Är motard något för mig?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jag är väldigt kluven och har svårt att bestämma mig. Just fått begrännsat A kort och får alltså bara köra 25 kw eller 0,16 kw/kg.

Motard verkar väldigt intressant särskilt då det finns flera som man får köra som mellanvikt orginal.

Jag har kollat mest på en KTM 625 SMC 2005 ås modell som jag gillar skarpt.
Vad jag läst i forumet så är det i princip ingen som kör den som 21 kw men det får ju jag göra. Kan man ha lite skoj ändå?

Just nu har jag en Honda XR125L 04:a som är grymt tråkig.. 8kw.

Men är motard något för mig? Jag ska ha den till skolan (8 km), till jobbet (15 km) och bara ha att vara ute och köra med. Skulle det gå att köta 8 mil med den som det är till mitt land?

Vore trevligt med lite diskussion och resonemang kring denna hoj och om motard är något för mig.

KTM ska det ju inte vara så mycket mek med heller har jag läst?

Tack!

//Mackan

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Klart det går att köra 8 mil, men det kan bli jobbigt. Ta en paus efter halva vägen, sträck på benen och ät en frukt eller like choklad så bör det inte vara några problem.

Klart det vibbrerar olika mycket på olika hojar, men det handlar nog mycket om vad man kan stå ut med och vad man är van vid. Motarden pallar förhoppningsvis sträckan, och de bör även du göra.

Satsa på motard, finns det något tuffare? :rock
/mvh Johan

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Marron skrev:
Skulle det gå att köta 8 mil med den som det är till mitt land?

Ja men det suger, därför ska jag åter skaffa sporthoj. :fakta

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Extreem_ skrev:
Klart det går att köra 8 mil, men det kan bli jobbigt. Ta en paus efter halva vägen

Har du provat en KTM 625? Verkar faktiskt inte så.
8 mil i sadeln på den går galant, det är upp mot 20-25mil som det börjar kännas om man är någorlunda härdad :D
Vill du köra ännu längre dagsturer är Honda XR650 ett utmärkt alternativ.
Ska köpa motard nu i höst och står i valet mellan KTM 660 och XR650.
Lutar mest åt Hondan just nu.

Extreem_ skrev:
Satsa på motard
:fakta

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Marron skrev:
Skulle det gå att köta 8 mil med den som det är till mitt land?

Klart det går att köra, beror ju mer på dig än på hojen hur långt du kan köra
Själv åkte jag till Göteborg med min, ca 50 mils tripp :7peta
Men det är nog inte många med motard som gör det :fakta :lol

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
angående det där med hk och vikt och allt, får du väl diskutera med din pappa eller nåt för det är riktigt svårt att få en hoj, framföallt en motard med 25kw och rätt viktförhållande, polisen vad jag vet kan ändå inte kolla allt på vägen och ta du ett snack med regeringen hemma så kanske du kan åka hyffsat lagligt iaf,
jag är 18 och har inte lagt en tanke på att ha en motard för att åka lagligt, mohahaha

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Gitzin skrev:
angående det där med hk och vikt och allt, får du väl diskutera med din pappa eller nåt för det är riktigt svårt att få en hoj, framföallt en motard med 25kw och rätt viktförhållande, polisen vad jag vet kan ändå inte kolla allt på vägen och ta du ett snack med regeringen hemma så kanske du kan åka hyffsat lagligt iaf,
jag är 18 och har inte lagt en tanke på att ha en motard för att åka lagligt, mohahaha

KTM 625 säljs som 21 kw. Och viktem fungerar också. Så det är inget problem.
Men visst vill jag ha mer power =)

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
darth_igel skrev:
Har du provat en KTM 625?
Nej, men hoppas att kunna få göra det snart! :tomten
Baserar mina tankar helt på vad andra personer har sagt, det som jag fått reda på personer. Har nyligen slängt mig ut i motarddjungeln, oj va spännande! :näsblod

Ang. körning till Göteborg.... Imponerande, men du kan då icke ha något mjuk babybak... :D
/mvh Johan

gasgas

gasgas
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
R 1200 c, Rxv 450,Cbr 1100xx
Tänk bara på en sak OM man tar bort strypningen så KAN försäkringbolagen klassa din hel-försäkrade hoj som trafik- dvs man får inte ett SKIT om man kvaddar.Trimmade moppar har samma problem.
Ska du bara åka till skolan osv köp en BMW 650 gs
Ska du ha den som leksak köp KTM:en

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Det tror jag med, men som nämdes lite ovan här att den redan är reggad på 21kw? det kan den ju mycket väl vara men jag tror att den går riktigt dåligt då. Jag vet fler folk här på forumet och andra 18åringar som har kört med strypningar från början och de säger att det nästan går bättre att åka moppe då? ! =) Jag vet inte men provkör du den och lycka till!
Motard är ju hel klart rätt hoj iaf!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tror knappast du hittar en beggad 625a som strypningarna sitter kvar i. Den husa jag hade hade aldrig haft några strypningar monterade, inte ens från fabrik.

Köp motard.

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Olof Eriksson skrev:
Tror knappast du hittar en beggad 625a som strypningarna sitter kvar i. Den husa jag hade hade aldrig haft några strypningar monterade, inte ens från fabrik.

Köp motard.

Köper man ny är det ju lugnt.

Men som sagt så kanske den inte är så kul strypt. Men vilken hoj är det?

Skulle jag som inte rört en motor förut kunna ta bort strypningarna själv?
Dock tror jag inte pappa, som betalat mina kökort, är så pigg på att jag rycker strypningarna :(

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Marron skrev:

Dock tror jag inte pappa, som betalat mina kökort, är så pigg på att jag rycker strypningarna :(
Det finns ett enkelt svar på allt. Köp begagnat. En ny hoj sjunker måånga tusenlappar första året/ägaren.

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Marron skrev:

Köp bara ny om du räknar med att ha hojen ett bra tag.
Värdeminskningarna är skyhöga fösta året/ägaren som Olof sa

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Ducati Hypermotard
Extreem_ skrev:
Ang. körning till Göteborg.... Imponerande, men du kan då icke ha något mjuk babybak... :D
/mvh Johan

Haha, kan väl inte påstå att det var nån skön tur :rolleyes:
Men vad gör man inte för att komma ner och kolla på konsert :yoparty

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
cross-e-kul skrev:
köp en ktm, det är det roligaste man kan köra (kanske husaberg också, vad vet jag)

..eller det kanske finns en massa andra som är roligare än KTM 625, vad vet jag.. :rolleyes:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Extreem_ skrev:
Klart det går att köra 8 mil, men det kan bli jobbigt. Ta en paus efter halva vägen, sträck på benen och ät en frukt eller like choklad så bör det inte vara några problem.

Det är viktigt att du äter lite frukt eller choklad om du ska köra långt! Annars är det kört.
Det är ingen höjdare att åka mil efter mil på motorväg men klart det är möjligt. Och hojen pallar utan tvekan det.
Annars är det väl en bra nybörjarhoj. Strypt är den nog ganska tråkig men lär ju inte va värre än en moppe som nån sa.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras