Sånt här brukar du ha bra koll på Jesper: Visst är det väl så, att statistik pekar på, att ABS på samtliga vägregistrerade motorcyklar nästa skulle halvera antalet dödsfall på motorcyklar?
Japp - svensk forsknings rapport kom fram till detta. Var skeptisk i början till så stor effekt, och genomgick studien med forskarna och förutsättningarna. Tyckte själv att resultaten ku vara påvärkade av att det primärt ku vara så att det vara Goldwing´s och äldra gentlemens på touring BMW´s i studien. Men, jag fick ge mig - beräkningssätten är faktisk OK, (i teorien).
Har dom senaat två år när vi har kollad på djupstudie underlag, värderet i varje sak om ABS sku ku´ha´haft en effekt! Min personliga konklusion, som hojåkare (sportshoj sådan) är enkel - är det riktiga motorcyklister, dvs. inget extremt beteende (avsaknad av körkort, sanslös hög hastighet, alkohol, droger, etc..) då sku ABS ha räddad livet på flera.
Sedan är det ju faktisk intressant att läsa i tråden flera ABS ägare först har känd av ABS i en nödsituation. Denna bild stämmer bra med det jag upplever som instruktör, art det är tydligt att flera aldrig har bromsad så vasst att ABS gick in. (testa ABS enkelt med lite bakbroms på grusigt underlag och det vett direcKt att den fungerar..)
Som jag skrev tidigare - sammanlikna inte en lite äldre ABS med en modern - det är en värden till skillnad. Så även när den går in. ex. Med modern ABS och på bana med däcksväramde ultra grippiga racedäck bromsar jag så framhjulet låser kort och skrikar som fan, innan ABS går in det känns som att köra i klistrigt klister. Sku aldrig gå med min annan 10 år gamla ABS, då är rycigt och längre bromssträcka..
Konsten är ju att bromsa så hårt att ABS precis inte går in! Så i min världs bild spelar det inga roll om man lär sig att bromsa med eller utan ABS! Tänk på att körkortsprov / ubildning har endast 90 km/t mht bromsövning. Sverige är enda EU land med så hög gräns, andra har 70 km/t..
Reptil hjärnan, fungerar olika vid olika paniksitser.. Vi har set att någon endast vågar att bromsa bak - Vi har set detta även hos folk som varit aktiva på bandagar. Andra nypor för kung och fosterland i allt och klotar (och då är det farligt - kommer in under det mötande fordon och släpps under detta eller körs över. Därför är det så mycket mera säkert att sitta upp på hojen..
Diskuterade ABS med et fransk försäkringsbolag, och dom har inte set någon effekt! Fast, jag tror på att deres underlag har varit alldeles för klent..