Är detta mitt livs affär värsta nitlotten? Bilfråga mitsubishi carisma

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Har fått erbjudandet av en arbetskollega att köpa en mitsubishi Carisma -98billigt. Nu snackar så billigt att det är misstänktsamt =) visst den har lite småfel här och var, men lätt åtgärdat. Det som däremot oroar mig lite grann är följande.
När jag startade hoppa varvräknaren mellan 1000-1500 ... den brukar skall tydligen göra så enligt ägaren när den är kall, men detta fixade sig när den blev varm. Besiktningen hade klagat på höga avgasvärden (Co halt) avgasystemet läkte rätt friskt så detta kanske påverkade varven?

Vidare verkade kylarvattnet vara bäcksvart typ nästan olja i, svårt att avgöra dock =)
Värst var dock nog nästan att gasen små hängde sig lite grann när man körde, först trodde jag det var mattan i golvet, men det var det inte såg ajg sen. Vad kan detta vara? Bilen har GDI motorn.

Tacksam för alla tips! Det brinner i knutarna!

vad jag hört innan så brukar deras GDI motorer strula rätt mycket, kanske dom dåliga avgasvärdena kommer därifrån?

Rent generellt, om det är så pass allvarliga 'småfel' så ska bilen vara ruskigt billig. En snabb koll på Blocket så ser man att dom ligger mellan 20-40k, beroende på skick och mil. Behövs det en topplockspackning (eventuellt) och nytt avgas till ditt ex så kan du räkna på kostnaden för det först.

Men det är klart, om han så gott som slänger bilen efter dig så kan det kanske vara en bra affär ;)

du räknade upp fel som kan bli "hur" dyra somhelst, gå in på en bushi verksta och fråga vad det kostar att fixa, är det inte så att japanerna slutar lagerhålla och tillverka reservdelar till bilar äldre än 6 år, eller har jag drömt :va

kanske finns en anledning till att det är så bråttom att göra klart affären :rolleyes:

Ja det känns lite grann så, jag får den för runt 10k och då ser ni ju själv att han så gott som slänger den eftermig, har själv en carisma -97 ej GDI och är kanonnöjd med min, så jag har mycket svårt att motstå, men det är just det här med topplockspackningen som oroar mig. När man sen hör han mumla att han skall köpa en 940 där det minsan finns reservdelar m.m. så känns det ju inte bättre! Kan ändå nästan inte motså... fina däck, fungeraden AC, nästan inget rost, osv... Kan ju inte gå fel eller? =)

3091616 Ja det känns lite grann så, jag får den för runt 10k och då ser ni ju själv att han så gott som slänger den eftermig, har själv en carisma -97 ej GDI och är kanonnöjd med min, så jag har mycket svårt att motstå, men det är just det här med topplockspackningen som oroar mig. När man sen hör han mumla att han skall köpa en 940 där det minsan finns reservdelar m.m. så känns det ju inte bättre! Kan ändå nästan inte motså... fina däck, fungeraden AC, nästan inget rost, osv... Kan ju inte gå fel eller? =)
Köp för 10k och lägg ut på blocket för 20k. :tummenupp

Det första du får göra är att de-mo toppen och blästra den med "nötta" skal....
Dom brukar bega igen helt i topparna GDI:erna.... Men 10K verkar ju vara rätt pris ändå! Men kan du inte göra jobbet själv så strunta i det :)

Du har en -97 du är nöjd med och vill ändå köpa en tveksam -98? :va

Som Peanutboy sa, mycket problem med GDi-motorerna, dom finns även i en del tidigare S/V40 ifrån Volvo, då det modellen bygger på en samma bottenplatta.

GDi ansågs enligt Mitsubishi vara värsta grejen när det kom, hej och hå med effekt och bensinsnålt, men det fallerade på att dom går sönder alltför frekvent, och det är toppen som är problemet. Demontering utav denna och blästring så kommer den nog gå bättre.

Att kylarvattnet var oljefärgat tyder ganska klart på att packningen läcker och måste bytas.

Om du är händig hemma-mekaniker med lite kontakter hos en motorrenoverare så köp, annars hade jag nog avstått, att få det lagat på en verkstad blir kostsamt!

Tja om det nu är toppen som är felet =).. tittade på min och det var samma färg, kan ju bero på att man inte bytt kylarvatten på länge?

Vill ju köpa bilen mest för att göra mig en hacka på ett par tusen.. och det vet säljaren om =)

men men... Orkar inte gå på mer nitlotter nu...

Som sagt, köp och tjäna en hacka. Garanterat blir du av med den inom 1 dygn om du sätter ut den för 18k och en bra bild och schysst annonstext.
Mitsubishi har jag ägt en och kommer inte göra igen. För mycket småstrul och för dryga att meka själva med och för dyrt att lämna in.

Tja om det nu är toppen som är felet =).. tittade på min och det var samma färg, kan ju bero på att man inte bytt kylarvatten på länge?

Vill ju köpa bilen mest för att göra mig en hacka på ett par tusen.. och det vet säljaren om =)

men men... Orkar inte gå på mer nitlotter nu...

Måste fråga om din bekant är svagbegåvad om han inte gör samma sak själv?
Gissningsvis tror han det är för stor risk, köpare kan bli gnälliga etc. Och därför skiter i det själv.

Måste fråga om din bekant är svagbegåvad om han inte gör samma sak själv?
Gissningsvis tror han det är för stor risk, köpare kan bli gnälliga etc. Och därför skiter i det själv.

He he har också funderat på det =( Men nu kom senaste budet från han, han fixar rutan via försäkringen =) Nu är lockelsen för stor! måste nog slå till =)

Lova bestämma mig imorgon, så hoppas på lite fler svar nu idag från er!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick