Är mitt gaffelben helt förstört?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag håller på att byta gaffeltätningar på Varaderon. Första benet gick hyfsat enkelt, men det andra var ett rent helvete. Med mycket våld lyckades jag till sist få isär skiten, men i min iver lyckades jag både deformera och få en liten spricka i delen där gaffeltätningen sitter (se bild).
Anledningen till att gaffelbenet krävde så mycket övertalning var att den ena "kragen"(?) hade kärvat fast, så den följde inte med när jag väl fick isär eländet. Den skymtar längst ner på bilden.
Min enkla fråga är alltså: är det värt att lägga mer tid och energi på att försöka laga detta eller är det bättre att hitta ett bättre begagnat gaffelben?
 

Bifogat

  • IMG_20230727_213431_1.jpg
    IMG_20230727_213431_1.jpg
    1.1 MB · Visningar: 92

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag håller på att byta gaffeltätningar på Varaderon. Första benet gick hyfsat enkelt, men det andra var ett rent helvete. Med mycket våld lyckades jag till sist få isär skiten, men i min iver lyckades jag både deformera och få en liten spricka i delen där gaffeltätningen sitter (se bild).
Anledningen till att gaffelbenet krävde så mycket övertalning var att den ena "kragen"(?) hade kärvat fast, så den följde inte med när jag väl fick isär eländet. Den skymtar längst ner på bilden.
Min enkla fråga är alltså: är det värt att lägga mer tid och energi på att försöka laga detta eller är det bättre att hitta ett bättre begagnat gaffelben?
Är det jag pekar på ett spår för låsring? Tätningen sitter under det?
Om det sitter en utvändig dammtätning så kommer det funka
Om det sitter en invändig dammtätning så funkar det troligen också, eftersom oljan i gaffeln hålls kvar av packboxen som jag fattar på din beskrivning sitter under spåret (som jag tror är för låsring)
Har jag fattat konstruktionen fel så skissa gärna upp i vilken ordning tätningar/låsringar/skrapringar sitter så kanske jag kan komma med ett bättre svar.
Och vad det gäller mekning....... RÄTT verktyg, lirka med problemet, VÅLD är INTE bra (ungefär som med kvinnor)1690489283602.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
PS Skaffa gärna ett begagnat gaffelben o byt till vintern så slipper du bli påmind om eländet varje gång du ser sprickan :)

 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du kanske får slipa lite så utbuktningen försvinner så tätningarna går i igen.

Jag råkade också ut för en radialtätning som satt ordentligt. Jag lade ett plattjärn över kanten på gaffelbenet så jag kunde bryta ordentligt utan att göra märken men det gick ändå inte, bröt bara sönder tätningen tills det inte fanns något kvar att få fäste och bända emot.
Jag hade en liten fräs jag kunde sätta upp den i men du kan göra samma sak med en liten dremel också. Slip ett spår i stålringen, behöver inte gå igenom helt utan blir den bara lövtunn så räcker det för att den ska ge med sig.
10.jpg
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Är det jag pekar på ett spår för låsring? Tätningen sitter under det?
Om det sitter en utvändig dammtätning så kommer det funka
Om det sitter en invändig dammtätning så funkar det troligen också, eftersom oljan i gaffeln hålls kvar av packboxen som jag fattar på din beskrivning sitter under spåret (som jag tror är för låsring)
Har jag fattat konstruktionen fel så skissa gärna upp i vilken ordning tätningar/låsringar/skrapringar sitter så kanske jag kan komma med ett bättre svar.
Och vad det gäller mekning....... RÄTT verktyg, lirka med problemet, VÅLD är INTE bra (ungefär som med kvinnor)View attachment 487366
Det är rätt uppfattat, jag skrev fel. Skadan är där dammtätningen sitter.
Vanligtvis är jag lugn och metodisk, det första gaffelbenet gick rätt smidigt som sagt men det andra var helt omöjligt att få isär med gängse metod. Problemet var att radialtätningarna på själva benet gled in i varandra och låste fast benet i den nedre delen.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Du kanske får slipa lite så utbuktningen försvinner så tätningarna går i igen.

Jag råkade också ut för en radialtätning som satt ordentligt. Jag lade ett plattjärn över kanten på gaffelbenet så jag kunde bryta ordentligt utan att göra märken men det gick ändå inte, bröt bara sönder tätningen tills det inte fanns något kvar att få fäste och bända emot.
Jag hade en liten fräs jag kunde sätta upp den i men du kan göra samma sak med en liten dremel också. Slip ett spår i stålringen, behöver inte gå igenom helt utan blir den bara lövtunn så räcker det för att den ska ge med sig.
View attachment 487367
Radialtätning var ordet jag sökte, tack för det! Ska försöka plattjärnsmetoden men gissningsvis kommer det krävas en Dremel...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är rätt uppfattat, jag skrev fel. Skadan är där dammtätningen sitter.
Vanligtvis är jag lugn och metodisk, det första gaffelbenet gick rätt smidigt som sagt men det andra var helt omöjligt att få isär med gängse metod. Problemet var att de två kragarna på själva benet gled in i varandra och låste fast benet i den nedre delen.
Ta vara på resten av tipsen i tråden - o använd alltid youtube som referens, finns mycket skit o dåliga filmer, men ofta hittar man någon som kan göra en bra instruktionsfilm
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag råkade faktiskt också ut för detta när jag byytte packboxar senast. Jag hittade ett bra tips om att ta en stång som man sätter i benet och sen använder man ett litet koben för att pressa ut bussningen. Detta funkade dock inte för mig Så jag knackade istället ner en skruvmejsel precis bredvid bussningens öppningen och kunde på så vis deformera bussningen så att den lossnade och jag fick ut den. det blev lite repor i gaffelbenet men inte värre än att jag kunde slipa ner det. Jag har satt ihop gaffeln och den håller tätt och funkar som den ska än så länge.

Jag försökte först med en dremel faktiskt men det fanns inget bra sätt att skära ett spår i bussningen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag råkade faktiskt också ut för detta när jag byytte packboxar senast. Jag hittade ett bra tips om att ta en stång som man sätter i benet och sen använder man ett litet koben för att pressa ut bussningen. Detta funkade dock inte för mig Så jag knackade istället ner en skruvmejsel precis bredvid bussningens öppningen och kunde på så vis deformera bussningen så att den lossnade och jag fick ut den. det blev lite repor i gaffelbenet men inte värre än att jag kunde slipa ner det. Jag har satt ihop gaffeln och den håller tätt och funkar som den ska än så länge.

Jag försökte först med en dremel faktiskt men det fanns inget bra sätt att skära ett spår i bussningen.
Slipa ett stort dike bara, behöver inte vara ett litet snitt som med vinkelslip och kapskiva utan en sån där liten slipsten funkar bra och sen bara nöt på tills den blir lövtunn.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nedanför spåret(låsringen) kommer tätningen. Där var sprickan är kommer dammtätningen.
Själva tätningen är mot mot innerbenet så, är den oskadad under låsringsspåret så smacka dit tätningen bara....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lyssna inte på dom dom ljuger, gaffel benet kommer att rämna från topp till botten vid första brottning, enda chansen är att såga av bakramen svetsa dit Kina dämpare med upponedvänd klistermärke, rensa ur luftburken klippa elsystemet gärna kapa ur en kil i svingen på vara ovansida så varadeon blir lägre.

Löd ihop svingen med alulod o 30watts lödpenna det ger fullgott resultat.
Ta bort bakbromsen det är överreklamerat med bakbromsen, alla vet att man knappt använder den ändå bara dödvikt. Led lampor i hemmabyggt elsystem med brytare från biltema på en ALU plåt. Biltema dubbelyse en given vinnare..

Sedan bör det krönas med en Kina slipon med valfritt namn finns flera att välja på en puch sadel från dakota med pakethållaren på för att fästa tältet.

Nu kommer gaffeln klara sig pga vikt minskningen.

Obs viss del av ironi pga semester.
O fönster målning??


Det kommer att funka fint som dom andra säger. Ville bara säga det??
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag råkade faktiskt också ut för detta när jag byytte packboxar senast. Jag hittade ett bra tips om att ta en stång som man sätter i benet och sen använder man ett litet koben för att pressa ut bussningen. Detta funkade dock inte för mig Så jag knackade istället ner en skruvmejsel precis bredvid bussningens öppningen och kunde på så vis deformera bussningen så att den lossnade och jag fick ut den. det blev lite repor i gaffelbenet men inte värre än att jag kunde slipa ner det. Jag har satt ihop gaffeln och den håller tätt och funkar som den ska än så länge.

Jag försökte först med en dremel faktiskt men det fanns inget bra sätt att skära ett spår i bussningen.
Jag testade sättet som @Killawife beskriver, jag sågade av ett kvastskaft och stoppade ner i benet. Sedan tog jag spjärn mot det med kofot modell pytteliten. Här är en video som beskriver tillvägagångssättet:
Innan återmontering slipade jag också ner graderna som resulterade av min åverkan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top