Är jag dum i huvet? Soppapumpreläfråga

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Leta fram en mekhandbok, där finns procedurer för att felsöka både pump och relä.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är en svart, massiv klump. Går nog således inte "pilla" isär ;)

då är det kanske inte något relä, dom brukar ju knappast va massiva.
bågfil eller likande brukar annars va smidigt att såga av locket på gjutna relähöljen med

men som sagt, en handbok är ju lättast, där lär du få reda på hur man felsöker
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
I min punkt av utsikt börjar det lukta halvledarrelä...

Återigen skulle jag vilja ge tipset att testa reläet "utanför" hojen med en lampa el.d.
Allt för att försöka minska antalet misstänkta icke-fungerande prylar.
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
I min punkt av utsikt börjar det lukta halvledarrelä...

Håller med timm..

Det är ingen vanligt relä du har där utan nåt annat.
Kan vara så att det sitter en transistor i den som får styrsignalen ifrån boxen, vissa transistorerna behöver bara 5v för framledningsspänning.

Man brukar gjuta in halvledare i en massa för att skydda dessa, det har jag gjort med mina spännings omvandlare.


Skulle nog själv kolla i el ritningarna på hojen innan man börjar koppla hejvilt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Håller med timm..

Det är ingen vanligt relä du har där utan nåt annat.
Kan vara så att det sitter en transistor i den som får styrsignalen ifrån boxen, vissa transistorerna behöver bara 5v för framledningsspänning.

Man brukar gjuta in halvledare i en massa för att skydda dessa, det har jag gjort med mina spännings omvandlare.


Skulle nog själv kolla i el ritningarna på hojen innan man börjar koppla hejvilt.

Sådana reläer brukar vara halvledar reläer då dom känner av tändpulserna när motorn är igång för att hålla det uppe.
För detta krävs lite komponeter för att hålla det uppe trots enstaka pulser - typ lite hysteres.

Kolla på ett elschema om relästyrningen är kopplad till cdi givaren eller primären på en av cylindrarnas tändspolar - då är det ett halvledar relä.

Kan tänka mig att en handlare tar fett me cash trots att den i tillverkning kostar 10 spänn...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kolla på ett elschema om relästyrningen är kopplad till cdi givaren eller primären på en av cylindrarnas tändspolar - då är det ett halvledar relä.

Jamenvisst, nu börjar det klarna!!! Jisses vad korkat det här är. Relästyrningen är mycket riktigt kopplad till på samma utgång från CDI-boxen som går till en av cylindrarnas tändspolar. Således går bara soppapumpen då man kör startmotorn eller då motorn är igång. Alla andra hojar jag haft har snällt kört soppapumpen då man drar på tändningen tills förgasarna är välfyllda. Med andra ord så var nog inget trasigt ens från första början. Gonatt...

Relät kostade för övrigt 217 kronor. Prutt...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top