Är detta en bra utrustning?

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Hej, jag tänkte köpa en komplett mc utrustning och tänkte fråga om detta är en bra sådan.

Hjälm: Arai Rx-7 Corsair
Skinnställ: Prexport HX2
Ryggskydd: Prexport (CE godkänt)
Handskar: Held Phantom
Stövlar är inte inräknat än

Om någon kunnig kan svara på detta så vore jag tacksam :)

Tack på förhand

// Tobbe

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Vad bra, är det även till rätt pris?
Säljaren vill ha 12200 kr, då är även stövlar inräknade i priset. Han sa att det skulle vara riktigt bra stövlar med förstärkning i anklarna.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Blir säkert skitbra, hoppas du inte bestämt dig för detta enbart på hur det "ser ut"

prova olika märken, så du hittar något som passar bra & känns bekvämt
snåla inte på ryggskydd, handskar & stövlar, eftersom rygg, händer & fötter kan vara svårt att fixa om olyckan är framme.

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Okej, ja jag provade på fler ställen o andra märken oxå men jag tyckte detta kändes bäst. Säkerheten tycker jag är en prioritet helt klart...vill ju inte skada sig om man kan undvika det.

// Tobbe

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Svårt att svara utan bilder, men har stället en rejäl puckel på ryggen och titanpuckar både på armar och ben så är det reko grejer. Sen vet väl alla att motivlackade hjälmar räddar liv.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Arai Rx-7 corsair är bland det säkraste du kan sätta på knoppen, bara den sitter bra! Skalet är gjort av ett 4 lagers laminat, 5 skalstorlekar, coolmax, 3 densiteter i frigolit osv

Halvbullrig då den e jäääävla ventilerad...

Titta vilka som kör med denna hjälm i moto gp ;)

Prexport ryggskydd e kanonskönt, kör med det själv o de fick bra kritik i allt om mc testet :)

Skinnställ e prima speciellt om de är helställ :tummenupp
Just Prexport Hx2 vettefaen, se till att de är minst 1.2 mm nöt o dubbelsömmar(jeanssömmar) genomgående så är det schysst.
Tänk på att perforering för ventilation gör skinnet svagare och ska inte sitta på utsatta ställen, även att ett skinnställ är helkass när det blivit riktigt blött, så pruta med dig ett regnställ också :)

frekke skrev:
Svårt att svara utan bilder, men har stället en rejäl puckel på ryggen och titanpuckar både på armar och ben så är det reko grejer.

Nu skojar du med killen hoppas jag? Var seriöst o ge rediga råd, o inget jävla skitsnack om pucklar o titanpuckar, håller inte skinnet o sömmarna så är allt annat lull-lull bara junk.

Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
MrxXx skrev:
Vad bra, är det även till rätt pris?
Säljaren vill ha 12200 kr, då är även stövlar inräknade i priset. Han sa att det skulle vara riktigt bra stövlar med förstärkning i anklarna.
Tycker det låter som ett bra pris. Om jag inte missminner mig kostar stället ca 8000kr och hjälmen 7000kr. Ryggskydd ligger säkert på 1000kr, handskar 1000kr och stövlar 2000kr. Det blir 19000kr dvs 36% rabatt :tummenupp

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Ja jag tycker det verkar som ett bra pris. Han räknade på det när jag var där o det blev så här.
Hjälm = 7295 kr
Ställ = 7990 kr
Ryggskydd = 1095 kr
Handskar = 2395
Stövlar = Omkring 2400 kr
Detta blir då 21175 kr men gav mig sen 42% rabatt som då gav en slutsumma på 12200 kr. Låter kanon men ville ju höra med er som vet lite mer.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
MrxXx skrev:
Ja jag tycker det verkar som ett bra pris. Han räknade på det när jag var där o det blev så här.
Hjälm = 7295 kr
Ställ = 7990 kr
Ryggskydd = 1095 kr
Handskar = 2395
Stövlar = Omkring 2400 kr
Detta blir då 21175 kr men gav mig sen 42% rabatt som då gav en slutsumma på 12200 kr. Låter kanon men ville ju höra med er som vet lite mer.

Har fått samma deal fast på annat ställe. Låt mig gissa, stövlarna heter Forma F1? :) Skinnstället är helt ok, har provat det, handskarna är i känguruskinn med kevlarförstärkningar på utsatta ställen, stövlarna har jag ingen aning om, har inte hittat modellen på Formas hemsida. Ryggskyddet är av Dainese-typ och är både CE & SVEMO godkänt.

Handskarna finns i flera färger på FC-moto & kostar "bara" ca 1.500:- där.
Fan....nu har jag ju avslöjat raceklädseln för i år. :)

Last edited:

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Jasså, ja det var ett paket. O ja det kan mycket väl vara Forma F1 stövlar. Vet du nånstans man kan se en bild på hur dem ser ut? Han hade nämligen inte någon hemma för tillfället. Tror iaf att jag ska slå till på detta paket. Alla som svarat ska ha ett stort tack för hjälpen!

// Tobbe

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
MrxXx skrev:
Jasså, ja det var ett paket. O ja det kan mycket väl vara Forma F1 stövlar. Vet du nånstans man kan se en bild på hur dem ser ut? Han hade nämligen inte någon hemma för tillfället. Tror iaf att jag ska slå till på detta paket. Alla som svarat ska ha ett stort tack för hjälpen!

// Tobbe

Har som sagt ej hittat bild på stövlarna, Låter som samma deal & orginalpriserna stämmer. Kolla bara så du verkligen välja vilken RX-7-hjälm du vill bland modellerna...

Jag valde den nya Edwards Limitied & det var inte helt självklart...

Last edited:

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Nä jag såg resten av ditt förra inlägg sen. Jag kan inte heller hitta stöveln. Han hade Rx-7 hjälm i "TADDY" utförande som jag provade, tyckte den passade bra ihop med övriga saker oxå så den får det bli.

Tackar för din hjälp!

AlGhouti

AlGhouti
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Svart gsxr1000-07 med leo vince
Såg att du bor i Malmø...

MrxXx skrev:
1985547 Nä jag såg resten av ditt förra inlägg sen. Jag kan inte heller hitta stöveln. Han hade Rx-7 hjälm i "TADDY" utförande som jag provade, tyckte den passade bra ihop med övriga saker oxå så den får det bli.

Tackar för din hjälp!

Jag bor i Oslo o priserna hær e rætt høga. Jag skal hem till Malmø i påsk o tænkte kolla på komplett utrustning dær. Var hittar jag bra tillbud??
Tack på førhand

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
lorkan skrev:
2062894 Kostar alla RX-7 7k eller är det bara för lacken ? :tomten

Det är ett visst påslag men jag har sett varierande priser på Arai... dock runt 7k. Men det ligger under Shoei som man får pynta 1000:- extra för design,

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!