Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej
Vill varna för IF och samtidigt fråga om det som hänt mig gäller generellt över alla bolag och i fall fler varit med om samma sak.

Jag äger en Yamaha thunderace, betalade i början av sommaren en årspremie på 6434kr för halvförsäkring.

Jag gjorde två jättegrodor när jag var och lekte med hojen så vart två vurpor.
plockade endast ut kläder för mig och tjejen för 10 500kr.

Ställde av hojen ett tag under hösten sen ställde jag på den igen och då hade premien gått upp till 19 884kr.

If skyller på att jag tappat 3 bonussteg för varje krach och nu skall premien helt riktigt ha stigit 310%

Alltså dom går ca 4000 kr plus på mig trots att dom fått ersätta mig med nya prylar på grund av att för varje gång dom ersatte så ökade dom premien med mer än vad dom ersatte med.

Någon som känner igen sig?

Någon som vet om det finns nått vettigare bolag än IF eller är det samma skit överallt?

Pelle W

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
2000 honda cbr900rr
Det är nog mer rätt att säga att du hade typ 70% i bonus innan du smällde.:va
Den bonusen är nu försvunnen:huvet

Terra Pefften

Borrarn
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
-08 R1200GS
Har en BMW 1200 GS slantar 3040:- helförsäk/helår 6000:- i självrisk om jag klotar 2ggr under samma försäkrings år så har jag dubbel självrisk men inget sker med min premie i övrigt och jag har IF.Klotade med min förra hoj och blev väldigt bra bemött på alla sätt o vis.Min erfarenhet är att IF är ett bra bolag jämfört med andra som jag haft med att göra.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jäklar vad sjukt, har ju också If och då var det ju som sagt inte snack om nån självriskhöjning.
Men har du märkesförsäkring på BMW?

Att tillägga så är ju lek en defentionsfråga när man sitter på en hoj.

Ni kan fan inte mena att dom skall höja försäkringen mer per krach än man blir ersatt

Jo bonusen försvann från steg 16 till 10 stämmer men ändå.
Hur som helst så är jag inte så insatt i det där med bonussystemet men nu är jag ofrivilligt indragen och är nog tvingad att lära sig. Så hur lång tid tar det att jobba tillbaka den bonusen då?
Är det väldigt lång tid så tjänar man ju aldrig ett skit på att ta ut nått på försäkringen om det inte handlar om väldigt stora belop

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Kläder brukar ju gå på trafikdelen. Dvs tar du ut ersättning för skinnställ, handskar mm så ryker det på trafikförsäkringsdelen... Och premien går upp.

Är nu inte insatt i hur IF fungerar...

Smaratast hade varit att tagit ut kläder på hemförsäkringen.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jo jag tog ju ut mitt på hemförsäkringen första rundan då IF har sina idiotregler som säkert gäller generellt att om du inte skadar dig så betalar vi inte ut några stålar till dig för kläderna för då är det ingen olycka. Men har du dåliga skydd och får en skada som anmälts så då får du full ersättningen för kläderna.
Men att tillägga så tjejen skadade fotknölen i samma krasch och hon fick ersättning för kläderna i samma krasch som jag inte fick det bara för att jag hade bättre skydd än henne och klarade mig även om kläderna pajade.

Pelle W

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
2000 honda cbr900rr
Visst känns det surt att att få en sån höjning. :mad:
Varför tog du inte skadorna på hojen?
Det är ju som att gå in i affär och betala för en sak men inte att ta med den ut...:va
Som du själv ser nu, så tackade dom ju inte för att du behåller eller själv fixar skadorna.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ge attan i att trissa upp försäkringspremierna.

Inte mer än rätt att du ska betala för grodorna du hittade pga lek.

Men på sätt i vis ser det taskigt ut om du inte kvittera nåt för hojen och blygsamma 10500 kr för kläder som på såvis trissa upp din premie.

Tycker både synd och inte synd om dig.

Skönt i det hela är att du o tjejen inte verkar ha skadat Er :tummenupp

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag kan köra hoj så det handlar inte riktigt om det. Tänker inte säga vad jag gjort men vi var två på hojen i alla fall och testade lite saker och det var väll lite för svårt just dom två gångerna även om jag gjort det många gånger klockrent före.
Det är jävligt kasst och kommer nog aldrig göra om det men men nu handlar det inte om det.

Jag tog ju alla skadorna på hojen själv, då jag hade halvförsäkring och kan skruva och vet att om jag tar helförsäkring så kommer jag oftast billigare undan med att ta halv i stället och laga själv.

Visst känns det surt att att få en sån höjning. :mad:
Varför tog du inte skadorna på hojen?
Det är ju som att gå in i affär och betala för en sak men inte att ta med den ut...:va
Som du själv ser nu, så tackade dom ju inte för att du behåller eller själv fixar skadorna.

Men säger ändå, tycker ni det är rätt att man skall betala en redan hög summa som försäkring.
Sen om man lär använda sin försäkring så blir man straffad med att dom höjer premien med ca 150% mer än vad dom betalade ut.

Vart tog meningen med ordet försäkring vägen???

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Men säger ändå, tycker ni det är rätt att man skall betala en redan hög summa som försäkring.
Sen om man lär använda sin försäkring så blir man straffad med att dom höjer premien med ca 150% mer än vad dom betalade ut.

Vart tog meningen med ordet försäkring vägen???

Ja, i ditt fall så är ju olycksrisken inför nästa säsong rent statistiskt sett rätt hög.. Nästa gång kanske tjejen din blir förlamad, ungen du kör på dör och du ligger på sjukhus i 6mån. Vad tror du det kostar IF? Betydligt mindre än vad dom redan höjt din premie med. Nu är ju detta överdrivet men du förstår nog kontentan.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ok men säg så här då jag smäller in i ett rådjur två gånger på en sommar, inte så troligt men fullt möjligt. Så vad händer då?

Jo jag är ju en stor risk för jag har sån jävla otur så jag förtjänar att premien höjs med mer än vad som utbetalas per olycksfall.

Jag fattar hur du tänker och köper att premien skall upp om man smäller mycket men jag köper det ändå inte att i om jag behåller jag If så kommer jag ju betala tillbaka det dom gett mig fler gånger om innan jag är nere på samma premie som jag var från början.

Det är inte en försäkring det är en jävligt ful affärside tycker jag. För inte lider försäkringsbolagen av dålig ekonomi precis då då dom flesta inklusive mig oftast betalar och betalar och aldrig tar ut nått.

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ja, i ditt fall så är ju olycksrisken inför nästa säsong rent statistiskt sett rätt hög.. Nästa gång kanske tjejen din blir förlamad, ungen du kör på dör och du ligger på sjukhus i 6mån. Vad tror du det kostar IF? Betydligt mindre än vad dom redan höjt din premie med. Nu är ju detta överdrivet men du förstår nog kontentan.

precis det jag tänkte. det har inte med pengarna det kostade IF att göra, utan statistik. dessa två gånger hade du tur och nästa gång så...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ok men säg så här då jag smäller in i ett rådjur två gånger på en sommar, inte så troligt men fullt möjligt. Så vad händer då?

Jo jag är ju en stor risk för jag har sån jävla otur så jag förtjänar att premien höjs med mer än vad vi ger dig för varje olycksfall.

Jag fattar hur du tänker och köper att premien skall upp om man smäller mycket men jag köper det ändå inte att i om jag behåller jag If så kommer jag ju betala tillbaka det dom gett mig fler gånger om innan jag är nere på samma premie som jag var från början.

Det är inte en försäkring det är en jävligt ful affärside tycker jag. För inte lider försäkringsbolagen av dålig ekonomi precis då då dom flesta inklusive mig oftast betalar och betalar och aldrig tar ut nått.

Men det är ju lika mycket en försäkring för dig, som premien är det för IF. Nästa gång kanske du ruinerar dom, inte kommer du betala tillbaka då?
Ne, du är en numera en hög risk för deras vinstdrivande verksamhet och får ta & betala mer för att få samma skydd som innan. Helt logiskt då dom inte är en välgörenhetsorganisation.

Förutsätt att tjejen din hade brutit ryggen. Hur mycket vård hade hon fått för din ursprungspremie på 6k? Kommer din nya premie att täcka det nästa gång? Nej. Var istället glad att man slipper betala 500k för att sen få tillbaka pengarna om man inte skulle behöva använda dom.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ja det går ju att vrida och vända på det en jävla massa men skall allt handla om statisik och med den räkning som dom har så tycker jag ju att man borde börja kalla det nått annat än försäkring.

En försäkring är en funktion som skall finnas till när man hamnar i nöd och man betalar trots allt i regel alltid mycket mer än man får ut genom livet till försäkringsbolagen.
Så om nån kör och blir invalid så har försäkringsbolaget fan gott om stålar att pröjsa den stackaren utan att för den delen behöva dumhöja för dom som kräver ut mindre ersättning.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ja det går ju att vrida och vända på det en jävla massa men skall allt handla om statisik och med den räkning som dom har så tycker jag ju att man borde börja kalla det nått annat än försäkring.

En försäkring är en funktion som skall finnas till när man hamnar i nöd och man betalar trots allt i regel alltid mycket mer än man får ut genom livet till försäkringsbolagen.
Så om nån kör och blir invalid så har försäkringsbolaget fan gott om stålar att pröjsa den stackaren utan att för den delen behöva dumhöja för dom som kräver ut mindre ersättning.

För det första så heter det försäkring för att det är precis vad det är. Du betalar för ett visst skydd, som du nu även haft nytta utav, om än ganska milt. Tänk om du haft en Arai RX7, ett par fina nya stövlar och ett ställ för 12k, då hade dom ju gått back på dig redan där. 20k rätt ner i din ficka och du hade från början bara betalat 6k. 14k back direkt. Men då har dom även tagit risken att du kunde kostat dom 10-100ggr. så mycket i nån av dina vurpor.

Eftersom du lyckats gå på pottan två ggr. så är ju risken ganska stor, hur duktig du än tycker att du är på att köra. Sen om alla som bara vurpa lite lätt skulle göra det varje år, låt säga i okt... för att plocka ut ny utrsutning till våren, hur skulle de fungera? Vem skulle stå för dessa pengar? Alla ska betala 6k i premie men sen ska alla ha nya saker för 15k. Blir svårt att räkna hem för ett vinstdrivande bolag.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tja jag tycker att själva premiehöjningen var lite väl extrem, dock om du nu varje år råkar ut för just 2 olyckor är det relativt rätt, fast om dessa var dina första olyckor, då är det rätt sjukt. Speciellt den första, alla kan ju göra misstag så där borde inget ha hänt. Förövrigt tror jag att en förhöjd självrisk är bättre än sjuka premiehöjningar som straff.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
"Som skall finnas till när man hamnar i nöd".. Dvs om folk slutade stunta/köra bana med sina vanliga gat-hojjar och ta ut försäkringspengar på skadorna så skulle vi vara i en helt annan sits försäkringsmässigt. Sen det där med "jag kan då köra hoj", skulle ta det lite lugnt med det om jag kört omkull 2 ggr på en sommar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln