Är Halmstad nåt att ha?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är på jakt efter nytt jobb och Halmstad blev ett möjligt option men jag vet inget om stan. Har bara kört igenom stan på vägen mot Tylösand.

Var vill man bo? Nu har jag ju inte råd att bo på någon gräddhylla så frågan ska snarare läsas, var vill man inte bo? Jag antar att Halmstad har väl säkert sitt "Rosengård"? Den eventuella arbetsplatsen ligger i Olofsdal, och jag föredrar att bo på promenad/cykelavstånd från arbetet.

Finns det bra med crossbanor i närheten? Behöver ni någon som servar/fixar era hojar? Finns det tillgång eller behov till bromsbänk i närheten?

På nåt sätt har jag fått för mig att Halmstad är en "rikemanskommun" med resultatet att allt är dyrt där?

Någon som har en liten billig lägenhet att hyra ut?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag trivs mycket bra i Halmstad och skulle nog inte vilja flytta härifrån. Riktigt trevlig stad. Enda nackdelen är att på sommaren invaderas stan av alla turister som tredubblar antalet folk i stan (och även på vägarna :mad: ) = tjockt med trafik på flaskhalsen Viktoriagatan innan bron över Nissan.

Första anhalten för de flesta som flyttar till Halmstad är av någon anledning Vallås. Nog lättast att få lägenhet där med vettiga priser. Har själv bott där och det var inget fel på Vallås. Tyckte inte jag iallafall.
Halmstads motsvarighet till Rosengård får kanske anses vara Andersberg. Jag förespråkar kulturell mångfald och det finns det där. Tyvärr finns en tendens till fler olagliga händelser på just Andersberg jämfört med övriga stan, men jag känner flera som bor där och de trivs.
Andra änden på stan, utåt Söndrumshållet (vettigare läge med tanke på vad du ska jobba) är lite dyrare och där finns mest hus.
Nyhem (öster om Nissan) verkar också väldigt vettigt. Nära till det mesta och bra priser. Går till stan på 10 minuter. Ska man bo på andra sidan Nissan (dvs. i stan) får man räkna med ganska mycket högre hyror.

Själv köpte jag hus strax utanför Halmstad på sydöstra sidan för en mille. Hyfsat. Iofs billigt för området pga. renoveringsbehov, men ändå.

Crossbanor finns utanför Simlångsdalen och utanför Veinge. 1,5-2 mil från centrala Halmstad.

Bromsbänk har Marcussen i Eldsberga en mil från Halmstad. Han är riktigt bra (köra hoj kan han också. 11:e plats på IoM och kört endurance VM och EM i 250 racer så han är rolig att prata med)

Allt behöver inte vara dyrt här. Vi har Willys på Eurostop, Nyhem och Flygstaden :tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dom få dagar om året det inte blåser storm så är det fint.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar! :tummenupp Just det där med bromsbänk var snarare ett minus än ett plus som du antagligen trode. Det ligger nämligen i min plan att bygga en bromsbänk och det vore ju bra om man kunde få lite jobb på den som bidrag till finansiering därefter. Nu står inget och faller med just den detaljen.

Ahaa, ja, jag såg nog bara "tillgång" i texten "tillgång eller behov" :) Bromsbänk är ju alltid kul. Jag bänkar hela tiden känns det som eftersom jag bygger om hela jävla tiden :D Men det finns nog fler i Halmstad som är sugna på sådant. Planeras bredbandslambda så man kan bestycka lite?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Planeras bredbandslambda så man kan bestycka lite?

Steg ett är att den över huvud taget ska fungera.
Bredbandslambda är väl typ steg två på bänken.
Cylindertrycksmätning via piezogivare i tändstiftet ska också finnas så småningom. Vill även kunna köra den på stationärt varvtal. dvs inte bara accelerationer.
Men det finns ingen tidsplan då allt beror på hur så mycket annat artar sig.

:va Sen måste jag ju säga att jag inte ens tänkt tanken på att dimensionera den för +300hk... men va f-n när man ändå är igång så... Kanske borde bygga den kompatibel för både MC och bilar upp till 400hk. :va

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Själv tänkte jag kanske börja plugga i Halmstad till våren så jag följer tråden noga också :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu har jag aldrig bott i Halmstad, men det är en trevlig stad för sin storlek. Brukar hälsa på en kompis som har sommarställe där. Det är bra motorvägsförbindelser både norr och söderut om man behöver ett miljöombyte. Köpenhamn ligger uppskattningsvis lite över två timmars bilresa iväg. Malmö något mindre. På ca 1 timme bör man vara i närheten av Göteborg. I mitt tyckte är staden trevligast på sommaren, men detsamma kan man säga om flera andra städer l landet. Närheten till havet och stränder gör sitt till den åsikten.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Steg ett är att den över huvud taget ska fungera.
Bredbandslambda är väl typ steg två på bänken.
Cylindertrycksmätning via piezogivare i tändstiftet ska också finnas så småningom. Vill även kunna köra den på stationärt varvtal. dvs inte bara accelerationer.
Men det finns ingen tidsplan då allt beror på hur så mycket annat artar sig.

:va Sen måste jag ju säga att jag inte ens tänkt tanken på att dimensionera den för +300hk... men va f-n när man ändå är igång så... Kanske borde bygga den kompatibel för både MC och bilar upp till 400hk. :va

Steg två kommer ju ganska tätt inpå första uppstart då om den funkar, så det är ju bra. Då kan man ju bestycka lite i den.
Kunna köra på konstant varv är bra. Då kan man bygga tryck :crash
Håller med Harmon Rabb på både körtider och stränder. Folk ligger som packade sillar i Tylösand och spänner sig ikapp med varandra så den stranden går fetbort. Bättre söderöver. Ner till Gullbranna bara. Där är en mil finfin sandstrand med dyner och grejer och inte en käft på stranden :tummenupp Inte långt alls från stan.

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Bor själv i Hyltebruk, ligger 5 mil ifrån "stan" utmed V26 mot jönköping till. Halmstad är en trevlig stad. Dock för oss utsocknes lite känd för "dryga" och kaxigt folk vilket det även finns gott om här i Hallands rövhål Hylte..
i övrigt instämmer jag om de mesta såsom att Andersberg torde vara motsvarigheten till Rosengård osv.
Du har dessutom inte mer än runt 30 min till Falkenbergs motorbana och ca 1h 10 min till Anderstorp där det är bla kvällskörning 17-20 med hoj så gott som varannan tidsdag under säsongen för en femhundring. Det finns gott om småorter runtikring med både bra vägnät och bussförbindelser om du inte vill bo mitt i smeten:)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Halmstad funkar kalas på sommaren och folk här är trevliga överlag.
Själv bor jag nära högskolan och trivs med att ha studenter i närheten, förutom nu vid skolstart och nollningar när dom är alldeles för många och skräniga i fula overaller och töntiga peruker :gnissla

Östra stranden ligger nån kilometer bort och är favvostället på sommaren.
ostrastranden2.jpg

Tjuvahålan och Galgberget är sköna områden också men undvik Tylösand om du inte är stekare eller stockholmare.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Har bott i halmstad medans jag pluggade i två år så slänger in mina 50 cent´s...
Jag bodde på Andersbergsringen och det var inget super-mysigt ställe direkt. Det och Vallås som en del nämner är väl dem sämre områderna. Var 3-5:e månad så brann det i någon bil på parkeringen. Tvättstugorna var helt galet uppbokade av utländska hemmafruar som troligtvis bedrev någon form av tvättmaffia.
Det funkade på något vis ändå för mig, men ensamma tjejer kan nog inte ströva omkring där kvällstid utan att bli trakasserade på något sätt.
När jag flyttade så ställde jag ut ett skrivbord jag inte ville behålla på andra våningen i trapphuset. Det försvann redan samma dag (rätt smidigt då jag slapp slänga skiten). Likadant gjorde jag med trasch-cykeln. Olåst någon timme utanför garaget så var saken biff! :D

Det stämmer bra med min bild också som någon nämnde att det blåser ofta i staden. Värst av allt är att det blåser runt hörn också, så det finns ingen sida där man kan vara i lä.

Härligt ställe på sommaren med stora stränder och rätt schysst uteliv, annars!!! :fyllisar

//KaliZ

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Är född och uppvuxen i Halmstad, flyttade därifrån för 10 år sedan.

@TS, Det beror lite på vad du har för fler intressen än hoj. För att du ska slippa ösa genom centrum varje dag till och från jobbet skulle jag nog leta boende antingen i Söndrumtrakten, Bäckagård eller kanske Gullbrandstorp eller Haverdal.
Boendepriserna är väl inte dyrare i Halmstad än i tex Helsingborg eller Jönköping.

@Yip Yip vill du ha studentlivet så är det väl på Nyhem eller Andersberg du bör kolla boende. Det var där allt hände när jag pluggade på Högskolan

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har spenderat en del tid i Halmstad. Har kommit fram till att det är en riktigt skön sommarstad men riktigt deprimerande resten av året. Den enda crossbanan jag kan komma på är Hallandia. Sen att där finns en massa hemmagjorda crossbanor vid Gullbranna är en annan femma:)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har spenderat en del tid i Halmstad. Har kommit fram till att det är en riktigt skön sommarstad men riktigt deprimerande resten av året. Den enda crossbanan jag kan komma på är Hallandia. Sen att där finns en massa hemmagjorda crossbanor vid Gullbranna är en annan femma:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar för era svar.
Lite klargörande är att om Halmstad blir aktuellt så vill jag bo på cykelavstånd från Olofsdal. dvs inom en radie på kanske 3km. Hellre litet, enkelt och billigt än stort och flådigt och hellre tyst och lugnt än mitt i smeten.
Sen har jag ju motorfordon om jag tvingas bo längre ifrån Olofsdal än så.

Maestro, nej jag har förvisso bott en 7 år i Stockholm men jag är ingen stekare, snarare tvärtom.

Jojoman, alla dom där områdena västerut är väl vad jag förstår dyrare områden? Med villor osv? Jag har inte för avsikt att köpa en bostad i dagsläget. Då tar jag nog hellre Vallås som det verkar råda lite delade meningar om. Övriga intressen blir det nog inte så mycket av, kvällarna tänkte jag serva och reparera era hojar mot ersättning, bygga bromsbänkar, bygga reklampelare för min firma, jobba ytterligare lite mera.
Ska förska återuppta lite träningsrutiner, kanske bara blir löpning eller nån form av budo. Kanske nån enstaka gång köra lite rc-bil. Så därmed inser jag att bo någonstans där man smidigt kan sticka ut en joggingrunda på nåt annat än asfalt vore bra.

Tim, Hittade Hallandias crossbana på nätet, den verkar trevlig på film i alla fall.

Någon som vill sälja en husvagn? :D Nej, förresten det skulle nog leda till att jag blev singel...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hur ser det ut med jobb för nån som kodar inbyggd linux/RTOS i den delen av landet?

/Smålänning som längtar hemåt

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Är född och uppvuxen i Halmstad, flyttade därifrån för 10 år sedan.

@TS, Det beror lite på vad du har för fler intressen än hoj. För att du ska slippa ösa genom centrum varje dag till och från jobbet skulle jag nog leta boende antingen i Söndrumtrakten, Bäckagård eller kanske Gullbrandstorp eller Haverdal.
Boendepriserna är väl inte dyrare i Halmstad än i tex Helsingborg eller Jönköping.

@Yip Yip vill du ha studentlivet så är det väl på Nyhem eller Andersberg du bör kolla boende. Det var där allt hände när jag pluggade på Högskolan

Tack för din input. Andersberg verkar ju inte så najs ställe om man vill ha sina grejer ifred.
Egentligen är jag för gammal för "studentlivet" så hellre ett lugnt och lagom billigt område. Har inget emot att bo en bit ifrån högskolan för bilen kommer jag nog inte sälja ändå.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Känner mig jätte taskig mot alla hyggliga människor som bor i Halmstad när jag säger detta, men ändå drar jag faktiskt inte alla över samma kam, finns säkert jätte många bra människor där..

Jag har varit i Halmstad 5 gånger i mitt liv. Samtliga gånger, nu menar jag alla 5 gångerna, så är det någon/några som har försökt att lura mig på pengar. Jag har som tur inte gått på det, men just att det finns folk som bara går omkring och försöker blåsa en på pengar så många gånger i samma stad, hade ju lixom varit en sak om det bara varit en gång, men nu snackar vi om 5 tillfällen vid 5 besök =/ Har varit i både Stockholm och Göteborg sjukt många gånger utan att ens någon gjort ett försök.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA