Är du en usel människa?

Är du med på hemsidan?

• Antal röstningar
    0

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har inte kollat efter om jag förekommer på något vis. Har inte gjort något kriminellt så det borde vara lugnt.

Folk skulle kunna dyka upp som offer, så det är ju inte bara brottslingar som hängs ut. Nu har man på nytt utmanat offentlighetsprincipen inskriven i grundlagen och det kommer att ta två valperioder att få tillstånd en ändring. Den där sidan känns lika onödig som den som den där man kunde göra kreditupplysningar på folk utan att de fick en notis om det hemskickade. Det här kommer bara att leda till att vi får en mer inskränkt offentlighetsprincip i framtiden och så som folk utnyttjar den kanske det inte är mer än rätt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.dn.se/ekonomi/databas-med-domda-uppges-vara-hackad/

Lexbase, den databas med dömda personer som lanserades i måndags, har hackats, enligt uppgift till DN. Personuppgifter om dömda svenskar har laddats upp på en annan sida och är tillgängliga för vem som helst.

Av uppgifterna som gjorts tillgängliga framgår bland annat personnummer, adress och koordinater. Däremot har inte själva domarna laddats upp.

Filen som DN tagit del av innehåller 237.772 poster.

DN har gjort flera stickprov bland personnumren och alla förekommer i domar.

Artikeln uppdateras.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lja, Lexbase är numera hackat och databasen finns nu att hämta hem gratis till den som vill ha den :rofl

Lägger inte länken här, men det tog ungefär 11 sek att googla upp länken.
Jävla röta för den där Pontus att han hoppade av igår.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Undrar hur mycket lidande det ska bli av det här. Brottsoffer, anhöriga och sen är det bara att fylla på.

Visst finns det folk man vill kolla upp men är det värt det? Vad blir det för samhälle?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har alla rekvisit för en usel människa. Släpper dörrar i ansiktet på handikappade, kör bil på tomgång i mer än en minut, går inte alltid tillbaka med varorna i butiken när jag ångrat mig. Jag slänger på luren i örat på de stackars telefonförsäljarna, ljuger om hur trevligt det varit när jag egentligen avskydde det, säger till min fru att saker kostade mindre än de verkligen gjorde.

osv osv osv.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Sidan är nere nu. Är väl dock bara en tidsfråga innan nåt liknande dyker upp om det inte görs nån lagändring.

– Att säkerheten varit så låg att uppgifter kunnat spridas utanför Lexbase tjänst är förstås beklagligt, men är något Lexbase helt och hållet ansvarar för själva. Vi tillhandahåller uteslutande serverplats och uppkoppling till internet. Däremot kan vi inte acceptera rent brottsliga handlingar, som hackerangrepp inriktade på att fånga upp betalinformation. När våra kunders tjänster drabbar tredje part måste vi agera, säger Andreas Norman, styrelseordförande på Bahnhof.

VIKTIG INFORMATION:
Du som registrerat dig som kund hos Lexbase och har lämnat ifrån dig betalinformation, exempelvis inloggningsdetaljer, bör omgående ta kontakt med Lexbase och/eller din bank för vidare instruktioner.

http://news.cision.com/se/bahnhof/r/bahnhof-stanger-lexbase,c9528338

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sidan är nere nu. Är väl dock bara en tidsfråga innan nåt liknande dyker upp om det inte görs nån lagändring.

Hyfsad hotbild mot 26-åringen som var VD och även ägde sajten. Undrar om han tänkt på det tidigare, att han skulle få sveriges alla kriminella mot sig.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Hyfsad hotbild mot 26-åringen som var VD och även ägde sajten. Undrar om han tänkt på det tidigare, att han skulle få sveriges alla kriminella mot sig.

Han verkar ju själv vara kriminell och ha varit inblandad i diverse blufföretag tidigare så han kanske är van att ha folk efter sig. Man kan läsa lite skvaller om honom här. Vet inte hur mycket som är sant dock. Sidan lär väl uppdateras: http://www.svenskaskojare.com/jonas-hager/

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När våra kunders tjänster drabbar tredje part måste vi agera, säger Andreas Norman, styrelseordförande på Bahnhof.

...och det tyckte han inte att denna tjänst gjorde i dess ursprungliga tappning? Vilken fjabbe.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kul... Nu har jag figurerat i tre "mina dömda vänner" statusar på Facebook och eftersom de inte går att se för vad och jag är inklämd mellan två personer med tveksamt rättspatos så tror inte folk de är fortkörning direkt....

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Klart jag är usel...

Vem idag är inte det?
Minsta lilla tillstymmelse till avvikelse från vad som är "comme il faut" trycks ned i halsen på vem som helst...
Allt och alla vill vara anpassliga till vilket pris som helst...

Marcelle Proust hade dött innan hade skrivit klart...
Strindberg hade knappast hunnit fundera klart över sin relation till Harriet Bosse...
Jane Wicker hann knappast fundera om hon skulle/hade kunnat varit en bät....

Livet i allmänhet suger! och det med STORA BOKSTÄVER!.....

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Existerar inte en människa som inte är usel, ligger i naturen...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO