Håller med fullt ut. Religion såsom du beskriver den här är till stor del av ondo. Däremot har jag svårt att förstå varför ordet "tro" ska behöva vara så laddat. Alla har nån typ av tro/"religion" även om vi inte vill erkänna det. För vissa rör det sig om pengar, för andra om berömmelse eller varför inte jobbet. Vissa har sitt fritidsintresse eller en hobby som sin religion. Människan är evolutionärt skapt för att söka meningen med allting, det är det som har gjort oss till vilka vi är idag. Vi strävar efter att skapa oss en egen världsbild och fyller upp vårt liv med det som vi anser vara meningsfullt. Nu är jag själv långt ifrån det man brukar kalla för "troende", men jag har ändå full förståelse för de som säger att vi har ett inbyggt behov efter en andlig komponent. Sen om vi får utlopp för vår "andlighet" genom att åka hoj, samla på tekoppar, ströva i naturen, jaga älg eller lyfta skrot är en annan sak.zettan skrev:Efter 80p religion är jag ännu mer övertygad.... NEJ!
Alla religösa skrifter är avsedda att ena folket genom löften och med övernaturliga hot (som vi borde skatta åt 2003). Det enade folket ska ge makt och rikedom till sina ledare genom att med krig sprida religionen. Dessa krig försvaras med att det är "rätt" även om alla religioner har "kärleksbud". Folket ska få det rättvist om dom "lever rätt", men detta gäller inte ledare och grundare som givit sig själv en högre roll i religionen. Att man sen "lever rätt" kan endast avgöras av religösa (självutnämda) ledare som inte kan ifågasättas.
Visst låter det härligt?!...
En (alldeles för) kort sammanfattning, men den duger.
berggren_martin skrev:Håller med fullt ut. Religion såsom du beskriver den här är till stor del av ondo. Däremot har jag svårt att förstå varför ordet "tro" ska behöva vara så laddat. Alla har nån typ av tro/"religion" även om vi inte vill erkänna det. För vissa rör det sig om pengar, för andra om berömmelse eller varför inte jobbet. Vissa har sitt fritidsintresse eller en hobby som sin religion. Människan är evolutionärt skapt för att söka meningen med allting, det är det som har gjort oss till vilka vi är idag. Vi strävar efter att skapa oss en egen världsbild och fyller upp vårt liv med det som vi anser vara meningsfullt. Nu är jag själv långt ifrån det man brukar kalla för "troende", men jag har ändå full förståelse för de som säger att vi har ett inbyggt behov efter en andlig komponent. Sen om vi får utlopp för vår "andlighet" genom att åka hoj, samla på tekoppar, ströva i naturen, jaga älg eller lyfta skrot är en annan sak.
Nädå. Maxpoängen är 300...Skalman skrev:hahaha 300-260: Sann kristen: Du har en mycket hög moral och du kan med stolthet räkna dig som sann kristen. Det skulle inte förvåna mig om du redan tillhör SFFS eller någon liknande församling.
Problemet är att maxpoängen är 250![]()
![]()
![]()
kaZmur skrev:jag fick 0 poäng... seriöst svarat...
du svarar på alla frågor bara... om det sen fortfarande står 0 så har du fått 0 poäng...Mavve skrev:hur för man fram resultatet?![]()
jodå.. prova att ändra ett svar så ser du att det funkar..Mavve skrev:Jag med, eller så funka inte poänglistan tror jag.
kaZmur skrev:jodå.. prova att ändra ett svar så ser du att det funkar..
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |