Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Byt bolag efter varje krash, slipper man massa tjafs om kvitto osv om man har hög krash frekvens.. Man blir endå bara behandlad bra medans man inte kostar bolaget några pengar. logiskt iofs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Byt bolag efter varje krash, slipper man massa tjafs om kvitto osv om man har hög krash frekvens.. Man blir endå bara behandlad bra medans man inte kostar bolaget några pengar. logiskt iofs.

Eller låt bli att krasha så bil bolaget bara trevligare med åren?

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Jag må vara försäkringbolagens dröm........ betala som alla andra tagit ut en stulen bilstereo på bolaget. på 13 år schysst premie ja.. Men det förtjänar jag.........

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Sen kommer du tillbaka till ruta ett :rolleyes: :pannkyss

Jag själv fick den påminnelsen,klota 04 och höll på att bli där.Något kostsamt för bolaget.Åter på benen efter ett tag och på det igen men valde inte samma bolag då de inte längre försäkrar sporthojar.Dock skulle jag försäkra en annan typ av hoj 4 år senare i det bolag jag hade vid olyckan.
Första jag fick till svar,nä höre du inte går det då jag ser tillbaka att du haft en olyckshändelse här. Efter lite diskussion och efter att de kollat upp gick det att försäkra den nya hojen i detta bolag (dock inte sporthoj längre)
Så jag tror endel bolag för data och spar gamla olyckshändelser i datasystemet ett tag.
Har i dag två hojar i olika bolag pga olika premier.

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Folk kan skriva vad dom tycker, men jag vidhåller i alla fall att det är helt fel att en halvförsäkring skall ligga på lika mycket som ca 1,5 gånger hojens värde på ett år, jag får inte ihop det då dom aldrig kommer pröjsa ett skit i delar i alla fall på hojen om jag smäller.
Ända gången dom skulle kunna gå back på mig med en sån premie är väll om jag lyckas klota så pass att dom lär betala för invaliditet.

Men om dom skall ha den utgångspunkten så tycker jag det känns som att det är deras jävla sätt att frysa ut folk dom inte vill ha som kunder.
Jag vet ju i alla fall till nästa gång vad som gäller och jag kommer ta det billigaste jävla skitförsäkringen och pröjsa allt skit själv om möjligt.

Och alla som tycker att jag skall ha en sån jävla premie på nästan 20 000kr HALVFÖRSÄKRING för en hoj som är värde bara strax över 30 000kr kommer jag aldrig förstå mig på.

Skulle jag ha nån förståelse för erat tänk så skulle premien på den delen som täcker olycksfall höjas men inte fan blir stöldrisken och det andra som täcks in i halvförsäkringen en sån jäkla stor utgift för dom även om jag smäller.

Kan ju tillägga att i delkasko (halvförsäkringen) består av 40% av försäkringspremien på If i alla fall.

Hur fan kan dom tro att hojen skall brinna upp om ingen jävel går och tänder på ens garage.

Ruta på hojen har jag ingen så den blir svår att krossa.

Räddning har jag inte utnyttjat än i alla fall trots två olyckor

Inte rättsskydd heller vid nått va tillfällerna.

Varför jag har halv är för att komma åt stöldförsäkringen.
Men att betala delkasko 8000+ 5000kr självrisk är ju nästan hojens halva värde ur egen ficka.
Om hojen inte blir stulen under ca 3 år så har man med lite värdeminsking på hojen betalt av den i alla fall i försäkringspremie.

Börjar känna att det är värt att bara ha trafik i alla fall och hoppas på det bästa att den inte blir stulen.

Last edited:

Gabor

Guest
Du har bevisat för försäkrinhgsbolaget att du är riskfaktor model hög.. Du får betala för att du lekt och inte klarat av det du pysslat med. Spela schack istället, det är billigt.

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Var glad att du fick några pengar alls när du kvaddar under lek,
är det rätt tycker du att andra ska betala det du leker sönder ?

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Invalido enligt vad du skrivit här så ska vi ha samma premie på en trafikföräkring vilket bolag vi än kollar med samt att det skulle vara reglerat i en lag. Vilken lag då?
Då är det ju märkligt om du tar prisuppgift på ett fordon från 10 olika bolag så kommer du få 10 olika bud på trafikförsäkringen.

Det är också märkligt att om jag enbart har en trafikförsäkring på min bil och orsakar en olycka så får jag betala självrisken.. Samt så tappar jag bonusklass och får en högre premie.
Det tar 3 år att komma upp i samma bonusklass igen.

Om du nu har hittat en lag som säger annat. Ja då är vi många som skulle vilja ta del av den. För nu pratar vi om hundratusentals trafikolyckor.. Där just det som nämts ovan har inträffat...

Ärligt talat så tror JAG att du missförstått något.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det är helt fel att en halvförsäkring skall ligga på lika mycket som ca 1,5 gånger hojens värde på ett år, jag får inte ihop det då dom aldrig kommer pröjsa ett skit i delar i alla fall på hojen om jag smäller.

Ända gången dom skulle kunna gå back på mig med en sån premie är väll om jag lyckas klota så pass att dom lär betala för invaliditet.
du svarar ju på dina egna frågor :tummenupp
vad tror du invaliditets ersättning kostar? räkna med flera hundra tusen + skador på ditt och andras fordon samt kostnad för kläder. detta betyder att på 10 skador går det ut en hög invaliditets ersättning som kollektivet måste stå för.

att en premie är 1,5 gånger högre än motorcykelns värde betyder enbart att dom ser dig som en stor potential risk och vill ej ha dig som kund. ett annat sätt att säga nej :rolleyes:
dessutom, som jag sa tidigare, skall detta täcka upp för så mycket mer än bara skador på din hoj! försäkringsbolag, liksom andra företag, kastar inte pengar kring sig...

Terra Pefften

Borrarn
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
-08 R1200GS
Jäklar vad sjukt, har ju också If och då var det ju som sagt inte snack om nån självriskhöjning.
Men har du märkesförsäkring på BMW?

Att tillägga så är ju lek en defentionsfråga när man sitter på en hoj.

Ni kan fan inte mena att dom skall höja försäkringen mer per krach än man blir ersatt

Jo bonusen försvann från steg 16 till 10 stämmer men ändå.
Hur som helst så är jag inte så insatt i det där med bonussystemet men nu är jag ofrivilligt indragen och är nog tvingad att lära sig. Så hur lång tid tar det att jobba tillbaka den bonusen då?
Är det väldigt lång tid så tjänar man ju aldrig ett skit på att ta ut nått på försäkringen om det inte handlar om väldigt stora belop

Om jag inte misstar mej så höjer du bonusen med antal skadefria år du kör,så just nu kanske du har ett antal tunga år framför dej.Det finns 3 st märken som IF har avtal med BMW,HONDA,TRIUMPH då dessa har sammregler när det gäller självrisk/skador.Om det är för dyrt med den hoj du har kanske du ska fundera på att byta märke.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Sjuklig mängd text...

Jag skaffade en halvförsäkring av samma anledning som du, har oxå IF kan jag tillägga, för att komma åt stöld och brand och jag känner ju att jag betalar gärna 15k om hojjen blir stulen istället för att punga ut 40k för en likvärdig. Att premien är dyr för hojjar är ju ingen hemlighet direkt så det måste du ju ha varit införstådd med innan du skaffade hoj.

Kan även berätta att jag fick en liten överraskning av IF för 2 månader sen. Fick hem ett brev där det stog att dom var tvungna att höja premien för att den inte stämde överrens med verkstadskostnader och dylikt.
Scheisse tänkte jag, betalar ju redan 12 lök/år.
Döm min förvåning när jag öppnar brevet och läser att jag nu ska betala 7200:- istället varje år... Schysst att hota med höjning och sen sänka den med nästan 5000:-/år...

Grattis till mig.

EDIT: Kom på att när jag pratade med IF ang. skadefria år så bubblade dom om att man startar med den högsta bonusen och sen blir den lägre om du utnyttjar din försäkring. Detta vid ny-tecknande då såklart... (Kan ha fel, men jag tror inte det.)

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låter som systemet funkar,premie efter risk.

Hög självrisk brukar innebära låg premie,gillar det,bara + ihop självrisken med premieökningen pga. bonusförlust och kostar det mer än så att fixa så får fb ansvaret om inte fixar man själv.

Min åsikt.

Henrik

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
EDIT: Kom på att när jag pratade med IF ang. skadefria år så bubblade dom om att man startar med den högsta bonusen och sen blir den lägre om du utnyttjar din försäkring. Detta vid ny-tecknande då såklart... (Kan ha fel, men jag tror inte det.)

så är det inte för mig.. jag är 21 år gammal.. behöver jag säga mer?:gnissla

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ok, får väll konstatera att jag var dum i huvudet som plockade ut grejer för så små summor utan att ta reda på vad det kommer kosta mig i slutändan.
Men gjort är gjort och jag tycker det känns surt med tanke på hur mycket jag redan gett försäkringsbolaget innan jag plockade ut nått.

Men fortfarande borde ju höjningen på en halvförsäkring ligga i paroption till vad dom betalar ut tycker jag med trots statistik så lär man ju ändå väga in nån sorts förståelse med. Man kör inte omkull med flit och än mindre känns det bra att ringa försäkringsbolaget en andra gång på samma sommar och berätta att man vill utnyttja dom.
Som sagt har pröjsat dyrt i flera år och aldrig tagit ut nått då jag hellre lagar själv om möjligt men nu tänkte jag att nån gång skall jag utnyttja min försäkring då jag ändå betalar satans mycket för att ha den.
Har man som jag alltid pröjsat den jäkligt höga premien i flera år utan att ta ut ett skit och så nu kom det här som en smäll på käften känns det som när man väl utnyttjar försäkringen oavsett anledning så skall man inte bli straffad med mer än vad man får.

Orkar inte orda mer om mitt för alla verkar ju va inställda på att hög premie är bra på sporthojar och kör nån omkull så är det helt rätt att stämpa en sån som en stor risk oavsett orsak, fy fan för dom som får sina hojar stulna mer än en gång för dom bor på fel plats men ändå gör allt för att förhindra stöld.
Man kan ju säga att dom är dumma som trissar upp försäkringspremien bara för dom bor på ett vist stället och ändå vill äga en hoj.
Säkert många här som också gillar att 32% på trafikförsäkringen är statlig skatt också.

Men jag säger bara en sak
Tycker så jävla synd om folk som råkar ut för verkliga olyckor som dom egentligen inte rår över och får en sån höjning.

Men den dagen andra kör omkull och ej rår för det och behöver hjälp av försäkring så kommer ni få smaka på samma sak. Får se om ni tycker det känns bra då med höjningar på kanske mer än ni får ut för nått ni inte kunnat rå för själva.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ok, får väll konstatera att jag var dum i huvudet som plockade ut grejer för så små summor utan att ta reda på vad det kommer kosta mig i slutändan.
Men gjort är gjort och jag tycker det känns surt med tanke på hur mycket jag redan gett försäkringsbolaget innan jag plockade ut nått.

Men fortfarande borde ju höjningen på en halvförsäkring ligga i paroption till vad dom betalar ut tycker jag med trots statistik så lär man ju ändå väga in nån sorts förståelse med. Man kör inte omkull med flit och än mindre känns det bra att ringa försäkringsbolaget en andra gång på samma sommar och berätta att man vill utnyttja dom.
Som sagt har pröjsat dyrt i flera år och aldrig tagit ut nått då jag hellre lagar själv om möjligt men nu tänkte jag att nån gång skall jag utnyttja min försäkring då jag ändå betalar satans mycket för att ha den.
Har man som jag alltid pröjsat den jäkligt höga premien i flera år utan att ta ut ett skit och så nu kom det här som en smäll på käften känns det som när man väl utnyttjar försäkringen oavsett anledning så skall man inte bli straffad med mer än vad man får.

Orkar inte orda mer om mitt för alla verkar ju va inställda på att hög premie är bra på sporthojar och kör nån omkull så är det helt rätt att stämpa en sån som en stor risk oavsett orsak, fy fan för dom som får sina hojar stulna mer än en gång för dom bor på fel plats men ändå gör allt för att förhindra stöld.
Man kan ju säga att dom är dumma som trissar upp försäkringspremien bara för dom bor på ett vist stället och ändå vill äga en hoj.
Säkert många här som också gillar att 32% på trafikförsäkringen är statlig skatt också.

Men jag säger bara en sak
Tycker så jävla synd om folk som råkar ut för verkliga olyckor som dom egentligen inte rår över och får en sån höjning.

Men den dagen andra kör omkull och ej rår för det och behöver hjälp av försäkring så kommer ni få smaka på samma sak. Får se om ni tycker det känns bra då med höjningar på kanske mer än ni får ut för nått ni inte kunnat rå för själva.

"Välkommen" till Sporthoj.com dubbelmoralens plats nobero ono

Alla här ser ner på andra och tror de är så mycket bättre själv tills den dagen de ramlar ner i samma skit själva.

Och det finns för tok för många griniga gubbar som det svider så fruktansvärt i ögonen när de ser yngra personer än dem ha fetare och snabbare hojar än deras.
Inte nog med att de står med brallorna nere och försäkringbolagen är i fullfart bakom dem in o ut, utan de får dagligen se dessa yngre personer än dem glida runt eller äga värre hojar än dem själva, så en massa sura kommentarer kastar de ur sig när tillfället ges. Så res dig upp snabbt för ligger du ner sparkar de gärna, för du och många andra har pissat dem i ögonen.

Svenska avunsjukan och duktigpetter syndromet slår in.
Som moderatpolitikerna som inte ens själva betalade sin tv-licens men sitter och pekar på andra att de ska betala.

Skit i allt och alla, kan du komma runt saker och ting så det slutar billigare för dig så JUST DO IT! men ha allt svart på vitt om det skulle hända nåt nån dag.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Surt att lära sig hur bonussystemen funkar på detta sättet men det är bara att ta nya tag och ringa runt bland bolagen och byta till det som ger dig vettigast premie.

En sak du inte kan ändra på efter detta är dock skadefria år vilket kommer höja din försäkring oavsett bolag men så är det,bara gilla det.

Om kaskon+självrisk närmar sig hojens värde kanske det är lika bra att investera i ett par rejäla lås eller hyra säkrare förvaringsplats och enbart köra trafik istället för halv,stöldrisken på en 30-40´hoj är förhoppningsvis något lägre än en sprätt ny oxå så det är väl mest joyriders du ska hindra och då är det oftast bara att göra det besvärligt för dom så väljer de förhoppningsvis en annan än din.

Bara några tips,lycka till iaf.

Henrik

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ok men säg så här då jag smäller in i ett rådjur två gånger på en sommar, inte så troligt men fullt möjligt. Så vad händer då?

Om det är ditt fel att du krockar får du betala självrisk + bonusförlust. Är det nån som kör in i dig, eller det inte är ditt fel, slipper du betala självrisk, och ingen bonusförlust.

Ganska logiskt egentligen. Dvs om ditt försäkringsbolag kan ställa ditt krav vidare till någon motpart, slipper du betala...

(Som lite of topic, och för att försvara försäkringsbranchen lite så tjänar inte försäkringsbolagen sina pengar på hutlösa premier, utan tjänar pengar på att förvalta allt kapital de får in. Dvs. de betalar ut lika mycket i ersättning som de får in i premier, men eftersom de "har pengarna på sitt konto" ett tag för varje kund, innebär det att de kan tjäna pengar på aktier, räntor, fonder mm mm... )

Vidare så tycker ju jag liksom alla andra att MC-försäkringar är väldigt höga, men om man tar med i beräkningarna att ditt försäkringsbolag är skyldigt att betala ut lön till dig resten av livet om du skulle gå och bli handikappad, invalid eller något annat allvarligt, så du inte kan arbeta mer i hela ditt liv, känns plötsligt försäkringspremien inte så GALET dyr iaf ;) Det är ju liksom inte bara hojen du försäkrar, utan egentligen främst dig själv (via trafikförsäkringen)

I övrigt är det inte unikt för If att sänka bonusen ett steg (3 bonusklasser) per skada, utan det är liksom praxis för så gott som alla bolag som regel. (vissa kan ha specialregler för de med full bonus, att de inte blir av med bonus första skadan)

Last edited:

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Nu kanske det är för att jag har hatten på mig men min uppfattning är att If är förbaskat bra i jämförelse med många andra bolag.

Det är som många andra skriver. Det du ställt med får du betala. Du har som sagt haft en rätt hygglig premie och tänk också på att du fått rabatt från början. Det är sällan man får rabatt för något man köper direkt på sin första affär. Men det är såklart en klen tröst.

Du har ju faktiskt möjligheten att betala in skadekostnaden för att få bonusen återställd. Men efter att du ställt av den kan din försäkring ha drabbats av generella premiehöjningar när du tog den i trafik igen.

Jag måste bara säga till er andra att ni (mc-åkare) har förjävla bra koll på försäkringsbranschen i förhållande till "vanliga" konsumenter.
Skulle alla vara lika engagerade i sin försäkring skulle vi reglerare ha det förbaskat gemytligt och ni som kunder skulle aldrig bli besviken.
Ni vet vad ni ska ha, vad det finns för risker och försäkrar er då på rätt sätt. Kanske den största utmaningen man kan få som skadereglerare - att konkurera om villkorstolkningen med en kompetent kund!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024