Jo 250,n fick 350cyllar precis som TZ 750 som då växte till rejäla 1400cc o närmare 300hp i sidovagns ekipage. Om jag inte minns fel
KÖP! Bara KÖP!
Har en jag väntar på, kommer nog få ge en 15´för den, är där någonstans vi pratat iaf. men sådär jättesugen är han inte på att sälja än men jag har inte bråttom.
Nu är detta en jäkligt fin orginalare men den har stått i snart 10år nu, 1500mil ungefär och 2 tidigare ägare och oskruvad så värd minst 15´är den ju.
För 4´ är det bara att KÖPA!
För övrigt kul moppe, lite svampigt chassi för effekten och toppfarten men fantastiskt kul maskin om man inte ska köra banrekord eller jaga liter, se bara till att ha ordning på lager och däck så är den inte farlig heller men med sämre däck eller styrlager som inte är hundra kan det bli farligt.
RD 350 LC cyllarna passade nog rätt på men inte dom med YPVS vad jag vet
Enligt min erfarenhet så kan 83-84 beroende på skick lätt bli lite vingliga i höga farter. Dom senare modellerna är något bättre om du frågar mig. Pre YPVS vet jag inget om
Lågpris widowmaker är nog inte riktigt rätt eftersom de flesta ägarna på den tiden inte var gamla nog för att vara gifta. "Darwin Awards-generator" är nog mer korrekt.
Trevlig hoj. Handlat ännu? Känn ingen press, men vi blir jävligt besvikna om du inte startar en projekttråd senast till helgen.
Lågpris widowmaker är nog inte riktigt rätt eftersom de flesta ägarna på den tiden inte var gamla nog för att vara gifta. "Darwin Awards-generator" är nog mer korrekt.
Jag kan utveckla det där lite grann, och jag börjar med ett "Fi Fan!" för att slå an en lokalpatriotisk ton.
RD 350 - på sin tid en slags lågpris widowmaker av rang.j
Var hojen farlig?
Nej nej, hojen var det inga fel på - men kombinationen lätt, billig hoj med massa effekt som kunde försäkras till en låg kostnad i det gamla kubiksystemet drog till dig fel sorts ägare, så enkelt var det.
Faktum är att just RD 350 (LC) var den enskilda modell som trashade det gamla/föråldrade kubikförsäkringsystemet.
Så här funkade det: 125or var rätt dyra att försäkra - eftersom det hände så mycket elände.
Billigast av allt var 250cc - eftersom iinnggeenn med självaktning körde 250. Det var gamla gubbar på Jawa och hemgjord vindruta som körde 250.
Idag minns ingen att det fanns en klassnabb RD 250 LC också. En 350 med mindre motor och - vill jag minnas: bara en skiva fram.
Sålde rätt bra, och gick som ett spjut bland de andra 250orna. Men hopplöst efter sin storebror.
Folk minns inte 250in idag eftersom ALLA värmde bort dekalerna på den lilles sidokåpor. Många har nog sett en 250 back in the days när dom var allmängods i trafiken, men kopplar den som 350. Vilket ju var meningen, i kubiksverige.
RD 350 försäkrades i klassen upp till 400cc och fortfarande med jämförelsevis billig försäkring. Ett tag...
RD 350 fick tom en egen racingklass. Den hette visserligen "Lilla superbike klassen" (egentligen hette den något ballare, men det var det ingen som anammade)
Lilla Superbikeklassen var egentligen öppen för hojar upp till 600cc, men det var RD 350 som dominerade under flera år. Mest pang för pengarna, och dessutom jävligt färgstarka förare.
Fi Fan?
Jo, något av det mest rafflande jag sett inom roadracing överhuvudtaget är Gusten och Kultalahtis dogfights runt Falkenbergsbanan.
Gusten, som kunde köra - kommer ut på läktarrakan med Vesa i släptåg. Vesa kunde också köra, så klart, men var bättre på att klamra sig fast på på vilken sorts hoj som helst - inställd eller ej. Ni vet.
Dubbelvikt i suget hade han ett fartöverskott som hette duga, och längs gamla bansträckningen kunde man få med sig den farten tämligen långt.
Men inte så det räckte varvet runt. Ordningen var återställd vid nästa läktarpassage, givetvis med ny smörpappertjock omkörning med förare som såg mer av ramnumret än av banan runt omkring dem.
Varv efter varv - fantastiskt rolig importörsponsrad racing, med härliga profiler.
Gusten bor och verkar i Florida sedan många år.
Jag är sannerligen inte freakbookmänniska, men här kommer en länk:
https://m.facebook.com/leif.gustafsson.35
Där råkar det nämligen finnas en bildskatt från svensk och internationell racing från guldåren på 60 och 70-talen.
Se bilderna som ett appendix till Dalton-boken:
View attachment 443277
Inte handlat ännu? Tjööp!
Inte gjort affär på kompisens RD än? TJÖÖÖÖÖÖP!!!
Till det priset, och med det angivna skicket är det en prislapp som möjligen kan komma att störa er framtida vänskap - men skit i det nu.
Tjöööp! Skall inte du ha den tar jag den gärna.
Jo 250,n fick 350cyllar precis som TZ 750 som då växte till rejäla 1400cc o närmare 300hp i sidovagns ekipage. Om jag inte minns fel
Kan vi enas om att RD 350 har satt en jäkla massa minnen? Alla kanske inte 100 % riktiga så här 35 år senare - men ändå: inte illa av en budgethoj somliga kubikkillar kallade "pappsmälla" och annat nedsättande.
Vem har några glada minnen av den samtida XS 1100 idag? Vem minns ens XJ 750 "Seca"?
Tjööööp!
Tycker den är värd att räddas .
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |