Är jag duktig nog att ta A kort?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förr var en lektionstimme 40 minuter (lurendrejeri bara det - 40 min är inte en timme.).
Har de ändrat på det?
Vem bestämmer vad som är en timme?

När jag tog A-kort hade jag blivit skrämd för manöverproven.
Emedan de påstods svåra, så tog jag nog ett tiotal lektioner.
Trots mycket privat körning och några års skogsvana.
Efteråt tycker jag att det varit bättre att prova en uppkörning i stället för att försörja en körskollärare i månader.
Egentligen är det inte särskilt svårt.

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
CBR600 oldie
Hej,

Vissa har talang men generellt skulle jag säga att 10 lektioner inte räcker om man inte övningskör mycket själv.

Sen beror det nog lite på var man bor också. När jag tog kort i Sthlm -99 var det många som ville köra upp, skolorna fick tillsägelser om att bara släppa upp folk som garanterat skulle klara det. Teorin är easy peasy, på min tid behövde man kunna göra en "flygande besiktning" också men det är rätt lätt om man har nerverna i styr. Garagesvängen tog ett tag att träna in, konbanan var ganska lätt och bromsproven sätter man också lätt.

Däremot! Min lärare (Edit: Matte, SMC-instruktör) var benhård på körningen i trafik. Placering, uppsikt, bromsberedskap, hantering, etc nöttes som fan. Han krävde att jag skulle kunna hantera hojen ordentligt på grusväg också vilket kan kännas snuskigt i början. Många grusvägar blev det.
Då tyckte jag att han var jävligt jobbig men i efterskott är jag glad att jag hade en bra lärare.

Kontentan; ta vara på lektionerna och tänk inte bara på pengarna. Köra hoj är jävligt lätt på en 70-väg men en helt annan biff när det ligger rullgrus i kurvan eller en pensionär ställer ut rullatorn på övergångsstället.
Det syns direkt på en hojåkare när grunderna inte sitter och det är en olycka som bara väntar på att hända.
Köp sen ett järn direkt och kör MYCKET - erfarenhet är allt.

Gå nu genast till skolan och signa upp dig, det kommer du inte ångra.
Lycka till!

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kan bara se till mig själv, har kört moppe när jag var 15 men det är ju då 17år sedan... sen har jag inte kört nåt mer.
För mig tog det en hel del lektioner på manöverbanan (krypkörnngen) för det ville verkligen inte fastna. Däremot trafik och dylikt kände jag inga problem med men även där övades det en del för att öva på de flesta moment man kan hamna i som mc-förare i trafiken.

Däremot! Min lärare (Micke, SMC-instruktör) var benhård på körningen i trafik. Placering, uppsikt, bromsberedskap, hantering, etc nöttes som fan. Han krävde att jag skulle kunna hantera hojen ordentligt på grusväg också vilket kan kännas snuskigt i början. Många grusvägar blev det.
Då tyckte jag att han var jävligt jobbig men i efterskott är jag glad att jag hade en bra lärare.

Det här ovan känner jag igen mig i väldigt mycket och är väldigt glad att jag tog alla de lektioner jag tog. Visst fanns det tillfällen då man undrade vad fan skolan höll på med men så här i efterhand så är jag glad att jag valde en så noggrann och kompetent skola.
Bara en sån sak som att öva på grus och få pointers på vad man skall tänka på och göra annorlunda i sin körning är guld värt.

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Jag var 38 när jag tog mitt mc-kort, hade då haft bilkort i 19 år. Har kört moppe som liten, hyrt moppe och mc i Grekland under semesterveckorna etc.

Tog ca 20 lektioner ändå. Kanske hade klarat det på färre. Dock så var detta i Stockholm och om man missar uppkörningen där så är det någon månad bort innan man får en ny chans.

Jag körde också en del grus.

Så ta de lektioner som behövs. Om det kostar dig 4400 eller 8800 spelar ingen roll då du väl får lappen i din hand och kan köra hem hojjen till körskolan utan skylten på ryggen.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Två frågor:

Betalning i förskott?
Finns betalningsanmärkningar på företaget i fråga?
Det är hårda tider nu...

:)

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Jag har ...

Jag hade tagit 5 körlektioner när jag körde upp, hade inte "övat" många meter (bara krypkörning) själv och har inte övningskört med någon.
Däremot körde jag mycket cross och moppe i yngre år, den känslan satt kvar *skrattar*.
Det gick bra på uppkörningen, men jag "har det ju i blodet" också :näsblod

Teorin har jag aldrig haft problem med, men man kan inte bara skriva upp med B-korts kunskaper utan måste läsa till sig lite A-korts kunskaper också :rolleyes:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
jag harr sjört as-mycke mope å kross, och jag tog inga lektisjoner uttan sjörde up dirEKCT, det var as-lätt jue

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Haha! :D tack för alla svar. Ska åka till körskolan i fråga om någon timme.

verkar det schysst får man väl ta å signa upp sig, å som någon tidigare skrev,, finns det ngn i västerås trakten som har lust att låna ut en hoj?? (A)

Tack alla! :)

Ninjabananen

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -99
Teorin borde gå lätt om du läser mc-boken, kommer några mc-specifika frågor. Utöver de få mc-frågorna är provet som b-teorin.

10 lektioner borde räcka men de är svårt att säga. Du har ju iaf kört moppe, hade du inte gjort de så hade 10 lektioner varit gränsfall. Själv började jag med moppe, tänkte ta A1 kort när jag var 17, körde 4 lektioner (dom gick sådär pga. mitt trafikvett). Sket i A1 kortet och tog istället bil och A med begränsning samma år, behövde bara 2 mc lektioner för mellankortet, dom var 50-60min st om jag minns rätt. Var mkt tack vare deras lättkörda hoj.

Du borde hur som helst försöka att ta kortet, annars kommer du bara tänka på de varje sommar. follow your dreams!

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
sen tillkommer uppkörningsavgiften till vv på 800 kr

Har det blivit billigare ? :confused:
2008 var det 1500kr.

Förr var en lektionstimme 40 minuter (lurendrejeri bara det - 40 min är inte en timme.).
Har de ändrat på det?
Vem bestämmer vad som är en timme?

En timme är 60 minuter, men det finns inget som säger att en körlektion måste vara en timme. I princip är det väl upp till körskolorna att ta vilken debitering de vill för vilken lektionslängd de vill erbjuda. Sen är det upp till potentiella körskolelever att välja om de accepterar det eller inte.

Så länge möjligheten att öva och köra upp privat och det inte är kartellbildning så tycker jag att det är ok.

Du borde hur som helst försöka att ta kortet, annars kommer du bara tänka på de varje sommar. follow your dreams!

Så har det varit för mig. När de kommer de första varma goa dagarna och ett antal hojar dundrar förbi och man gick där utan något A-kort så blev man sugen.
Hade funderingar på att skaffa mc kort i flera år innan jag tog kortet förra året. Skulle det vara något man ångrar med mc kortet så skulle det i så fall vara att man inte tog det tidigare.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
1500:- inkl lån av MC låter väldigt billigt... på Jarla kostar bara lån av MC 1200:- om jag inte minns helt fel.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Försök ragga upp någon vänlig själ som kan låna ut en hoj och låta dig öva på teknikdelen på nån parkeringsplats eller nått som komplement. Överlägset den svåraste delen, för mig iaf. lyckades kugga den trots 2 mc kort, 5år på hoj och ett par säsonger med roadracing. nervositet...

När fick du köra den då? Om du tog A1 och sen A - var det för tung båge du kuggade konbanan?

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Om jag förstått saken rätt så lånar inte VV ut motorcyklar .
Utan 1500kr kostar det om du kör upp med egen hoj eller körskolans mc.

Mogge.

fd.suzukimogge
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawa ZX9R
Rätt Simon,Hos VV kan man tydligen bara hyra bil inte MC.
Osså hej på dig förresten,nu e de på tiden att din mekaniker fixar kortet också :D

Mvh
Morgan

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
de va 800 kr 2008, i 1500 så ingår lån av mc :tummenupp

Jag kan nog leta upp något kvitto/utdrag eller dyl. om jag måste.
Men jag är nästan säker på att det var 1500kr jag betalade för uppkörning och att det tillkom kostnad till körskolan för att körskolläraren följer med och man lånar deras hoj och så.

Annars verkar det konstigt att man skulle betala till vägverket för att låna körskolans hoj... skulle ju vara möjligt för vägverket att betala körskolorna... men väldigt omständigt.

Tog du själv A-kort under 2008 ?
Kan även vara så att det var höjning under året och de som tog i början på året hade det billigare än de som tog på slutet av året?

Jag är nästan säker på att det var 1500kr för uppkörningen.

Tittar man på korkortsportalen.se nu så står det:
Körprov för behörighet B, C och D, dagtid 700 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Körprov för övriga behörigheter, efter 18.00 och helg 1950 kr

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Rätt Simon,Hos VV kan man tydligen bara hyra bil inte MC.
Osså hej på dig förresten,nu e de på tiden att din mekaniker fixar kortet också :D

Mvh
Morgan

Haha jag det är väl dags , Själv har man redan haft sina 3 lektioner så kortet har man nog i april nån gång.

En uppkörning på hoj om du går på trafikskola kostar dig ca 2700kr (kan variera mellan körskolor)
Först tar körskolan Tex min : 1200kr för lån av hoj vid uppkörning Ink förträning.
Sedan tar vägverket ut en avgift på 1500kr för provet.
Summa : 2700kr . Sura pengar om man kuggar tänk på det :)

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Man ska inte bry sig om priserna. Åka hoj är ett privilegium som man ska ta tillvara på. Gå inte på priserna utan ta den körskola du kan ta eller om du har valmöjlighet, de du hört bäst om.

Teorin klarar du piece of cake. Gör du inte det får du väl boka om för 180 kr. Det är ju en löjlig summa. Därför många kuggar för att de inte orkar bry sig.

Se till att fixa körkortstillstånd och det där och gå till körskola, signa upp och boka lektionerna redan idag. Blir bara färre och färre tider ju längre du väntar.

Jag själv hade haft körkort i drygt 2 år, kört moppe, har halvdålig medelsvenssons balans och jag körde 7st 60` lektioner inkl lite privat, fast det var mest snirkliga vägar jag kröde privat. Fick mer känsla för hojen än att lära mig fel i trafiken. Bara dumt att vänja sig vid dumma saker när körskolan inte är med.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln