Är miniblinkers olagligt?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Vad är det igentligen som gäller? Får man ha miniblinkers eller inte? Vad är det som skulle vara olagligt om de sitter på rätt avstånd och är märkta?

Måste jag montera tillbaka orginal blinkerserna för att slippa tjafs från tön...trafikpolisen?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Nej, du får ha miniblinkers.
Om dom sitter rätt monterade. Rätt avstånd mellan innerkanterna.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Strongliquid skrev:
2171888 Nej, du får ha miniblinkers.
Om dom sitter rätt monterade. Rätt avstånd mellan innerkanterna.

..och är E märkta..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
På en cykel som är nyare än ngt visst årtal tror det är 01 får man inte byta ngt alls då den är helfordonsgodkänd eller liknande. Detta är det dock ingen som bryr sig om.

Det är alltså olagligt i teorin men inte i praktiken... :va :va
Blev ni mer förvirrade precis som jag?

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Simp skrev:
2171916 På en cykel som är nyare än ngt visst årtal tror det är 01 får man inte byta ngt alls då den är helfordonsgodkänd eller liknande. Detta är det dock ingen som bryr sig om.

Det är alltså olagligt i teorin men inte i praktiken... :va :va
Blev ni mer förvirrade precis som jag?

Nu e jag inte helbombis på detta men tror inte att det gäller all "utrustning" på hojen. Tror du får byta artiklar på hojen bara du ersätter det med godkända nya delar. Du får däremot inte ta bort något helt, typ backspeglar.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Lobo Gixxer skrev:
2171935 Nu e jag inte helbombis på detta men tror inte att det gäller all "utrustning" på hojen. Tror du får byta artiklar på hojen bara du ersätter det med godkända nya delar. Du får däremot inte ta bort något helt, typ backspeglar.

Jag har haft fel tidigare så det är mycket möjligt att jag har det denna gången oxå...

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Simp skrev:
2171953 Jag har haft fel tidigare så det är mycket möjligt att jag har det denna gången oxå...

He he! Eller så e de jag som har fel...

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Om det är samma som inom bilar så gäller hel"bils"godkännadet som så att du får EJ röra något på motorcykeln som inte är godkända av då motorcykelföretaget.. dvs. om det är E-godkänt får du byta är det inte det så får du ej byta..

Men som sagt, vet inte hur detta gäller med MC men med bil är det så, då får du inte ens byta fälgar till en större dimmension om det inte står preciserat i regbeviset.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Hur långt är avståndet ni pratar om då? Och var mäter man ifrån? Från själva glödlampan som blinkar till den andra?

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
shoei skrev:
2172213 Hur långt är avståndet ni pratar om då? Och var mäter man ifrån? Från själva glödlampan som blinkar till den andra?

Borde stå i SFROs bygghandbok.. har den tyvärr inte framför mig men någon kanske har?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
shoei skrev:
2172213 Hur långt är avståndet ni pratar om då? Och var mäter man ifrån? Från själva glödlampan som blinkar till den andra?
Avstånd mellan blinkersarna ska vara 18 cm bak, center-center. 24 cm fram.
Jag har tex sådana eftermarknads E-märkta LED-blinkers från Kellerman på min hoj. Hojpoliser har stoppat mig flera ggr på onsdagsnätter och plockat upp anteckningsblocket men inte hittat ngt att skriva på.
Mvh
Jörgen

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Lobo Gixxer skrev:
2171935Du får däremot inte ta bort något helt, typ backspeglar.
Nja.. :7peta
sgtpepper skrev:
1481289 Men satan, det här har varit uppe en miljard gånger förut!

MOTORCYKLAR SOM ÄR HELFORDONSGODKÄNDA SKALL HA BACKSPEGLAR, ÄR MOTORCYKELN INTE HELFORDONSGODKÄND SÅ ÄR DET OK UTAN BACKSPEGLAR.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87179&highlight=backspeglar
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598

Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SISU skrev:
2172241 Nja.. :7petaQUOTE]

Ke?!

"7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Har jag fel eller vad?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...