Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Haha helt plöttsligt har hela sh blivit små änglar!
de är ju helt galet att du ska betala mera en du får ut på din försäkring.
med andra ord skulle du lika gärna stoppa pengarna i madrassen och köra oförsäkrat.
och allt gullande med alla fb är ju pinsamt de tjänar ju sjukliga pengar på oss stackars hojåkare annars skulle de inte finnas försäkringsbolag
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
de är ju helt galet att du ska betala mera en du får ut på din försäkring.

med andra ord skulle du lika gärna stoppa pengarna i madrassen och köra oförsäkrat.
och allt gullande med alla fb är ju pinsamt de tjänar ju sjukliga pengar på oss stackars hojåkare annars skulle de inte finnas försäkringsbolag

Ifall du trodde att försäkringsbolagen sysslade med välgörenhet, tänk om... Ifall du läste på lite så skulle du också förstå att de faktiskt inte gör så mycket vinst som många tror på sporthojjar.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
"Välkommen" till Sporthoj.com dubbelmoralens plats nobero ono

Alla här ser ner på andra och tror de är så mycket bättre själv tills den dagen de ramlar ner i samma skit själva.

Och det finns för tok för många griniga gubbar som det svider så fruktansvärt i ögonen när de ser yngra personer än dem ha fetare och snabbare hojar än deras.
Inte nog med att de står med brallorna nere och försäkringbolagen är i fullfart bakom dem in o ut, utan de får dagligen se dessa yngre personer än dem glida runt eller äga värre hojar än dem själva, så en massa sura kommentarer kastar de ur sig när tillfället ges. Så res dig upp snabbt för ligger du ner sparkar de gärna, för du och många andra har pissat dem i ögonen.

Svenska avunsjukan och duktigpetter syndromet slår in.
Som moderatpolitikerna som inte ens själva betalade sin tv-licens men sitter och pekar på andra att de ska betala.

Skit i allt och alla, kan du komma runt saker och ting så det slutar billigare för dig så JUST DO IT! men ha allt svart på vitt om det skulle hända nåt nån dag.

Du kommer oxå att förstå lite mer när du blir äldre. Det handlar om att var och en tar ansvar och betalar för sig. Personligen tror jag det är tvärtom, dvs att alla yngre blir avis på en "gammal gubbe" som har värre hoj och som faktisk kan hantera den.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Du kommer oxå att förstå lite mer när du blir äldre. Det handlar om att var och en tar ansvar och betalar för sig. Personligen tror jag det är tvärtom, dvs att alla yngre blir avis på en "gammal gubbe" som har värre hoj och som faktisk kan hantera den.

Visst vi säger väl så ;)
Rossie är ju +50 kanske dålig jämnförelse men kolla de flesta inom motogp inte är de gubbar :p
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Visst vi säger väl så ;)
Rossie är ju +50 kanske dålig jämnförelse men kolla de flesta inom motogp inte är de gubbar :p

Det haltar lite. Rossi o grabbarna börjar köra mc när de är 4 år typ. Vilket ger ca 16 års erfarenhet innan motogp. Här i landet har vi folk som börjar köra vid ca 21 och anser sig efter något års körande på väg att man faktiskt kör lika bra som rossi o gänget.

Verklighetsförankring javisst.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
När jag skulle skaffa min hoj så tyckte jag oxå att de va konstigt att jag skulle köpa en hoj för 30k, och sen betala den igen efter två år i försäkring.

MEN använder man hjärnan lite så inser man att det är inte de materiella sakerna som kostar i den här lekstugan. Utan kroppsliga skador. Och sjukvården är inte billig! Speciellt inte om man blir invalid eller dylikt, de är så sjuka summor det kostar.

Sen är det precis som många säger att försäkringsbolagen gör ju inte det här för att vara snälla. Hur många av er går till jobbet för att vara snäll och ser lönen som en bonus? Skulle min chef ta min lön så kan han ta nyckeln till lokalen oxå. Oavsett hur mycket jag trivs på mitt jobb så är jag där för att tjäna pengar och inget annat.

Försäkringen är ju till för OM lyckan händer, inte NÄR! Sen kan man tycka att dom tar ut mycket pengar hit och dit, men jag förstår dom. Självklart tycker inte jag det är roligt att betala massa pengar, men de är ju en ganska frivillig hobby eller?

Men alla ni som tycker att de är sjuka premier och att hojen inte är värd si o så mycke som ni betalar. Jag ger er 15000:- för ett år, så står ni för alla mina skador på hoj eller kropp om jag lägger mig nästa sommar när jag övar bakhjulsåka eller tidtagningstävling mellan malmö-stockholm, deal?

:)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Och vad har de för försäkringsbolag.........

åldern och hanteringen av hojen :p

edit: sorry läste fel. inte vet jag vilket bolag de har :p

Vargen2k håller med, men sånt har ju inte försäkringen nån aning om innan de ger en den saftiga slut summan. varför jag tog upp det var som jag skrev innan
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kommer oxå att förstå lite mer när du blir äldre. Det handlar om att var och en tar ansvar och betalar för sig. Personligen tror jag det är tvärtom, dvs att alla yngre blir avis på en "gammal gubbe" som har värre hoj och som faktisk kan hantera den.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Visst vi säger väl så ;)
Rossie är ju +50 kanske dålig jämnförelse men kolla de flesta inom motogp inte är de gubbar :p

Rossi tillhör dom unga som redan har kraschat fler gånger än vad du och jag tillsammans kommer göra under hela vår livstid...sen kör han ju inte ens sin egna hoj...
 
Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Men jag är ju nyfiken på en sak då, Eftersom dom flesta är så jävla bra på att köra hoj här och så gärna pröjsar sina höga premier varje månad utan att ta ut nått.

Om man säger att dom har 100 hojar och att dom har ett snitt på 15 000 kr/år i halv någonstans runt 25 hel så skulle man hamna på runt 2 miljoner om året in för försäkringsbolaget.
Kommer 100 hojåkare på en sommar i snitt kräva ut mer än 2 mijoner i skadestånd om alla som sagt är så jävla bra på att köra och aldrig kör omkull och försäkringsbolagen ändå går back på oss?

Känns personligen som vi får jobba ganska hårt för att plocka ut så mycket på endast 100 gubbar men det är ju klart att om man skall tro på min källa som jobbat på If att hon hade en lön på 40 000kr i månaden när hon sålde bra så vist då kan jag börja förstå.

Vill reservera mig om att jag inte har nått belägg för att hon talade sanning alls men såg ingen anledning till varför hon skulle ljuga om det heller.
Men även jag tycker det låter sjukt mycket lär jag erkänna innan man får en massa påhopp om att man är dum och lättlurad.

Men är det sant så kan man ju sänka deras löner och sänka våra premier samtidigt.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Men jag är ju nyfiken på en sak då, Eftersom dom flesta är så jävla bra på att köra hoj här och så gärna pröjsar sina höga premier varje månad utan att ta ut nått.

Om man säger att dom har 100 hojar och att dom har ett snitt på 15 000 kr/år i halv någonstans runt 25 hel så skulle man hamna på runt 2 miljoner om året in för försäkringsbolaget.
Kommer 100 hojåkare på en sommar i snitt kräva ut mer än 2 mijoner i skadestånd om alla som sagt är så jävla bra på att köra och aldrig kör omkull och försäkringsbolagen ändå går back på oss?

Känns personligen som vi får jobba ganska hårt för att plocka ut så mycket på endast 100 gubbar men det är ju klart att om man skall tro på min källa som jobbat på If att hon hade en lön på 40 000kr i månaden när hon sålde bra så vist då kan jag börja förstå.

Vill reservera mig om att jag inte har nått belägg för att hon talade sanning alls men såg ingen anledning till varför hon skulle ljuga om det heller.
Men även jag tycker det låter sjukt mycket lär jag erkänna innan man får en massa påhopp om att man är dum och lättlurad.

Men är det sant så kan man ju sänka deras löner och sänka våra premier samtidigt.

Vad kostar resten av ett liv för en 20åring i rullstol, tror knappast 2 mille räcker så långt. Sen är det väl ingen som säger sig vara en perfekt förare. Jag halvförsäkrar bara min hoj för jag vill inte betala någon annans kalas. När jag började köra hoj så tog det ett antal år innan man fick full bonus och om man klantade sig så tappade man bonus. Nu får man full pott direkt och du gnäller när du tappar bonus för en vurpa, var glad för att du fick full bonus direkt istället. En sak som stör mig är att många tror att det är nån rättighet att köra värsta hojen och inte betala för det, hur många på det här forumet jobbar gratis?? inte många och det gör nog inte försäkringsbolagen heller, gilla läget eller börja samla på frimärken.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Titta på folk vi känner och åker hoj med..
Ta 100 sporthojar. Av dessa 100 är det troligt att minst 10 kommer att dyka upp i något försäkrinsärende.
Låt säga att 5 av dessa är "nya" hojar. Ersättning då är ca 100 000 per hoj.
Summa 500 000. Vi har då 1.5 mille kvar att fördela.

Fler kostnader.. Vård, Personskador, Inkomstbortfall och liknande.. Här hittar vi säkert ca 500 000 till. Under förutsättning de kan återgå till arbetet...
Då har vi 1 mille kvar.
Föräkrinsbolag har lokaler där deras anställda jobbar. En del anställda måste ha tillgång till bil för att kunna sköta sitt jobb.
Dvs kostnader som lokalhyror, arbetsgivaravgifter, löner, driftakostnader fordon, kontorsmatr. och allt sånt. Där har vi säkert 500 000 till....
En halv mille kvar...

Detta är bara ett yxat exempel. Taget ur luften.. Men att 10 st hojar av 100 är med i ett försärkinsärende är troligen inte en siffra som ligger allt för verklighetsfrämande...


EDIT: PS
För en jmf ta 100 st custom. Av dessa 100 kommer troligen inte fler än 1 vara inblandade i ett försäkrinsärende....
Vilka slutsatser kan vi dra av det?

Jo de kör som Kärringar :yoparty
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Första året R1:an kom var väl mer än hälften av dem inblandade i försäkringsärenden om jag inte minns fel...

Du mins fel.:tungan
Första året var 1/3 av alla r1or med i ett försäkringsärende..
Bolagen "räknade" med att r1 av 98 års modell skulle vara helt borta från gatan efter ca 3 år... ;)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Aha, så kanske det var! Ganska mycket försäkringspengar iaf...:)

Hmm fast jag vet ju inte hur många r1or de sålder 98... Det kanske bara var 3 st... och då vart ju kostnade bara ca 100 000 per år...

Men hmm då ska det ju täckas upp av 3 r1or....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
EDIT: PS
För en jmf ta 100 st custom. Av dessa 100 kommer troligen inte fler än 1 vara inblandade i ett försäkrinsärende....
Vilka slutsatser kan vi dra av det?

Jo de kör som Kärringar :yoparty

En annan slutsats man kan dra är att dom troligtvis har billigare försäkringar :yoparty
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Folk verkar ha svårt att skilja på bank och försäkringsbolag....
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Här kommer en länk om olycksstatistik med mc från vägverket.
Jävligt bra sida som alla borde se.

http://www.vv.se/filer/27656/olycksutveckling_mc_bildspel_vagverket_2007.pdf


Så får man döma själva vad som är riktigt och inte men men 2006 så var det dom flesta som omkom i mcolycka i åldersgruppen 50-59.

2004-2006 omkom lika många i CUSTOMKLASSEN som i SUPERSPORTKLASSEN

Var femte av dom som dog 2000-2003 var påverkade och 9 av 10 av dom hade ingen eller felaktig hjälm.

Döda och svårt skadade i procent 2006 är endast 0,16 %
ca 270 000 hojar inregistrerade och 56 omkommna.

Ingen har sagt det är ofarligt att åka hoj men det är farligt att åka bil och bara vistas i trafikmiljö med.

Men jävligt intressant så gå in och kolla själva tycker jag.
Sen är det ju upp till var och en att sätta statistiken kontra försäkringsbolagen premier om det är bra priser eller dåliga men ändå vettigt att få se vad dom grundar eller inte grundar sina priser på.

Men en tanke borde ju vara att custompremierna nu efter 2004-2006 borde ju ligga på samma som supersportklassen då dom drar omkul och skadar sig lika mycket och dom kör fan med en vanlig skinnjacka utan skydd oftast, bästa fall ryggskydd och hojarna är inte precis dom mest lättmanuvrerade om det händer nått.

Dom lär ju bli dyrare att reparea än en kille som kör sporthoj med alla skydd på sig och pajar sin skyddsutrustning än den som kör custom utan några vettiga skydd och kanske skrapar upp hela sig.

Inte rätt att köra för fort alls men får jag välja så är jag killen med skydd som kör lite snabbare än killen utan skydd som kör lite långsammare om man skall dra omkull.
Har testat båda så jag vet vad som gjorde ondast.
Hellre 90 blås med skydd än 50 utan skydd.

I 90 km/h håller jeans ca 1-2 meter skinn 100 bara lite fakta då jag vet att rätt många som kör custom fuskar med skydd. Det är det inte många på sporthoj som gör, inte dom jag känner och åker med eller ser här i stan i alla fall.

Saker att fundera på efter man kollat in hur statsticken ändrat sig dom sista åren.

Tror säkert många blivit chockade eller förvånade över hur statistiken egentligen ser ut och vilket håll trenden pekar åt.

Nått år kanske customfolket är dyrare i vurpor än supersportarna får hoppas att det syns i plånboken med i så fall.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
http://www.vv.se/filer/27656/olycksutveckling_mc_bildspel_vagverket_2007.pdf


Så får man döma själva vad som är riktigt och inte men men 2006 så var det dom flesta som omkom i mcolycka i åldersgruppen 50-59.


Hur många fler förare finns det i åldersgruppen då?

Statistik är den yttersta formen av lögn, för den kan man få till att visa vad som helst, utan att ljuga, men genom att tolka.

Trabant är sveriges krocksäkraste bil, i fjol dog ingen som körde trabant, medans massor som körde volvo dog.

Fast jag krockar nog hellre sittandes i en volvo ändå.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top