Är IF ensamma om bluffbonussystem eller gäller det fler bolag?

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA

IF märkesförsäkring ÄR bra!

Nej, inte för mig är den inte:

08 CB1000R, född 66, bor i Sthlm.

Priser för försäkring hel/helår 08/09:

IF Honda-försäkring: 11.060kr :arsele :död :va

Bilsport-mc: 9.700kr

Vesta: 3.700kr :fyllisar :yoparty :tummenupp

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Risken med allt det här är ju att ingen ids försäkra till slut. Och förbjuds mc så kommer 300000 pers köra fullständigt olaglit. Jag blir så jävla less, tror dom att deras "höjda premier" och stil avskräcker mig från att köra hoj.
I värsta fall flyttar jag från detta skitland och hojjar nån annanstans.

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag anser ju som så att betalar man 2000kr i månaden för en helförsäkring och man skrotar och betalar självrisk a 6000kr så ska detta gälla varje gång.

Ramlar du en gång till sen, ja då ska man betala a 6000kr och få ersättning.

Jag tycker knappt att det finns några försäkringsbolag längre, det finns bara ett finare sätt att sno åt sig pengar av folk. Det är så jävla mycket paragrafer hit och dit om det ena och det andra, och vad som gäller och inte gäller.

Jävla skit bolag egentligen.

Jaha, och vem ska stå för det kalaset då ? Alla som inte skrotar hojar för ballfaktorns skull ?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
.....För min del så tycker jag att IF överuvudtaget har konstiga premieberäkningssystem...Ju längre tid jag kör och ju mindre värde mina hojar har desto högre premie jag får...Så trots att min 1098a är nu två år gammal i sommar och trots att jag kört ytterligare 2 olycksfria år får jag hörgre premie än förra året. Sjukt va .....
Inte då....för varje år som går kommer du ju närmare den oundvikliga smällen.
Risker kostar...
Kluriga rackare dom där riskanalytikerna:D

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
Det tråkiga med försäkringsbolagen är att de verkligen har noll koll på vad en mc-försäkring bör ligga på. Jag kan ge några exempel, ringde för någon månad sen runt till olika bolag då jag var hemma från jobbet (hade influensa och 39 graders feber). Ringde till trygghansa, if, folksam och till Bilsport och mc. Samtliga. Bolag förutom bilsport och mc trodde att er6:an var en sporthoj.

Minns att en äldre dam sa till mig i telefonen, vad ska du ha en sådan racer till? Varav jag försökte förklara att det finns bra många andra snabbare och "farligare" hojar.

När jag besöker länsförsäkringar för att diskutera pris på en halvf. På en Honda Hornet så vill de ha 35 000:-/ mån!

Att jag sedan förklarar att jag tar körandet på seriöst allvar utan att busa osv och att jag använder skyddsutrustning, ställ, handskar, boots och ryggskena och använder minst 2 Ce-godkända lås och har hojen i låst garage nattetid och att jag dessutom är medlem i smc, och haft bilkort i 5 år utan olycka... spelade dessvärre ingen roll för försäkringssäljaren. :huvet

Låter sjukt i mina öron. Det enda som verkar spela roll är åldern och hur länge man haft mc kortet.

Att man däremot kört hoj hela livet gentemot en 60-åring som fått sitt mc-kort i samband med bilkortet utan att ha kört hoj en enda gång, och att den äldre föraren ändå får försäkringen billigare på samma hoj, det är för mig oförståeligt.

Sedan har jag en annan grej jag tycker är väldigt "vagt" både vad gäller lagstiftning och regelmässigt hos försäkringsbolag. Att ha en hoj försäkrad och att sedan låna ut den till låt oss säga en son tex. Om olyckan är framme så finns det risk att försäkringsbolaget inte ersätter dig (fast sonen har vurpat med din hoj) eftersom det kan anses som skenförsäkring.

Har försäkringsbolag verkligen rätt att förbjuda mig som hojägare att låna ut min motorcykel? Det är väl inte så himla osannolikt att jag som förälder vill låna min motorcykel till min son?

Kan jämföras med Telia och deras operatörslåsta telefoner, att de är låsta gör det inte olagligt att låsa upp dem själv. Telia är ingen förmyndare som har rätt att göra upp egna lagar (jobbar på Telia därav exemplet, det var det närmsta jag hade till hands).

Tycker att jag ser en tendens där försäkringsbolag går in och gör upp deras egna "lagar" och förordningar allt för att försöka "kontrollera" och "styra" mc-folket, till altmer dyra premier och krångligare försäkringsformer.

Tycker som sagt att både lagstiftningen och reglerna där är lite "vaga"... Vad säger ni andra om det hela? :va

Last edited:

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
jag fick högre premie efter jag fick kortet indraget 2 mån detta var länsförs.
De utgår tydligen från när jag fick tillbaka kortet inte när jag tog det.

trött blir man

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
jag fick högre premie efter jag fick kortet indraget 2 mån detta var länsförs.
De utgår tydligen från när jag fick tillbaka kortet inte när jag tog det.

trött blir man

Det är ju ett typexempel på hur f.b ändrar sina villkor alltför att tjäna slantar. DET BEHÖVS TYDLIG LAGSTIFTNING !!

Annars kan ju vilket försäkringsbolag som helst ändra villkoren hux flux. Jaha nu har han kört 10 000mil, det ingår inte i vår försäkring osv om man vurpar efter det. (dåligt exempel men ändå ni förstår vart jag vill komma).

Förstår att det är ett komplext problem men det måste ändå till lagar annars kommer f.b göra allt de kan för att kringå utbetalning av olyckor.

Är det ingen som är mer insatt i de här frågorna och vet vad som gäller, vad säger lagen?

Last edited:

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
japp vurpar jag i år kanske jag blir tvungen och köppa en sm el offroad så man har råd med premien

:glömdet

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Tyvärr finns det många länder där effektstarka hojar är exotiska inslag i trafikmiljön. Inte för att dom är förbjudna utan för att det helt enkelt är för dyrt att äga dom.

Vi är påväg åt det hållet i Sverige känns det som.

Sedan tycker jag iof inte att det är konstigt att ett FB ger en dyra premier om man har kraschat 2ggr på en sommar. Säger ju ganska mycket statistiskt sett om hur man är som förare. Man kan ha haft otur och vara en skicklig förare, men mer sannolikt är ju att man inte kan köra hoj helt enkelt enlig FB.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
själv har jag inte vurpat el skadat hojen på ngt vis sedan år 1999 men det hjälper tyvär inte mkt.Antar att min hoj kanske e lite overkill för mina tallanger men på rakan kan jag iaf utnyttja kraften,är nog den försiktiga typen hehe

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2009, Yamaha R6
undrar vad en försäkring på en hoj ligger i Italien i jämförelse med Sverige. Skulle vara kul att se en jämförelse på en 25-årig förare. Sedan jämföra 2st exakt likadana hojar, bara det att man försäkrar i olika länder.

Italien är väl för övrigt ledande när det gäller försäljning av motorcyklar? Då bör de ha lite mer humana priser på försäkringarna också? Eller så är de bara rikare där nere... maffioso. :3freak

Last edited:

Hudik

Guest
Jag tycker att IF är ett jätteroligt bolag, jag har nu snart haft min GSX-R 1000 2008 i ett år så jag ringde runt för att kolla lite premier på hojen.

Jag är 38 år och bor på landet i norrland i EGEN villa med EGET låst och larmat garage och jag kollar ju enbart på helförsäkring helår och här är svaren jag fick:

Länsförsäkringar: 11638:- / år
Folksam: 16396:- / år
TryggHansa: 32272:- / år
Suzukiförsäkringar: 8070:- / år MEN 25000:- i självrisk
IF: sitt ner nu!! 50604:- / år
Vesta: 30374:- / år

Jag bara skrattade åt IF, vad mer kan man göra ?

Jag tror att jag har kvar min LF....

Last edited:

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
fick samma svar från If typ 70lök så jag blev förbannad och sa upp min hemf,sjuk,drulle,olycksförsäkring etc samt min dyra företags försäkring samt mina firma bilar vilka är 5 st,,,sen bad jag dem dra.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Sedan tycker jag iof inte att det är konstigt att ett FB ger en dyra premier om man har kraschat 2ggr på en sommar. Säger ju ganska mycket statistiskt sett om hur man är som förare. Man kan ha haft otur och vara en skicklig förare, men mer sannolikt är ju att man inte kan köra hoj helt enkelt enlig FB.

Fortfarande gnäll om mina vurpor ser jag.
Tänker inte orda så mycket om det tycker jag sagt tillräckligt i tidigare inlägg men det som störde mig nu så mycket att jag lyfte tråden nu i våras igen är att jag fick en chockhöjning till från 19500kr. Höjning på ca 12000kr efter krascherna.

Men när jag tog bort min garageförsäkring från deras system och sedan sekunden senare fråga om pris för att tecknade en likadan halvförsäkring på samma hoj på mig igen så hade premien på bara nån sekund sjukit 12000kr igen.

Priset som gällde före jag tog bort garageförsäkringen dryga 19 000kr

Priset som gällde på precis samma försäkring på mig igen samma hoj sekunden efter jag sagt upp garageförsäkringen och fråga om ny offert på halv 5760kr/år och det priset som gäller för mig i dag.

Det tycker jag är lurendrejeri. Den som har det bättre ställt än mig och kanske inte är så insatt kommer ju tro att det är dom priserna som gäller och snällt betala dom dryga 19 000kr eftersom att försäkringssäljaren sa att det beror på tappad bonus och du kommer få liknade priser överallt.

Den som kan få det här till att vara rätt mot kunden kan nog gå på vatten också

Ducce Micke

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
2002-Ducati ST2
Hej Har du kollat hos salus ansvar det var dom billigaste jag kunde hitta till min zx-12.

Mickeninja

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Äh, varför kör inte folk på trafik istället? Då kan man med gott samvete ha den skenförsäkrad dessutom...

Klota inte alltför ofta och lås hojen och var noga med vart du ställer den. Garage hjälper :tummenupp

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Fick hem ett nytt försäkringsbesked från SALUS ANSVAR igår.

Dom har höjt min försäkring med ca 85% :va
Det stod i beskedet att man har ändrat i villkoren och justerat priset.
Okej! Då kanske jag får en bättre försäkring?
Så här stog det, vi har tagit bort självrisken vid stöld om du installerar en GPS tracker.... :dummer
WTF! Självrisken är ju bara 3000:- vid söld. Ska jag installera något för några tusen och sen få smaka på kakan bara om hojen blir stulen. Höjningen av årsförsäkringen var ju över 3000:- :huvet
Dom har även passat på att strula med rättskyddet och där kunde jag inte direkt läsa att jag hade några fördelar. :gnissla

Jag ringer upp dom och frågar, hur tänkte ni nu?
Den som täcknade din ursprungsförsäkring hade lagt in en rabatt på x-tusen kronor och när vi gjorde dom nya avtalen så plockades den bort...
Och jag kan inte bevilja sånna höga rabatter.
Vilket skitsnack!
Jag ringde första bästa försäkringsbolaget när jag stod hos handlaren och sa försäkring, tack.
Inget prut, inget fjäsk. Bara en försäkring.
Ni håller på att blåsa mig, lös detta annars så byter jag.

Då får du byta om det inte passar :6surkart :sissy

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Fick hem ett nytt försäkringsbesked från SALUS ANSVAR igår.

Dom har höjt min försäkring med ca 85% :va
Det stod i beskedet att man har ändrat i villkoren och justerat priset.
Okej! Då kanske jag får en bättre försäkring?
Så här stog det, vi har tagit bort självrisken vid stöld om du installerar en GPS tracker.... :dummer
WTF! Självrisken är ju bara 3000:- vid söld. Ska jag installera något för några tusen och sen få smaka på kakan bara om hojen blir stulen. Höjningen av årsförsäkringen var ju över 3000:- :huvet
Dom har även passat på att strula med rättskyddet och där kunde jag inte direkt läsa att jag hade några fördelar. :gnissla

Jag ringer upp dom och frågar, hur tänkte ni nu?
Den som täcknade din ursprungsförsäkring hade lagt in en rabatt på x-tusen kronor och när vi gjorde dom nya avtalen så plockades den bort...
Och jag kan inte bevilja sånna höga rabatter.
Vilket skitsnack!
Jag ringde första bästa försäkringsbolaget när jag stod hos handlaren och sa försäkring, tack.
Inget prut, inget fjäsk. Bara en försäkring.
Ni håller på att blåsa mig, lös detta annars så byter jag.

Då får du byta om det inte passar :6surkart :sissy

Jobbat på ett FB tidigare när jag pluggade.. det finns % bonus att ge en kund beroende på antalet FS, år etc.. de flesta system går att lura.. men bara i 1 år. När försäkringen förnyas kollar systemet om samma regler gäller i år igen.. eftersom de gjordes manuellt första gången måste de göras manuellt igen för att de ska gälla.

Vad är då anledningen till att en FB säljare gör detta? Enkel.. comission eller tävling om mest sålda försäkringar.. bonus system..

Jag var ärlig med de personer som ringde och beklagade sig över sitt pris.. "Jag kan ordna ett bra pris åt dig i år.. men nästa år kommer det höjas.. då får du ringa runt igen".. Många sket i detta.. de la ALLTID på rabatt utana kundens vetskap.. just för att se bra ut internt.. FB skiter i om du ger rabatt eller inte.. många sålda försäkringar täcker rabatten.. men kunderna drabbas..

urk..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...