Är du värd ditt körkort?

fixarure eller?

• Antal röstningar
    0

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
Datum: 2006-10-06
Test (A): Behörighet MC
Tid: 2 (av 14 min.)
Frågor: 19 rätt av 20
Resultat: Godkänd

vafan klarar man inte det där testet är man väl kass
tänk om det var så lätt på skrivningen :yoparty

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Tankar så mycket skit att det tog 5 minuter för den att ladda mellan varje fråga vilket resulterade i ett snabbt klick på krysset :)
Vet någon om det är samma frågor på A1 som A?

Jag tycker iallafall att jag är värd mitt kort :)

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Tid: 5 (av 14 min.)
Frågor: 20 rätt av 20

Och jag har inte ens fått lappen ännu :)

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
NoicE skrev:
2516750 Jag kommer säkert bli av med mitt så jag testade mig ;)
19/20p... Felet på statistik fråga :skrämd

http://expressen.korkort.se/?page=2&type=moto

Vad är det svåra i dom frågorna måste jag fråga dig. Dom skulle faan en som håller på att ta lappen klara av utan större problem...Lite motstånd tack 20 av 20. Men det stora problemet som dom allra flesta har som kanske inte ens är medvetna om. Hur reagerar du som person i en kris situation med att manövrera hojen. Jag vet doc hur jag gör och har lyckats ta mig ur flera ev möjliga kris situationer utan lägg el känning. Jag uppmanar ALLA som kör hoj att stick ut på en stor parkering typ som här i Stockholm Älvsjö/Ikea/Barkarby mm och öva panikbromsning i 70 och upp till dom hastigheterna som du själv brukar åka i till vardags. Sen prova dig fram med även att bromsa sent in i kurvor med frambromsen. VARNING: Ta och åk igenom kurvan en gång först och se hur vägen ser ut med allt vad som heter SAND,GROPAR OJÄMHETER mm. Är den OK så börja mjukt redan i ingången av kurvan och sedan nyp i hårdare allt efter som. Du kommer att bli förvånad om hur hårt man kan bromsa i en kurva med nerlägg. ATT TÄNKA PÅ. Börja inte att bromsa allt för mycket mitt i kurvan, du måste börja redan i ingången så att däcket verkligen nyper tag i underlaget. Om man nyper för fort mitt inne i en kurva så kan ni bara tänka er vad som händer. Detta ska inövas på torr och helst normal varm asfalt 15*-20*.

Det är inte riktigt försent ennu om det kommer varma dagar fram över. Lycka till och tänk på råden. När du bemästrar bromsning i en hastigt uppkommen situation samt i kurva så kommer du klara dig från obehagliga översakningar. Glöm inte att du ALLTID ska ha minst 3 fingrar hälst 4 på frambromsen ALLTID och samtidigt tänka på för varje bil du möter/kör om, bakom krön i utfarter mm är en potensial fara som lurar och lägger fingrarna på fram bromsen och är berädd att nypa åt. Ja då kommer du inte att bli överraskad förutom för dom där fyrbenta sakerna som kan dyka upp vart som passar dom bäst och dig sämst. LYCKA TILL ÅTER IGEN...

Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Namn: #22
Tid: 4 (av 14 min.)

:cpparty

Cestar

Juggomir
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
650
Namn: Anders
Tid: 7 (av 14 min.)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jaha, jag kryssade i nej innan jag såg länken.
Jag trodde du menade körstil.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Gustav1 skrev:
2516937 Jaha, jag kryssade i nej innan jag såg länken.
Jag trodde du menade körstil.

mohaha :arsele

Lika bra, jag körde exakt enligt hastighetsbegränsningen
under tiden jag tog mig ut ur fittNorge sist. Sjukt jobbigt att köra i 80km/h i 9mil...

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Nej jag vill inte indirekt tävla, men jag vill ÖVERLEVA. KOK kan du vara själv. Vad gör du om du kör på en fin landsväg som du sen kommer till en kurva som du inte känner till och för ögat så ser den bra ut, MEN den NYPER av från miten och ut. Vad gör du då! 1, Jo först så kanske du väljer att försöka byta spår som i sig är JÄVLIGT svårt mitt i en kurva, dömt att misslyckas. 2. du lägger ner hojen mer och bryter med styret, kan lyckas osäker utgång beroende på hastighet. 3, Du forsätter med samma nerlägg MEN börjar att bromsa om du ser att det INTE ligger grus i ditt spår. Kan du bemästra den tekniken så kan jag nästan GARANTERA att du kommer ur kurvan med både kropp och maskin hel. Har du dessutom fått blivit bevittnad av polare så har du fått en fjäder i hatten som man säger om man klarar av något svårt.
Inser du nu varför det är bra att kunna det. KOKTA hjärnan. Kunskap är makt och icke kunskap är dårskap om man kör hoj. RÄTT eller FEL.

NoicE skrev:
2516922 Är du kokt i skit, måste jag fråga dig?

Vill du tävla eller?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
knutten10 skrev:
2516982 Nej jag vill inte indirekt tävla, men jag vill ÖVERLEVA. KOK kan du vara själv. Vad gör du om du kör på en fin landsväg som du sen kommer till en kurva som du inte känner till och för ögat så ser den bra ut, MEN den NYPER av från miten och ut. Vad gör du då! 1, Jo först så kanske du väljer att försöka byta spår som i sig är JÄVLIGT svårt mitt i en kurva, dömt att misslyckas. 2. du lägger ner hojen mer och bryter med styret, kan lyckas osäker utgång beroende på hastighet. 3, Du forsätter med samma nerlägg MEN börjar att bromsa om du ser att det INTE ligger grus i ditt spår. Kan du bemästra den tekniken så kan jag nästan GARANTERA att du kommer ur kurvan med både kropp och maskin hel. Har du dessutom fått blivit bevittnad av polare så har du fått en fjäder i hatten som man säger om man klarar av något svårt.
Inser du nu varför det är bra att kunna det. KOKTA hjärnan. Kunskap är makt och icke kunskap är dårskap om man kör hoj. RÄTT eller FEL.

Ja, Jag kan framföra min och din motorcykel.
Jag kör ca 1500-2000mil/år och ca 600mil på bana förra året.
Jag har provat att krascha, både en och flera gånger.

Prata körteknik kan du väl göra med den du sitter och super med för jag antar att du är full.

Och det är inte inbromsningen i sig som gör att man skrotar om man gör det i en kurva.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Jag kan hålla med dig om en del du skriver. Det är inte att man bromsar som gör att man kraschar i dom flesta fall. Det är just att man kommer in i aldeles för hög hastighet och eller att kurvan nyper, sand, ojämheter,olja mm. JA man kan faktist börja bromsa I EN KURVA.
Kul att du nöter bana för det är både roligt och LÄRORIKT (jag gillar Anderstorp för den höga medel hast på banan och Gelleråsen för knixigheten) om man kör på rätt sätt. Jag kör så som du mellan 1500-2000mil på en ses och viss jag har klotat. Men efter varje klotning så har jag också lärt mig något och på dom senaste åren så kan jag på stå att jag kan bemästrar bromsa i kurva tekniken ganska så bra. Inte så som dom som tävlar på bana, men gott nog för att just ha klarat mig ur situationer där kurvan plöttsligt nyper av som jag annars kanske klotat i.

NoicE skrev:
2517007 Ja, Jag kan framföra min och din motorcykel.

Prata körteknik kan du väl göra med den du sitter och super med för jag antar att du är full.

Och det är inte inbromsningen i sig som gör att man skrotar om man gör det i en kurva.

NoicE skrev:
2517007 Ja, Jag kan framföra min och din motorcykel.

Jag fattar varför du är så naiv. Du är ju bara 22år......
Jag började och köra hoj när du var 2 ÅR. Så jag vet vad jag pratar om. Jag har gått en hel del Mc-kurser i mitt liv som jag kan tänka mig att du INTE har.
Jag är defenitivt NYKTER.... Torka dig bakom öronen och byt blöjan du har på dig.:rofl :hihi :lol

Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Tid: 6 (av 14 min.)
Frågor: 19 rätt av 20
Klart jag är värd mc kortet tur att dem skrev hur ska man göra o inte hur gör du :D

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
knutten10 skrev:
2517050

Torka dig bakom öronen och byt blöjan du har på dig.:rofl :hihi :lol

Det där säger du bara för att du vet att det jag skrev var sant.
Men eftersom du kan allt, och jag bara är 22 år så ska jag väl göra som du säger.
Fast det känns ändå som att du söker lite bekräftelse på att du lyckats lära dig nått?
Det kanske är viktigt när man är gammal, tunhårig och utan kvinna.

EDIT: Ps. jag började köra hoj före dig.

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Woho, 20/20 på A. Fast jag tog ju kortet 13 juni i år så det mesta sitter väl rätt bra fortarande. :)

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
19 rätt. Missade den där med märkning av hjälm...:rolleyes:

Och vad gäller bromsning i kurva så tyder det oftast på att man gjort fel innan...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024