Är GSX-R 1000 strypt?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Strypt och strypt, finns väl lite varianter av vridmomentsbegränsning, hur vanligt det är på hoj vet jag inte, dock inte ovanligt på bil då växellådorna inte håller annars.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vad jag vet så e ALLA gixxer 1000 "strypta" på 1-3.an växel vilket man kan "ta bort" genom att montera en s.k "TRE-MOD." dock så försvinner väl ORG. växelindikatorn när man monterat den.:va

detta antar jag e gjort för mindre hjullyft under aceleration.:tummenupp



mvh.T
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
På de tre lägsta växlarna är tändningen framflyttad för att minska vridmomentet lite. Det handlar nog främst om att göra hojen mer lättkörd på låga växlar, vid gatkörning anser man väl att effekten räcker till ändå.

Ska man köra bana, och faktiskt utnyttja maxeffekten på alla växlarna, kan det vara vettigt att ta bort "strypningen", annars kan det nog kvitta (den är inte direkt trött ändå).

Läs mer hos Bugman (där finns en hel del bra-att-ha-info om Suzuki)
http://www.bugmanweb.com/gsxr/tre.html
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Är det där en Suzuki från Crescent eller en hemmagjort Rizlakopia med lite kistermärken bara?
Tänkte på grund av "Limited edition" som det så fint står i annonsen.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag märkte ingen,nada skillnad på min -05 r-1000...inte ett smack.

så på hojar från 2005 och nyare..= sockerpiller effekten..lägg pengarna på att få en bra mapp till din hoj istället
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Jag har förvisso en SV1000 men märkte ordentlig skillnad med TRE.

Tändningen är som sagt backad orginal, du får inte direkt mer pulver med TRE men däremot ett helt annat gassvar. Nästan lite väl hetsig nu faktiskt...
 

Kneedrag

Guest
jag märkte ingen,nada skillnad på min -05 r-1000...inte ett smack.

så på hojar från 2005 och nyare..= sockerpiller effekten..lägg pengarna på att få en bra mapp till din hoj istället

Håller med Nicotin 05 och nyare ,ingen skillnad.

Men på min 01 märkte jag att den blev rappare.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Märkte ingen skillnad på min -01. Kunde lika gärna vara utan...
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Jag märkte följande skillnader på min -09'a efter att ha fått X-TRE'n installerad:

- Bottendraget i de första växlarna blev bättre, den var arg redan innan monteringen och nu är den ursinning.
- Ryckigheten vid av- och påslag är borta.
- Motorljudet förändrades något åt det dovare hållet.

Kortfattat: Jag är helnöjd och kommer aldrig att plocka av den.

Och nej, jag vill inte påstå att det är inbillning. Jag har kört knarr i tio år och var skeptisk från början till att det skulle göra någon skillnad alls. Bänkningen avslöjar t.o.m. en effektökning i de fyra första växlarna mot original.

Mina 2 cent :)
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Jag märkte följande skillnader på min -09'a efter att ha fått X-TRE'n installerad:

- Bottendraget i de första växlarna blev bättre, den var arg redan innan monteringen och nu är den ursinning.
- Ryckigheten vid av- och påslag är borta.
- Motorljudet förändrades något åt det dovare hållet.

Kortfattat: Jag är helnöjd och kommer aldrig att plocka av den.

Och nej, jag vill inte påstå att det är inbillning. Jag har kört knarr i tio år och var skeptisk från början till att det skulle göra någon skillnad alls. Bänkningen avslöjar t.o.m. en effektökning i de fyra första växlarna mot original.

Mina 2 cent :)


Vilken modell har du valt till 09an???
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ska man göra en effektförändring som känns, så måste man ofta göra ganska stora förändringar.

Om man däremot kör sida vid sida om en annan hoj, och man efter 200 meter ligger 3 meter före eller efter den andra, så ser man om sina modifieringar gjort någon skillnad.

3 mod är en sak som gör liten skillnad, men skillnaden finns där.
Den tar även bort varvtalsbegränsningen som finns på 6an.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ska man göra en effektförändring som känns, så måste man ofta göra ganska stora förändringar.

Om man däremot kör sida vid sida om en annan hoj, och man efter 200 meter ligger 3 meter före eller efter den andra, så ser man om sina modifieringar gjort någon skillnad.

3 mod är en sak som gör liten skillnad, men skillnaden finns där.
Den tar även bort varvtalsbegränsningen som finns på 6an.

TL1000s:
Jämnare register.
Rappare gaspådrag.
Upplevd ökat vrid på låg- och mellanreg.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Klämde dit en sån där tre modd på min busa, det gav en jämnare gång på lägre växlar, och jämnare gång vid konstantgas.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top