Här kommer en länk om olycksstatistik med mc från vägverket.
Jävligt bra sida som alla borde se.
http://www.vv.se/filer/27656/olycksutveckling_mc_bildspel_vagverket_2007.pdf
Så får man döma själva vad som är riktigt och inte men men 2006 så var det dom flesta som omkom i mcolycka i åldersgruppen 50-59.
2004-2006 omkom lika många i CUSTOMKLASSEN som i SUPERSPORTKLASSEN
Var femte av dom som dog 2000-2003 var påverkade och 9 av 10 av dom hade ingen eller felaktig hjälm.
Döda och svårt skadade i procent 2006 är endast 0,16 %
ca 270 000 hojar inregistrerade och 56 omkommna.
Ingen har sagt det är ofarligt att åka hoj men det är farligt att åka bil och bara vistas i trafikmiljö med.
Men jävligt intressant så gå in och kolla själva tycker jag.
Sen är det ju upp till var och en att sätta statistiken kontra försäkringsbolagen premier om det är bra priser eller dåliga men ändå vettigt att få se vad dom grundar eller inte grundar sina priser på.
Men en tanke borde ju vara att custompremierna nu efter 2004-2006 borde ju ligga på samma som supersportklassen då dom drar omkul och skadar sig lika mycket och dom kör fan med en vanlig skinnjacka utan skydd oftast, bästa fall ryggskydd och hojarna är inte precis dom mest lättmanuvrerade om det händer nått.
Dom lär ju bli dyrare att reparea än en kille som kör sporthoj med alla skydd på sig och pajar sin skyddsutrustning än den som kör custom utan några vettiga skydd och kanske skrapar upp hela sig.
Inte rätt att köra för fort alls men får jag välja så är jag killen med skydd som kör lite snabbare än killen utan skydd som kör lite långsammare om man skall dra omkull.
Har testat båda så jag vet vad som gjorde ondast.
Hellre 90 blås med skydd än 50 utan skydd.
I 90 km/h håller jeans ca 1-2 meter skinn 100 bara lite fakta då jag vet att rätt många som kör custom fuskar med skydd. Det är det inte många på sporthoj som gör, inte dom jag känner och åker med eller ser här i stan i alla fall.
Saker att fundera på efter man kollat in hur statsticken ändrat sig dom sista åren.
Tror säkert många blivit chockade eller förvånade över hur statistiken egentligen ser ut och vilket håll trenden pekar åt.
Nått år kanske customfolket är dyrare i vurpor än supersportarna får hoppas att det syns i plånboken med i så fall.