det rubbar 0.2 kw/kg vilket gäller för a2

Jo, så hade jag fattat det. Du riskar att bli straffad för att ha kört tung hoj med mellankort. Det är inte bra, när allt du får är ett bättre ljud när du kör.

Kan du inte sitta och prutta med läpparna istället när du kör? Broom, vroom?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag röstar nej. Det är inte värt det. Jag säger som flera andra: Sanslöst onödigt om något händer och försäkringarna inte gäller. Det är en säsong, bit ihop.

Och skippa slip-on. Jag hör inte tillräckligt genom hjälmen och öronpropparna för att jag skulla ta risken att bygga om en A2 till A. Ljudet är till för dem jag kör förbi, inte för mig.

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Jo, så hade jag fattat det. Du riskar att bli straffad för att ha kört tung hoj med mellankort. Det är inte bra, när allt du får är ett bättre ljud när du kör.

Kan du inte sitta och prutta med läpparna istället när du kör? Broom, vroom?

Kommer ihåg när jag var yngre och lekte någon slags maskin då pruttade jag sådär med läpparna. Rätt snabbt så domnar läpparna bort och det blir obehagligt :gråta

Smagatusk

Guest
Allt du gör nu kommer du att få äta upp senare i livet.

Du kommer att få svårt att moralpredika till exempel för dina ungar när du blir äldre. Ponera att din 18-årige framtida son kommer hem med en hoj han inte får köra lagligt. Du säger nej, och han kontrar med "jamen, du körde ju olagligt och det gick ju bra för dig". Vad svarar du då?

Jag är - just nu - i en liknande situation som du kan komma att befinna dig i om 20 år om du väljer att köra olagligt. Vänta ett år och take the righteous path.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Herregud människor, sluta moralpredika när han snackar om att skaffa storhoj nu, vad är skillnaden om han skaffar storhoj nu eller väntar tills han har A-behörighet, inget som säger att han lär sig köra för att det står A istället för A2 på körkortet.

Sitta och hata på TS, sedan hylla RoLLER som bombar Bogan och Bulten, det är okej! Han har ju ändå behörighet för sin hoj:crash

Bli inte en i statistiken..
Men visst om du vill va en pinne i statistiken på olyckstråden köp en beggad Supersport och riskera och skada andra oskyldiga i trafiken !
Frågan är för oss andra om det är värt risken att möta en 23-åring på en hoj hen inte har behörighet att framföra, kanske med risken att få hen planterad stadigt i vår motorhuv, eller plöjandes rakt in i folkmassan vi står i vid närmsta busskur.

Tack killar, ska genast gå ut i garaget, strypa ner min 660 till 24 kw som den är reggad på och inse att jag varken klarar av 24 kw eller 44 kw eftersom jag inte har behörighet för det, men JÄVLARR ASSÅ!! DIRECKT när jag får A2 klarar jag av 24 kw, men sen! sen när jag har A-kort ska jag genast intala mig själv, som befinner mig i en vacker, ljusrosa bubbla att jag klarar av effekt mellan 1 kw till 200 kw, jag har ju ändå A-behörighet då som inte har någon maximal effektbegränsning!

Suck, stick ifrån kärringen, stick ifrån ungarna och så blir ert bittra liv mycket bättre, rekommenderar er annars Familjeliv.se om ni vågar på er en sådan pass stor förändring i er vardag.
:hoppa

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Herregud människor, sluta moralpredika när han snackar om att skaffa storhoj nu, vad är skillnaden om han skaffar storhoj nu eller väntar tills han har A-behörighet, inget som säger att han lär sig köra för att det står A istället för A2 på körkortet.

Ett förlorat körkort. Duh? Va?? Fattar inte, förklara mer... duh?

DET kan vara en väldigt stor skillnad. Det har inget med moral att göra, det är ren och skär EGENNYTTA.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...