Är Detta Sant........

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
...jag var in hos en lokal MC handlare här där jag bor & hörde om han kunde ta hem ARAI hjälmar, han har sålt dom tidigare & slutat nyligen att sälja dom, så jag undrade mest om han kunde fixa fram nån.

Tyvärr så han, det är så här att YAMAHA har köp upp ARAI & endast YAMAHA "CENTER" får sälja dom :confused: :confused: :confused:

Nån som vet om detta är sant, eller är jag bara lite efter & inte vet om det.

Hörde nå rykten om Öhlins oxå att dom är uppköpta av Yamaha

Nån som har nå fakta om det här & hur sant det är

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
yamaha har ägt öhlins en längre tid,och angående hjälmarna så stämmer det,det är även samma sak med ixs.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag vet däremot att i Karlstad så slutade Yamahacenter att sälja Shoei-hjälmar... för att istället börja sälja Arai, och därgenom gynna sig själva, då de köpt upp Arai.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Skulle inte förvåna mig, snart har vi bara enmärkessäljare
Som säljer enbart det som hör till respektive märke

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
ixs äger dom inte men dom har ensamrätt på att sälja pga av att dom är generalagent.skulle tro att det är samma sak med Arai.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
valentinic skrev:
Yamaha äger öhlins till 60 % om jag inte minns fel :hej

Scott`s Performance är inblandat på något sätt också.
Typ Scotts äger Öhlins och allt ägs av Yamaha. Eller nåt i den stilen,,,

Eller ja, egentligen har man ju ingen aning,,, :1pajas

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Arai finns bara där Yamaha finns. Ava har inte Arai längre till exempel, medan MC-varuhuset fortfarande säljer Arai. Yamaha verkar ha lite egna idéer om hur världens bästa hjälm ska säljas.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Mattias skrev:
Arai finns bara där Yamaha finns. Ava har inte Arai längre till exempel, medan MC-varuhuset fortfarande säljer Arai. Yamaha verkar ha lite egna idéer om hur världens bästa hjälm ska säljas.

det har du rätt i när man läser din tråd Mattias..........Egna ideer av Yamaha, varför sätter dom inte Öhlins orginal på Yamma då

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
R1 Uffe skrev:
det har du rätt i när man läser din tråd Mattias..........Egna ideer av Yamaha, varför sätter dom inte Öhlins orginal på Yamma då

XJR1300 - har Öhlin orginal monterade. :fakta

:)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PutteLiten skrev:
XJR1300 - har Öhlin orginal monterade. :fakta

:)

Om jag inte minns helt fel så är det väl fusk-öhlinare på XJR, Japanska yammadämpare i öhlinskläder. Rätta mig gärna om jag fel.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
DumDum skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det väl fusk-öhlinare på XJR, Japanska yammadämpare i öhlinskläder. Rätta mig gärna om jag fel.

Det är knappast fusk-öhlinare om du menar dom som sitter på original när man kom med den tvåfärgade XJR och framåt. jag monterade ihop sådana i 2år på öhlins! det som är lite fusk är att man borde utrusta dem med hydraulisk fjäderförspännare redan från början istället för att justera med en nyckel. Ok! man får lägga ett antal slantar till om man vill ha dom också. En sak är säker. japsarna är väldigt noga med kvaliteten, man fick mäta ungefär var 25:e dämpare i en rigg. Vissa order så fick man köra dem i dynon också för att de skulle vissa rätta dämpningkurvor. en fulltutrustad dämpare ska ha komp,retur,ride high skruv,hydraul fjäderspännare. sen kan man börja leka med lågfarts/högfarts dämpning men du börjar man komma in på high tech, det som jag undrar över är att jag knappt sett nån som har öhlins cromade dämpare på nån glidare?. den såg rätt snyggt ut med öhlins instansat på dämparen.

En del tror att det sitter öhlins på trx original men icke. kayaba är det som gäller där men dom är likadana ut nästan men knappast i funktion tyvärr!!!

Last edited:

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K5 tusen
MC norr i Luleå säljer Arai. Köööp, bästa hjälmarna.
Nog för att Yamaha center också gör det (Heds) men grabbarna på MC norr e bäst. Därför inhandlas allt som går där...

/lastu

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
R1 Uffe skrev:

Tyvärr så han, det är så här att YAMAHA har köp upp ARAI & endast YAMAHA "CENTER" får sälja dom :confused: :confused: :confused:

Va bra, då slipper vi andra både Yamaha, Öhlins och ARAI i ett svep! Listigt värre.

Sekularisering har aldrig fungerar speciellt bra när det gäller affärer... hur kan man tro att man ska sälja mer genom att begränsa antalet ställen som säljer ens produkt?

(MB-Racing i Västerås har Suzuki, Honda, Kawa mm.... åker man till Yamaha-Center i v-ås måste man brisera en handgranat eller välta en R-1a för att få uppmärksamhet o hjälp... )

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
jag fick ge 2600 för min Arai...vet ej modell. det står nr 5 på den, är det ett bra pris?

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En gammal
ja, men nu undrar jag en sak, köpte mitt ixs ställ hos speed i örebro (honda, triumph & kawwa), sen kom jag tillbaka i våras, nej, vi säljer inte ixs längre. de har bytt till arleen ness, är det bättre ställ än ixs eller, lät så på dem, eller sa de bara så för att de inte får sälja ixs längre?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
No1 skrev:
Yamaha köpte mer än 50% av Öhlins för ett ex antal år sedan!!!

Scott Svenska är ENDAST general agent för Öhlins produkterna i Sverige, inget annat...

No1...

Ps! förstår dock inte hur ett sådant skitföretag kan tillverka så bra stötdämpare/gaffelben????????? Utan Isaksson på mc sidan så vore företaget inget då han är deras klippa... Ds!

Anders andersson är inte heller fy skam. svårt att hitta en sån hjälpsam kille där!

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
No1 skrev:
Yamaha köpte mer än 50% av Öhlins för ett ex antal år sedan!!!

Scott Svenska är ENDAST general agent för Öhlins produkterna i Sverige, inget annat...

No1...

Ok, fel som vanligt då,,, :D

Men bytte inte Scott`s styrdämpare namn till Öhlins förut?
Min styrmonterade Scott`s är ju indentisk en nutida Öhlins.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...