Är min hoj verkligen strypt?

lariva90

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
98, Suzuki gsf Bandit 600
Tjena Sporthoj gubbar!

Har en Suzuki Bandit 600 1998 modell.
På registreringspappret står det att den är 25kw.
Orginal skall den vara ca 56kw.

Men när jag tittar efter någon form av strypning i förgasarna så hittar jag inget.
Vart annars kan den vara strypt?

Bilprovningen/trafikverket har ingen info om hur den är strypt, vilket det annars skall finnas.

Det är så att den är imoprterad till Sverige 2004.

Vad kan ha gjort att den är registrerad som 25kw?

Väldigt tacksam för svar!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Kan slänga in en fråga då samtidigt. Kan man lita på uppgifterna om strypning som finns hos transportstyrelsen? Min sägs vara strypt genom begränsning i insugningsrör och ändrar tändning. Frågade tidigare ägare men han påstår att det inte ska finnas kvar.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inte helt ovanligt att hojar ströps till 25Kw för att passa gamla körkortsreglerna på begränsat A-kort. Efter godkänd registrering plockades sedan strypningen bort och motorcykeln kördes med original effekt (olagligt dvs).

Så kan man lita på att hojen är strypt om det står så på transportstyrelsens sida? Nej.

Gällande TS andra tråd med fråga om strypning på avgassida så är jag skeptisk till att de strypt i avgassystemet. Vanligast på förgasarhojar är väl strypning i insug eller trottelöppning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan slänga in en fråga då samtidigt. Kan man lita på uppgifterna om strypning som finns hos transportstyrelsen? Min sägs vara strypt genom begränsning i insugningsrör och ändrar tändning. Frågade tidigare ägare men han påstår att det inte ska finnas kvar.

Det är nog ganska vanligt att strypningarna blivit bortplockade. Det är ju det som är anledningen till den nya regeln med max 70 kw på A2...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Många förgasarhojar med strypbrickor gick ganska dåligt. Det var en orsak att många brickor plockades bort.

Dom nya hojarna med trottetlstopp, där påverkas inte motorn alls. Det är bara möjligheten att öppna trotteln helt som är begränsad.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag pratade med Suzuki märkesförsäkring angående detta och de försäkrar inte ens hojarna som 25 kW längre pga att det ändå plockas bort direkt.
Ja den måste registrerings besiktigas utan strykningen så att det även ändras på pappret.

lariva90

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Hur går en ny regbesikting till då?
Har man en bänk eller vad kollar man på?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Har du åldern inne för full effekt så får du betala försäkring för det oavsett om den är strypt eller inte.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Och blir det en dyrare försäkring när man då reggar på högre effekt?

Svårt att svara på.

Normalt blir försäkringen dyrare men många bolag utgår från modellens orginaleffekt oavsett vad som står i pappret..

Detta eftersom det fuskades friskt med detta på 90 talet, man sålde supersporthojar t.ex fireblade 900 med 50 hk. Dessa återställdes naturligtvis på första servicen till orginal 130 hk, dock inte i pappren.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Jag regbesiktigade min ER6 förra året från 25kw till original, 51kw tror jag, sa bara att jag hade plockat bort strypningen och han knappade lite på datorn och jag kunde åka igen.
Han kollade inte ens om strypningen var bortplockad.

JohanBrandt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
CBR600RR 06
Vad är anledningen till din fråga? Vill du veta vart den kan vara strypt så att du eventuellt kan ta bort det? Om strykningen är borttagen så borde du väl kunna jämföra tex. Toppfart, verklighet mot papper och på det sättet få svar på frågan.

lariva90

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Okej. Måste man åka dit med hojen ens då vid en nyregiatrering?
Håller på att tar kort för A behörighet, vill köra upp på min ho.
Så prg av att det står 25kw på pappret så får ja inte använda den vid uppkörningen.
Så måste omregistrera den till A.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Okej. Måste man åka dit med hojen ens då vid en nyregiatrering?
Håller på att tar kort för A behörighet, vill köra upp på min ho.
Så prg av att det står 25kw på pappret så får ja inte använda den vid uppkörningen.
Så måste omregistrera den till A.

Självklart måste du åka dit.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Om du ska plocka bort strypningen och registrera om hojen så behöver du bara boka tid för registreringsbesiktning och åka dit så fixar de det. Du behöver varken intyg att den är ostrypt eller bänkningspapper (behövs enbart om du stryper hojen).

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
du lär märka om den är strypt! min 600 strypt lyckades efter lite segande ta sig upp i den otroliga hastigheten av 160 km/h1!1!!1

Last edited:

lariva90

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Hoj
Ok. Verkar ju vara rätt enkelt då :)
Jaha, jag kommer lätt upp i 120kmh med min. Så om du säger att du hade svårt att komma upp i det så är min hoj inte strypt :)

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
du lär märka om den är strypt! min 600 strypt lyckades efter lite segande ta sig upp i den otroliga hastigheten av 120 km/h1!1!!1

Var den strypt till 11kW? Hade en FZR 600 i garaget för några år sedan. Den gjorde i alla fall 170 med 25kW strypning.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år