Är en RD 350 värd att köpa?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jo 250,n fick 350cyllar precis som TZ 750 som då växte till rejäla 1400cc o närmare 300hp i sidovagns ekipage:banana. Om jag inte minns fel

RD 350 LC cyllarna passade nog rätt på men inte dom med YPVS vad jag vet


KÖP! Bara KÖP!

Har en jag väntar på, kommer nog få ge en 15´för den, är där någonstans vi pratat iaf. men sådär jättesugen är han inte på att sälja än men jag har inte bråttom.
Nu är detta en jäkligt fin orginalare men den har stått i snart 10år nu, 1500mil ungefär och 2 tidigare ägare och oskruvad så värd minst 15´är den ju.

För 4´ är det bara att KÖPA!

För övrigt kul moppe, lite svampigt chassi för effekten och toppfarten men fantastiskt kul maskin om man inte ska köra banrekord eller jaga liter, se bara till att ha ordning på lager och däck så är den inte farlig heller men med sämre däck eller styrlager som inte är hundra kan det bli farligt.

Enligt min erfarenhet så kan 83-84 beroende på skick lätt bli lite vingliga i höga farter. Dom senare modellerna är något bättre om du frågar mig. Pre YPVS vet jag inget om
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
RD 350 LC cyllarna passade nog rätt på men inte dom med YPVS vad jag vet




Enligt min erfarenhet så kan 83-84 beroende på skick lätt bli lite vingliga i höga farter. Dom senare modellerna är något bättre om du frågar mig. Pre YPVS vet jag inget om

Hade en -83a, när mätarnålen stod på 200 ungefär så "planade" han ut och slutade driva, det var inte bra för då började han vobbla något grönjävligt, trodde min sista stund var kommen där man satt i jeans och t-tröja...

Men man vande sig och gick direkt på broms när man toppade den! :D
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lågpris widowmaker är nog inte riktigt rätt eftersom de flesta ägarna på den tiden inte var gamla nog för att vara gifta. "Darwin Awards-generator" är nog mer korrekt.

Trevlig hoj. Handlat ännu? Känn ingen press, men vi blir jävligt besvikna om du inte startar en projekttråd senast till helgen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lågpris widowmaker är nog inte riktigt rätt eftersom de flesta ägarna på den tiden inte var gamla nog för att vara gifta. "Darwin Awards-generator" är nog mer korrekt.

Trevlig hoj. Handlat ännu? Känn ingen press, men vi blir jävligt besvikna om du inte startar en projekttråd senast till helgen.

Ska man vara helt korrekt så är det ju "tussilago" som gäller. Först i diken på vårkanten. :hihi
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Jag kan utveckla det där lite grann, och jag börjar med ett "Fi Fan!" för att slå an en lokalpatriotisk ton. :banana

RD 350 - på sin tid en slags lågpris widowmaker av rang.j
Var hojen farlig?

Nej nej, hojen var det inga fel på - men kombinationen lätt, billig hoj med massa effekt som kunde försäkras till en låg kostnad i det gamla kubiksystemet drog till dig fel sorts ägare, så enkelt var det.

Faktum är att just RD 350 (LC) var den enskilda modell som trashade det gamla/föråldrade kubikförsäkringsystemet.

Så här funkade det: 125or var rätt dyra att försäkra - eftersom det hände så mycket elände.

Billigast av allt var 250cc - eftersom iinnggeenn med självaktning körde 250. Det var gamla gubbar på Jawa och hemgjord vindruta som körde 250.

Idag minns ingen att det fanns en klassnabb RD 250 LC också. En 350 med mindre motor och - vill jag minnas: bara en skiva fram.
Sålde rätt bra, och gick som ett spjut bland de andra 250orna. Men hopplöst efter sin storebror.
Folk minns inte 250in idag eftersom ALLA värmde bort dekalerna på den lilles sidokåpor. Många har nog sett en 250 back in the days när dom var allmängods i trafiken, men kopplar den som 350. Vilket ju var meningen, i kubiksverige.

RD 350 försäkrades i klassen upp till 400cc och fortfarande med jämförelsevis billig försäkring. Ett tag...

RD 350 fick tom en egen racingklass. Den hette visserligen "Lilla superbike klassen" (egentligen hette den något ballare, men det var det ingen som anammade)
Lilla Superbikeklassen var egentligen öppen för hojar upp till 600cc, men det var RD 350 som dominerade under flera år. Mest pang för pengarna, och dessutom jävligt färgstarka förare.

Fi Fan?

Jo, något av det mest rafflande jag sett inom roadracing överhuvudtaget är Gusten och Kultalahtis dogfights runt Falkenbergsbanan.

Gusten, som kunde köra - kommer ut på läktarrakan med Vesa i släptåg. Vesa kunde också köra, så klart, men var bättre på att klamra sig fast på på vilken sorts hoj som helst - inställd eller ej. Ni vet.

Dubbelvikt i suget hade han ett fartöverskott som hette duga, och längs gamla bansträckningen kunde man få med sig den farten tämligen långt.

Men inte så det räckte varvet runt. Ordningen var återställd vid nästa läktarpassage, givetvis med ny smörpappertjock omkörning med förare som såg mer av ramnumret än av banan runt omkring dem.

Varv efter varv - fantastiskt rolig importörsponsrad racing, med härliga profiler.

Gusten bor och verkar i Florida sedan många år.
Jag är sannerligen inte freakbookmänniska, men här kommer en länk:
https://m.facebook.com/leif.gustafsson.35

Där råkar det nämligen finnas en bildskatt från svensk och internationell racing från guldåren på 60 och 70-talen.
Se bilderna som ett appendix till Dalton-boken:

View attachment 443277

Inte handlat ännu? Tjööp!

Inte gjort affär på kompisens RD än? TJÖÖÖÖÖÖP!!!

Till det priset, och med det angivna skicket är det en prislapp som möjligen kan komma att störa er framtida vänskap - men skit i det nu.
Tjöööp! Skall inte du ha den tar jag den gärna.

Nu har du blandat ihop Äpplen med Päron.
Leif Gustafsson i Florida är inte den Leif "Gusten" Gustafsson du sett tampas med Vesa Kultalahti på Falkenberg körandes Yamaha RD 350 YPVS. Gustafsson plastic flyttade till Florida långt innan dess.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hej

Jag hade en 350 LC utan YPVS en 82 om jag minns rätt. Helt svart :tungan

som samuraymotor portade cylindrarna på den tiden jolly pipor andra förgasare eller så var dessa moddade med :va
Sedan read ventilerna som satt i insuget byttes ut till (glasfiber) Samt att Autosport hade ett trim kitt Hv munstyken.
Starkare koplings fjädrar. Styrdämpare. raskfotpinnar mm
Tog bort centralstödet (för den var i vägen till Rickman kåpan jag fick tag på till denna)
Det var tider det mycket ficka samt grillningar på den tiden sand lite bus :yoparty
På den tiden kostade försäkringen helförsäkring ca 250-350 kr per år :tummenupp

Senare köpte jag TZR 250 års modell 87/88 runt 93 fick denna billigt då den som ägde denna körde på bana.
Jag lånade en skåp bil på vintern och tog med mej flickvännen skulle hämta hojen så var det 3 st som jag fick med på samma köp plus en massa nya och beg delar däck/fälgar/kåpor mm (tur att det var en stor flytt bil jag hade) :D

Det tog ju en evighet att få in allt i garaget bruden fick jag skicka till lägenheten hon var inte motiverad att vara ute i kylan :tungan

Under vintern så fixade jag ihop 2 med original kåporna men hade en sits dyna på denna.
Men när jag ringde till FB på våren 1993 angående priser på försökringen var långt över 8000 kr :död :3freak :glömdet

Så jag lånade en grön plåt av en firma på södra Hammarbyhamnen som sålde bilar och mc körde några dagar med denna sedan köpte dom den för ca 15000 kr :tummenupp



//Robin
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan vi enas om att RD 350 har satt en jäkla massa minnen? Alla kanske inte 100 % riktiga så här 35 år senare - men ändå: inte illa av en budgethoj somliga kubikkillar kallade "pappsmälla" och annat nedsättande.

Vem har några glada minnen av den samtida XS 1100 idag? Vem minns ens XJ 750 "Seca"?

Tjööööp!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vi enas om att RD 350 har satt en jäkla massa minnen? Alla kanske inte 100 % riktiga så här 35 år senare - men ändå: inte illa av en budgethoj somliga kubikkillar kallade "pappsmälla" och annat nedsättande.

Vem har några glada minnen av den samtida XS 1100 idag? Vem minns ens XJ 750 "Seca"?

Tjööööp!

Mina minnen av att ha bränt runt på en RD350 är rätt färska. Det är en underhållande hoj även idag, mycket för att den är så härligt oförfinad, har ett grundligt svampigt chassi och en tvåtaktsmotor. Man får ju arbeta för att få den dit man vill, till skillnad från dagens sporthojar som liksom bara magiskt hamnar där man vill i jämförelse. :hihi

Mycket skoj hoj med karaktär så till och med en ducati får så och skämmas. :fakta
Och jävlar vad fort det känns att köra 100 på 70-väg i jämförelse med en modern sporthoj!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har också färska minnen eftersom jag har en sådan fortf. Den väger in på 130 kg med halv tank och slår R1an ordentligt på fingrarna när det gäller fun&bus-factor. Kombinationen öppna filter/jollypipor är också svårslagen ljudmässigt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Minnena av min första hoj, en underbar svart/röd/silver RD350LC -84, är antagligen en aning grumlade.

Efter 13års uppehåll, införskaffandet av en R1 -99 som så småningom ledde fram till en R1 -07 med extra allt är närmast ett årtusende i skillnad.

Där man i dag kan ta högfartsböjen i 260 utan att pulsen höjs var det ett spel med livet som insats att klämma igenom RDn i 160.
Det var f,ö där jag fick mitt första högfartswobbel och insikten att en bra styrdämpare var en nödvändighet.

Efter det var det "bara" det lågfrekventa jazzandet i bakvagnen som ändå tycktes hanterbart, skulle det hända på Rettan skulle jag antagligen skruva ner hela hojen för att hitta felet :lol

Vill man vara osentimental säger man som James May:
"Stick with the memories, they are just better" (ang Lamborghini Countach).
Men jag är lite korkad så jag kommer nog köpa en RD igen, i alla fall :)

IMG_0004.5.jpg
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
1525018944561_PART_15250189445211.jpg

- - - Updated - - -

någon som tycker nåt om hojen på bild?
 

Bifogat

  • 4285538042855380.PDF
    56.5 KB · Visningar: 127

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Ha ha är så lat.5 timmars bilresa enkel för en kärlekstöstande hoj. vill visa mej lite kylig .
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top