Är mitt skinnställ för litet? (Bild)

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Köp rätt storlek från början så slipper du bada...

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Inte raceställ då, men köpte ett par dainese skinnbyxor som jag tyckte satt perfekt i affären, ville testa dem meddetsamma, så på med dem, opp på bågen och dra iväg. Fick några sekunders lätt panik när jag kände att jag knappt kunde röra mig, så tajt byxorna satt. Men det blev faktiskt bättre redan under resan Uppsala-Stockholm. "Trycker-åt" problemet var helt borta efter ett några dars körning. Visst kändes passformen helt rätt redan i affären, men rörligheten kom ju först efter ett litet tag. Några ord om uttänjning bara...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tight = ja det är ok .. men det finns fan inget värre än ett för kort ställ.

inte trevligt när det stramar i pungen så fort man reser sig på hojen, eller att man får knuffa ner knäskydde hela tiden när man kör för att de sitter på lårbenet istället för på knät( lite överdrivet, men du vet vad jag menar)

och resonemanget att det är ok när man sitter ner är inte ok , det är när du INTE sitter på hojen som skinnstället är som viktigast (vid vurpa).

Tight ska det sitta men köp ett med rätt längd som inte klämmer sönder paketet.

Raderad medlem 61114

Guest
Köp rätt storlek från början så slipper du bada...

I mitt fall köpte jag medvetet lite litet för att jag planerar att gå ner några kilon utav alla jag gått upp senaste tiden :rofl Tyvärr började jag dock med att vara sjuk i typ 3 veckor när jag tog tag i träningen :huvet Så lite provisoriskt nu tills jag nåt "rätt" vikt, då köper jag nytt helställ :krama

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
Det ser för litet ut. Jag pinade mig en hel sommar med ett ställ som satt ungefär sådär när jag köpte det. Tyckte inte det töjde sig särskilt mkt gren-axlar. Har nu samma ställ, rymligare strl och skulle aldrig köpa ett för litet för att försöka töja det på plats igen...

Täppas

Guest
Tycker det ser för litet ut men att kolla på en bild och säga litet,perfekt eller stort är ganska svårt:confused:

Men om du tycker nu att det känns för litet och måste fråga om du inte ändå kan ha det, hoppas på att det töjer sig och blir perfekt så tror jag att det är svaret.... sälj det vidare och köp ett ställ du tror är rätt från början :tummenupp

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
rajseställ brukar man se lite mysko ut i, stå rak i ryggen som om man hade ett kvastaskaft i röven brukar va lite svårt- alla skydd o bröte spjärnar emot för sådana övningar. När du sitter på moppen och torrbryter lite- då ska det INTE hindra dej (hang out och hopkrupen osv osv), gör det det är det inte bra....utan obra- då man vill kunna röra sej obehindrat över moppen.

//jj

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Det verkar sitta ok. När man står upp vid korvmojjen så brukar jag öppna dragkedjan en bit och kasa ner axlarna något. Då sträcker det inte lika mycket.

//KaliZ

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ser bra ut. Gå ner 2kg och tänj ut det:tummenupp En storlek upp i samma skinnställ hade garanterat vart för stort.

Däremot så har ju inte ditt skinnställ särskilt mycket stretch. Tex Dainese är grymma på att göra skinnställ som sitter tight men som man ändå kan röra sig med. Hur? Mycket stretch på alla områden där man behöver röra sig och som ändå inte behöver vara i skinn för att skydda vid en krasch.

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Jag säger byt!
En del raceställ är sydda för att passa i hojåkarställning och tight ska det sitta. Men skaver det i kulorna när man sitter på hojen så är det för litet. Där går gränsen.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hakar på med motsatt fråga. Har ett tvådelat Spidi där byxorna är lite för pösiga i röven men jackan är härligt tight. Nåt aktuellt tips på nån duktig och prisvärd skräddare som han ta in lite på skinnställ utan att tumma på säkerheten? Göteborg är det som gäller.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ett för litet skinnställ skapar obehag trots att du sitter på hojen. Tex kramar obehagligt tight runt bröstkorgen/hals, knäpuckarna glider upp ovanför knät när du sitter på hojen o irriterar. Du känner att du får pressa fram armarna för att nå styret o för att ha kvar dom där.
Har du inga av dessa symtom o inget obehag någonstans känns när du sitter på bågen är du fine

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Smörj in stället ordentligt med något bra mjukgörande. Brukar köra med sånt där man har till skinnsoffor för att de ska bli mjuka. Stället tänjer sig en hel del då och så blir det ju mjukt och skönt med :banana

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Smörj in stället ordentligt med något bra mjukgörande. Brukar köra med sånt där man har till skinnsoffor för att de ska bli mjuka. Stället tänjer sig en hel del då och så blir det ju mjukt och skönt med :banana

Tror det beror på ställ. Mitt nuvarande, arlen ness känguru skinn har inte töjt sig något märkbart alls på 3-4 år. Mitt tidigare arlen ness koskinn tänjde sig så man märkte av det. Dock inte så mycket som vissa påstår. Tror det är extremt individuellt beroende på märke, modell etc

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Jag har duschat i stället, grejen är att man behöver ha det på sig under tiden det torkar.
Det är väl bara att plocka ur rygg"skyddet" ur jackan om du har ett bättre under annars.

Jag fick ett gott skratt när jag föreställde mig hur det skulle se ut. Måste fråga, hur lång tid tog det innan det torkade?:lol:hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick ett gott skratt när jag föreställde mig hur det skulle se ut. Måste fråga, hur lång tid tog det innan det torkade?:lol:hihi

Tja, en drös med timmar. :D Inget jag direkt rekommenderar, men stället blev lite skönare.
Satt mest och slöade och glodde på motogp och netflix.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag duschade också i mitt aningen tajta ställ. Hade inte ryggskyddet i men ett ullunderställ (vilket jag rekommenderar!). Sen körde jag lite träning i det medans det droppade som värst. Gjorde stretchövningar och typ benutfall, satt på huk m.m. som gick att göra framför tv:n i några timmar. Sen la jag mig och sov i det. Det blev helt dyngsurt i sängen och jag frös massor trots tjockt täcke och ullfilt (var på vintern). Det är skitsvårt att ligga i sängen med skinnställ. Puckeln är ivägen precis hela tiden och axel/armskydd/knäskydd känns som hårda bråkiga stora saker som är ivägen med. Sov 3/4 del av natten men så på morgonkvisten så gav jag upp och gick upp och drog av det. Tog på mjukiskläder och la massa handdukar i sängen och kröp ner igen.

Skinnstället blev mjukare, kanske lite lite större men framförallt mer följsamt. En lätt plågsam övning för att få en halvstorlek större ställ. Hade det funnits en storlek större för mig hade jag valt det men det finns inte. Min rekommendation är att nog att byta upp en storlek. Men då ska det stället sitta tajt ändå, men inte göra ont. Sitter det för löst så behåll din storlek.

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
När jag köpte mitt första Alpinestars ställ så var det storlek 54 och jag vägde 92 kg. Samma problem som du upplever (skrev-axel). Inte någon gång har jag kunnat gå raklång i det utan att ha en man-Camel toe. Men däremot så satt det som skräddarsytt för racerhoj efter en 10 rundor.

Första gången som jag tog på och av det så tog det 45 min och då hade jag inte ens ryggskenan i. Använde det i somras och då vägde jag 110-112. Dock så var det trångt runt bröst-rygg.

Så jag vidhåller det jag hörde om skinställ då.
1: hitta det minsta skinställ som du får plats i på plats. Du ska ha fått hjälp med att kämpa dig in i det. Köp storleken mindre.
2: skinställ ska vara så tajt att när man fiser i dem så nås man av lukten först när man tar av det.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring