Är min motorvärmare trasig?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Min motorvärmare verkar inte fungera på min bil. (peugeot 206 gti -01)
Köpte den tidigare i höstas. Bytte kamrem på den, och då såg jag att sladden mellan förgreningen och värmaren hade legat mot drivaxeln, men såg inte att den hade nött riktigt igenom isolering men bytte den iaf. Nu när ja provade den så verkar inte värmaren gå igång. Alla kontakter ser ut att sitta ihop som dom ska.

Drog ur kupévärmare och mätte upp till ca 139ohm i uttaget fram på bilen. Är det ett normalt värde? Verkar väl lite högt då värmaren är väl på runt 500w?
 
Last edited:

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Fotrally skrev:
2583859 Min motorvärmare verkar inte fungera på min bil. (peugeot 206 gti -01)
Köpte den tidigare i höstas. Bytte kamrem på den, och då såg jag att sladden mellan förgreningen och värmaren hade legat mot drivaxeln, men såg inte att den hade nött riktigt igenom isolering men bytte den iaf. Nu när ja provade den så verkar inte värmaren gå igång. Alla kontakter ser ut att sitta ihop som dom ska.

Drog ur kupévärmare och mätte upp till ca 139ohm i uttaget fram på bilen. Är det ett normalt värde? Verkar väl lite högt då värmaren är väl på runt 500w?

Troligen är din värmare på 400W, då stämmer det ju ganska bra med en resistans på 139 ohm.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ja men då är juh frågan varför inte motorn blir varm?

På alla andra bilar jag haft har man bara tagit på ventilkåpa efter ett par timmar och känt att den varit varm. Men så är det inte i detta fall. Den knastrar och pyser inte ens när man stoppat in den. :va
 

Eken

Jorå...
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 1100 W -95
Fotrally skrev:
2584641 Ja men då är juh frågan varför inte motorn blir varm?

På alla andra bilar jag haft har man bara tagit på ventilkåpa efter ett par timmar och känt att den varit varm. Men så är det inte i detta fall. Den knastrar och pyser inte ens när man stoppat in den. :va

Det är ju en jättebra fråga.. Du kanske skulle mäta resistansen direkt på motorvärmarens kontakt för att vara säker på att det är värmaren som är på 139 ohm och inte nåt annat.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mät upp kablagets resistans från där du stoppar in elkontakten, till värmaren.. Mät värmaren oxå.. så ser du enkelt om det är kablaget eller värmaren som är kass

Eller, så gör du som en redig bilmekaniker... går och beställer en ny sats :tummenupp
 

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 400
Hej.

Peugeot har nog en kontaktvärmare som värmer upp olja i tråget utifrån, sitter pressad mot oljetråget i bakkant. Så är det i alla fall på 407:an och det sitter väl en 2-liters motor i din också? Funkar betydligt sämre och vattenslangarna är såklart inte varma när Du känner på dem.

MVH

Anders
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det felsta moderna bilar har väll sin värmare i oljan. Skulle det spraka och knastra om min motorvärmare skulle jag bli rädd och lämna in som fel.

Värma oljan är det bästa, motorn smörjer direkt från start och blir varm väldigt fort.
Inte som på gammla survolvos där man värmde vattnet och biljäkeln blev kall direkt efter start om det va några flera minus.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ljunghusen skrev:
2585605
Eller, så gör du som en redig bilmekaniker... går och beställer en ny sats :tummenupp

En ny sats? :crash Jobbar du på defa lr? :gnissla

ja det är 2.0L motor.

Värmaren satt typ bak på tråget så det är mycket möjligt att det är just en blockvärmare lr en sk kontaktvärmare(?):näsblod

Värma oljan är banne mig så mkt bättre än att värma vattnet! :tummenupp

Måste prova att koppla in den nån timme idag och lägga mig under å känna på tråget!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Qwerty skrev:
2585645 Det felsta moderna bilar har väll sin värmare i oljan. Skulle det spraka och knastra om min motorvärmare skulle jag bli rädd och lämna in som fel.

Värma oljan är det bästa, motorn smörjer direkt från start och blir varm väldigt fort.
Inte som på gammla survolvos där man värmde vattnet och biljäkeln blev kall direkt efter start om det va några flera minus.

Värma oljan är ju förstås bra. Men ditt resonemang om volvosar haltar. När den gamla värmartypen värmt upp ca 10 liter kylvätska och 200 kg motorblock Så blir inte motorn kall efter start av att 4 liter kall motorolja värms upp i kanalerna på väg till smörjställena. Att däremot 10 liter iskall kylvätska och 200 kg iskallt motorblock skulle värmas upp av 4 liter varmt motorolja och att denna olja skulle nå smörjställena utan att ha blivit kall är något jag betvivlar.

Men naturligtvis är alla form av motorvärmare bättre än ingenting.

Att ha dela upp motorvärmaren så att man har, säg, 400W doppvärmare i blocket och 100W i motoroljan skulle ju vara optimalt!

Tycker jag...

/J
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jörgen Karlsson skrev:
2585777 Men ditt resonemang om volvosar haltar. När den gamla värmartypen värmt upp ca 10 liter kylvätska och 200 kg motorblock

/J


Jo jo men nu vart ju inte alla 10L varma.
Eller är det så att dom survolvo(alla 2) motorvärmarna jag sett varit halvkass.
Men jag förstår ditt resonemang.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Qwerty skrev:
2585941 Jo jo men nu vart ju inte alla 10L varma.
Eller är det så att dom survolvo(alla 2) motorvärmarna jag sett varit halvkass.
Men jag förstår ditt resonemang.

Jag har en merca 300 td med en hilfeklump till dieselmotor. Den har en 550 W doppvärmare och blir genomvarm. Men det tar en timme innan hela blocket är ljummet. Efter 3 timmar har man nått fortfarighetstillstånd. Tror det är en DEFA.

Nåväl, vi kan ju enas om att motorvärmare är bra iaf! :)

/J
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Värmare som monteras på kylarslangen får ju det uppvärmda vattnet att börja cirkulera. På så sätt värms det mesta av kylvattnet upp. Själv har jag kontaktvärmare och bilen kommer inte upp i arbetstemperatur särskilt mycket fortare om man haft den på :va
Den fungerar dock då snön smälter på motorhuven osv..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
scud skrev:
2586291 Värmare som monteras på kylarslangen får ju det uppvärmda vattnet att börja cirkulera. På så sätt värms det mesta av kylvattnet upp. Själv har jag kontaktvärmare och bilen kommer inte upp i arbetstemperatur särskilt mycket fortare om man haft den på :va
Den fungerar dock då snön smälter på motorhuven osv..

Jag tror att kontaktvärmarna kom för att de är enklare att montera och ger mindre risk för garantijobb då mekanikern inte behöver "öppna" kylsystemet. Samt att moderna bilmotorer helt enkelt många gånger saknar en bra plats att få dit en doppvärmare på utan att riva halva motorn. Tid är pengar

Genomströmningsvärmare är ju en bra kompromiss och är vanligt på tex lastbilar och marindieslar.

/J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top