Är detta drivpaket slitet?

sportbike

Guest
Fem mil grusväg kan, i fel väder, göra att en kedja ser lika "stel" ut. Det betyder inte att den är slut, bara att den behöver en rengöring.

Precis, att avgöra om den är bra eller dålig gör man när man känner på den, inte på en bild.
Men, better safe than sorry.
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
5-56

Jag brukar rengöra med 5-56 och det funkar bra (vet dock ej om det är så bra för kedjan:confused:). Men lättast att kolla om kedjan är sliten är väl att dra ut den ifrån bakdrevet och se hur mkt det glappar.
 

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Till trådskaparn: hur långt har du kört med det drivpaketet?

Jag vet inte riktigt, köpte den i höstas och kilen som hade den visste inte riktigt.

Alla kommer ju tycka olika:D
Jag hade bytt. Håller med Sportbike där.
Vi kanske e känsliga???
Men det e ju va vi tycker...
Finns garanterat dom som inte ser några fel alls på den bilden du satt upp.
Å du kan ju köra med det.
Men men :D:D:D Svårt att lyssna på andra:D

Det är svårt att lyssna på andra när det kostar pengar:tummenupp

Jag är ju inte så haj på detta, men är detta en O-ringskedja? Hur ser man det?

Vet ni var det finns bra och billiga drivpaket att köpa?

Nu har jag rengjort lite, är inte klar men den ser finare ut:)
Kedjan går inte att dra ut från bakdrevet så som ni beskriver. Jag tycker inte heller kedjan kärvar.

Vad tycker ni efter en liten rengöring (är inte klar)

10h245z.jpg
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag brukar rengöra med 5-56 och det funkar bra (vet dock ej om det är så bra för kedjan:confused:). Men lättast att kolla om kedjan är sliten är väl att dra ut den ifrån bakdrevet och se hur mkt det glappar.

Använd WD-40 istället då 5-56 är aggresivare mot oringar. Annars funkar lampolja, fotogen och disel väldigt bra det med, men WD-40 luktar godast. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte riktigt, köpte den i höstas och kilen som hade den visste inte riktigt.



Det är svårt att lyssna på andra när det kostar pengar:tummenupp

Jag är ju inte så haj på detta, men är detta en O-ringskedja? Hur ser man det?

Vet ni var det finns bra och billiga drivpaket att köpa?

Nu har jag rengjort lite, är inte klar men den ser finare ut:)
Kedjan går inte att dra ut från bakdrevet så som ni beskriver. Jag tycker inte heller kedjan kärvar.

Vad tycker ni efter en liten rengöring (är inte klar)

10h245z.jpg

Det där ser helt OK ut. Bara smörja och köra.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Korrekt. i vart fall angående WD40 och 5-56.
Fotogen och diesel.

MEN hur var det med lampolja? hade vi inte en tråd nyligen där det bevislingen kunde vara annan blandning i eller blandar jag ihop med white spirit?

Använd WD-40 istället då 5-56 är aggresivare mot oringar. Annars funkar lampolja, fotogen och disel väldigt bra det med, men WD-40 luktar godast. :)

Det där ser helt OK ut. Bara smörja och köra.

Ja det ser spontant bra ut. Glider alla länkarna hyggligt? Man ser ju bara några och de ser ju ok ut... Kedjan skall ju gå fint runt kuggarna för att sedan bli rak/hänga utan att bli sicksack ;)
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Korrekt. i vart fall angående WD40 och 5-56.
Fotogen och diesel.

MEN hur var det med lampolja? hade vi inte en tråd nyligen där det bevislingen kunde vara annan blandning i eller blandar jag ihop med white spirit?

White spirit är väl ordagrant översatt lacknafta. Det är väl inte samma som lampolja? Jäkla skillnad på lukt iaf.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Det finns en lång tråd om lampolja/tändvätska där jag förklara att OKQ8s Lampolja och tändvätska är EXAKT samma produkt. Det enda som skiljer är målningen på flaskan.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det finns en lång tråd om lampolja/tändvätska där jag förklara att OKQ8s Lampolja och tändvätska är EXAKT samma produkt. Det enda som skiljer är målningen på flaskan.

Men lacknaftan (White spirit) är väl inte detsamma som dessa båda?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kedjan har kärvande länkar, jag säger:byt.

Jag tycker snarare det ser ut som om kedjan är groteskt skitig. Den har körts av någon som bara sprutar på nytt wax hela tiden och aldrig tar bort den gamla smeten med fastklumpat skit/grus. Kedja on viagra som jag brukar kalla det. Tar man lös kedjan och håller den i handen så står den rakt ut. Efter en tvätt i fotogen/lampolja så blir den dock smidig igen. (Motorolja fungerar också men då blir det lätt lite smetigare när kedjan börjar snurra...)

Det finns egentligen ingen anledning att använda någon annan form av avfettning än ovan nämnda produkter. Risken är bara stor att man fräter sönder eventuella o-ringar om man sprejar på något annat.

Om framdrevet ser ok ut så skulle jag bara byta kedja, Biltema har OK kedjor.

Äpp, äpp, äpp!!!

Det heter byte av drivpaket eftersom man alltid ska byta alla tre delar samtidigt. Kedja, framdrev och bakdrev!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag är ju inte så haj på detta, men är detta en O-ringskedja? Hur ser man det?

O-ring = tätningsring av gummi som ska låsa in smörjmedel innuti rullarna i kedjan. Finns dock inte på alla kedjor.

rkdiagram1.jpg
 
Last edited:

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Jag tycker snarare det ser ut som om kedjan är groteskt skitig. Den har körts av någon som bara sprutar på nytt wax hela tiden och aldrig tar bort den gamla smeten med fastklumpat skit/grus. Kedja on viagra som jag brukar kalla det. Tar man lös kedjan och håller den i handen så står den rakt ut. Efter en tvätt i fotogen/lampolja så blir den dock smidig igen. (Motorolja fungerar också men då blir det lätt lite smetigare när kedjan börjar snurra...)

Det finns egentligen ingen anledning att använda någon annan form av avfettning än ovan nämnda produkter. Risken är bara stor att man fräter sönder eventuella o-ringar om man sprejar på något annat.



Äpp, äpp, äpp!!!

Det heter byte av drivpaket eftersom man alltid ska byta alla tre delar samtidigt. Kedja, framdrev och bakdrev!


Visst heter det drivpaket, men om bara kedjan är körd och inte dreven (som i det här fallet ser väldigt bra ut), skulle jag bara byta kedja, därmed inte drivpaket....
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Visst heter det drivpaket, men om bara kedjan är körd och inte dreven (som i det här fallet ser väldigt bra ut), skulle jag bara byta kedja, därmed inte drivpaket....

Dessa tre delar slits tillsammans. De passar bara ihop med varandra. Om man har slitit ner dreven till "50%" och sätter dit en ny kedja på dylika drev så slits dreven bara ännu snabbare. Och sen så är det ju inte svårt att gissa takten som kedjan slits i om man sätter den på drev som faktiskt inte passar till den nya kedjan...

Vill ni ha höga driftkostnader på era kedjor och drev? Byt en del i taget!

Förresten. När ni rengör kedjan glöm då inte att ta bort kåpan vid det främre drevet. Det blir lätt ett mindre grustag innanför denna kåpa som ligger an mot kedjan och polerar den fint från utsidan...
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Dessa tre delar slits tillsammans. De passar bara ihop med varandra. Om man har slitit ner dreven till "50%" och sätter dit en ny kedja på dylika drev så slits dreven bara ännu snabbare. Och sen så är det ju inte svårt att gissa takten som kedjan slits i om man sätter den på drev som faktiskt inte passar till den nya kedjan...

Vill ni ha höga driftkostnader på era kedjor och drev? Byt en del i taget!

Förresten. När ni rengör kedjan glöm då inte att ta bort kåpan vid det främre drevet. Det blir lätt ett mindre grustag innanför denna kåpa som ligger an mot kedjan och polerar den fint från utsidan...

Det är klart att det funkar så, men om du har en skit-kedja (eller haft otur och fått in skit på fel ställe såsom ts) som har skurit efter 10mil, måste du då byta både drev och kedja?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är klart att det funkar så, men om du har en skit-kedja (eller haft otur och fått in skit på fel ställe såsom ts) som har skurit efter 10mil, måste du då byta både drev och kedja?

Att något dylikt sker efter 10 mil är så osannolikt att ett eventuellt svar på den frågan blir nog mest bara trams. :)

Fått in skit på fel ställe såsom TS? Måste jag ha missat i.s.f. Jag upplever det som att kedjan är stel av för mycket smuts runt om hela kedjan. Senast jag gjorde rent en kedja hade jag kvar en matsked grus i botten på tråget när jag var klar. Det är klart att en kedja blir stel med ett dylikt "gruspansar".
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag tycker snarare det ser ut som om kedjan är groteskt skitig. Den har körts av någon som bara sprutar på nytt wax hela tiden och aldrig tar bort den gamla smeten med fastklumpat skit/grus. Kedja on viagra som jag brukar kalla det. Tar man lös kedjan och håller den i handen så står den rakt ut. Efter en tvätt i fotogen/lampolja så blir den dock smidig igen. (Motorolja fungerar också men då blir det lätt lite smetigare när kedjan börjar snurra...)

Det finns egentligen ingen anledning att använda någon annan form av avfettning än ovan nämnda produkter. Risken är bara stor att man fräter sönder eventuella o-ringar om man sprejar på något annat.



Äpp, äpp, äpp!!!

Det heter byte av drivpaket eftersom man alltid ska byta alla tre delar samtidigt. Kedja, framdrev och bakdrev!

Skrev nyss en novell som försann. Nu blire kort. Ser dreven perfekta ut sâ gâr det att byta kedja endast. Vissa drev kan man vända till fördel men gör bara om dem är fina.
De flesta som säljer skall till varje pris sãlja x-ring och paket men har ingen aning om brottsgränser mm. Sunt bonnförnuft eller om du är osãker närmsta mek eller dylikt du litar pâ. Bilder säger inte allt..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Skrev nyss en novell som försann. Nu blire kort. Ser dreven perfekta ut sâ gâr det att byta kedja endast. Vissa drev kan man vända till fördel men gör bara om dem är fina.
De flesta som säljer skall till varje pris sãlja x-ring och paket men har ingen aning om brottsgränser mm. Sunt bonnförnuft eller om du är osãker närmsta mek eller dylikt du litar pâ. Bilder säger inte allt..

Men med tanke på att många inte vet hur ett perfekt drev egentligen ser ut så är det nog ingen bra idé att tipsa om att "om de tycker att drevet ser bra ut så behöver de bara byta kedjan..." :)

Tänk dig själv att du ska köpa begagnad hoj av en för dig okänd säljare och han säger i telefon:

- Äh, dreven såg bra ut så jag bytte bara kedjan...

eller

- Äh, ena dreve börja bli lite schletet så jag vände på re.

Känns tryggt att höra det va? :)
.
 
Last edited:

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Tackar för alla svar!
Jag gör rent det lite mer sedan på med massa kedjespray, så kör jag ett tag till:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top