Är en 250 4takt seg?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motardfucko
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ktm'arn skrev:
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motarfucko

Var och provkörde suzukis modellprogram för 2006... iofs helcrossar... Körde 125 tvåtakt, 250 fyrtakt och 450 fyrtakt... Och 250n fyrtakt var då inte alls seg.. piggare än 125an, men inte alls lika mkt pulver som i 450n.. Så svaret på din fråga är nog, NEJ... 250 fyrtakt är INTE sega... Men effekten finns ju på helt andra varvtal än på en tvåtaktare, 250 tvåtakten är har iofs mer kraft än fyrtaktarn.. Men jämför man 125 tvåtakt och 250 fyrtakt så är det mer pulver i 250n. :yoparty
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Rena 250 4t crossar kör i samma klass som 125 2t, så effekten är gämförbar.
Dock så har 250 4t ett mkt finare register än din 125 2t, så länge du håller dej till crf,kxf,rmz,sx-f mm så lär du inte bli besviken,mer än på att det blir dyrare att laga när det går sönder. Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
Wagge skrev:
Var och provkörde suzukis modellprogram för 2006...

Jag var också där och blev grymt imponerad av 250 4t, vilken hoj!!
450 krävde betydligt mer av föraren, på 250 fick jag en riktig crossupplevelse, bra drag men framförallt en hoj som går att hantera.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ktm'arn skrev:
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motardfucko
Kör du motard me hojjen? Köp 450.

Åker du cross på en seriösare nivå? Då kan du fundera på en 250...

Åker du cross för att köra på bakhjulet? Väx upp! :tummenupp :7peta :banana

Nä men seriöst, du bör ju fundera vad du ska ha hojjen till, känns ganska irrelevant om den går på bakhjulet på gas om du ska köra seriös cross, skaru inte göra det så känns det som att det är lite väl mycke skruva i en 250, bättre köpa en 250 tvåtakt då
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
beror på vad du ska använda den, persoligen tycker jag den är seg om du ska ha den för något utanför crossbanan, tex, is,motard mm

men på crossbanan är den perfekt !
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Om jag skulle köpa 4t så skulle jag köpa 400 och skulle jag köpa 2t så skulle jag köpa 250 eller snegla på ktm380 :näsblod
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Schvidja skrev:
Jag var också där och blev grymt imponerad av 250 4t, vilken hoj!!
450 krävde betydligt mer av föraren, på 250 fick jag en riktig crossupplevelse, bra drag men framförallt en hoj som går att hantera.

Jag gilllade faktiskt 450n mer, den kändes lite stadigare i groparna och sen var körställningen bättre, sen fanns det ju KRAFT så det räcker och blir över... 250 hade så lågt styre, men det är ju snabbt åtgärdat, men den kändes lite lättare att manövrera. Hade dock lite mjuk dämpning.
 

nacdx

Guest
Håller med

Lg skrev:
Rena 250 4t crossar kör i samma klass som 125 2t, så effekten är gämförbar.
Dock så har 250 4t ett mkt finare register än din 125 2t, så länge du håller dej till crf,kxf,rmz,sx-f mm så lär du inte bli besviken,mer än på att det blir dyrare att laga när det går sönder. Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.


Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Om du ska köra väg ska du ha över 400cc fyrtakt... 250farna är snabba på crossbana men på vägen vill man nog ha en annan effekt och slippa tokvarva o växla som en galen!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Lg skrev:
Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.

En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.
 

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Boden
Hoj
KTM 450 EXC -03
sx / exc

Elgasen skrev:
En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.


Har för mig SXen har bättre klös än exc i överlag alla modeller/kubik ?
Eller är det något jag drömmt :)
 

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200
nait skrev:
Har för mig SXen har bättre klös än exc i överlag alla modeller/kubik ?
Eller är det något jag drömmt :)

Nej du har inte drömt det är sant.

Dock så har exc ett bättre mellan register. (duuuuuh det är en enduro)
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Det som skiljer sx mot exc i stora drag är fjädringskomponenter, utväxling, elsystem samt olika svänghjul (därav annan motorkaraktär). Det är stor skillnad mellan motorerna i SX250-05 samt SX-F250-06.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
nacdx skrev:
Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?

Bara 350 kittet i sej loser inte hela problemet, dom ar vansinnigt felbestyckade redan fran borjan (aven det avsrpningskit som foljer med hojen nar den ar ny fungerar inte sarskilt bra.)
Men byte av nal, membran i axpumpen,kam,350-kit, for all del, da har du en hyfsad hoj, men hur mycket man an borstar en gris?

Elgasen skrev:
En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.


Nya sx-f 250 har helt ny motor md dubbla kammar, samma princip som alla japaner har, den nya 250 motorn gar grymmt fint, och formodligen sa kommer den samma att hamna i EXCn om nat ar,kanske nasta? dock med vad som sags ovan, annan utvxl,elsyst,trimmningsgrad,osv. (jag gissar pa att den kommer att vaxa och bli bade 400,450,525,540cc med tiden)
 

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Boden
Hoj
KTM 450 EXC -03
dyrt?

Lg skrev:
Bara 350 kittet i sej loser inte hela problemet...

okej, vad kostar detta?
*350 kit
*kamaxel
*nål
*membran i axpumpen

* avsrpningskit??

är det enklare/biligare då att köpa en 400?
eller ska en 400 va mycket osmidigare än en 250?
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Oki...tack för svaren!
Jag hade endast tänkt att använda crossen till banåkning, till vägen har man ju nått lite råare :hihi :3freak.

Och det här med bakhjulsåkningen....tjejen har nu börjat få intresse av att titta på medans man åker numera, inte för att jag kommer åka speciellt mycket mera i år. Men nästa säsong måste man ju kunna posa lite på dom få rakstreckorna som finns :yoparty :banana :D .
Och växa upp lär jag aldrig göra...i alla fall inte så länge jag färdas på 2 hjul(snarare 1 :hihi) :rolleyes: *fuckovarning*.

Men det lutar åt en 250 4t crf -06... men jag har fortfarande inte fått dom riktiga svaren som jag eftersöker om en tvåhundrafemtiofyrtaktare reser sig som ett as eller inte :3freak :gnissla...
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Olof Eriksson skrev:
Åker du cross för att köra på bakhjulet? Väx upp! :tummenupp :7peta :banana

Kör man inte på bana så kan det ju va kul att ha en hojj som går upp på bakhjulet och har lite klös i sig,det är ju skitkul att träna bakhjulskörning med cross. :yoparty
 

antej

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Köping
Hoj
KTM
Brännström skrev:
Kör man inte på bana så kan det ju va kul att ha en hojj som går upp på bakhjulet och har lite klös i sig,det är ju skitkul att träna bakhjulskörning med cross. :yoparty
250 fyrtakt reser sig inte av enbart gaspådrag men med lite hjälp så ska det nog gå. Sen beror det nog på också vilket märke man kör, min KTM 250F EXC -02 som jag hade var kanske onormalt slö men det är ju den känd för att vara. Jag skulle satsa på en 450 eller större för man blir förvånad över hur fort man vänjer sig vid effekten.
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
nacdx skrev:
Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?

Jag har 350 kit på min exc 250 - 02:a :) och sen 450/525 vevaxel och kittad förgasare, med allt detta så piskar ja mina kompisars 250 2t så gott som i ax och i topphastighet :lol
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top