Är min temperaturgivare trasig?

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Hoj
Triumph Sprint ST
Hej
Tror jag kan ha trasig temperatur givare eller liknande. Någon med lite erfarenhet kanske kan ge mig några tips.

Har en Triumph sprint ST med insprut som styrs av fem sensorer, varav en läser av temperaturen. Tycker att hojen beter sig lite ryckigt när den blivit varm. Har märkt att min temperaturmätare aldrig visar någon hög temperatur och tror att detta kan vara en bidragande orsak. Visst är motorn vätskekyld men temperaturen är oroväckande låg.

Vid kallstart ligger visaren under lägsta temperaturen för att sedan stiga strax över lästa strecket. Hur hård jag än kör eller köar så går visaren aldrig speciellt högt upp. Se illustrationer på bifogad bild:
Bild1.JPG

Bör jag byta temperaturgivare? Eller kan det vara något annat som påverkar, visaren är ju iaf inte helt död. T.ex att kylvattnet inte går runt som det ska?!

Tacksam för svar :)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Byt, det är ju en väldigt billig detalj.

Du kan också mäta resistansen, koppla ur kontaktstycket till givaren, mät med multimeter.

Sen kan man också skaffa sig en potentiometer, och låta den låtsas vara en tempgivare, då kan d se hur mätarn reagerar när du vrider fram & tillbaka på potentiometern, då kan du verifiera att själva mätarn och kablaget fungerar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En annan grej att kolla är att termostatet funkar som det ska, att det inte öppnar för tidigt etc.

Inte helt ovanligt att det ger upp med tiden och då går motorn på full kylning även när det inte behövs (vilket det nästan aldrig gör) vilket ökar slitage och gör att motorn fetar då den inte fått upp arbetstemperatur.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tror också i förstahand på termostaten.

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Hoj
Triumph Sprint ST
Tack för tipsen. Finns det någon smart sätt att undersöka om termostaten fungerar som den ska? Är en sådan lätt att byta?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
lägg den i vatten som du sätter på spisen sen ser du vid vilken temperatur den öppnar .Men lättare o bara byta

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...