Jag är bror till Macko96 och får nog gå in och reda ut lite här
Motorn nöp pga ingen motorolja. 2 mc-verkstäder tipsade då (och undersökte cylindern) om att rengöra cylindern med syra och sedan montera en kolv i samma storlek - 56,50 mm. Original är 56,00mm.
Nu när vi monterat en ny kolv hör vi ett "piston slap" och vi kan vicka kolven fram och tillbaka om vi tar av topplocket, alltså är cylindern nu alldeles för stor. Vad jag mätt verkar den vara 56,9 mm, alltså
0,4 mm för stort. Enligt Haynes får glappet maximalt vara
0,05 mm. Detta får mig att tvivla på mätningarna, men hursom är glappet där.
Nicasilproffsen är kanonbra. Låter som att Yamahacenter försöker lura dig på mer än ett sätt...klyva motorn..? Klarar du själva kolvbytet hemma så behöver en cylinderreparation inte kosta dig mer än 3000kr i runda slängar.
Lycka till.
Då får vi lita på att nicasilproffsen kan göra arbetet. Klyva motorn skrev min bror om pga att vi först trodde att det var ramlagrena som var sönder. Men Yamaha-centers prisuppgifter och tidsåtgång låter ju helt orimliga. Kolvbyten gör vi hemma förstås!
Klyva motorn på en DT????
Kan man inte helrenovera en sådan på en dag kan man inte skruva.
För liten kolv? Du har väl nicasilcylinder och då är nicasilet väl slitet dvs dags för omnicasilning. Med nytt nicasil är det bara att skruva dit en originalkolv och köra vidare. Ett jobb som går på en timme
Nicasilproffsen tar 4080 kr* för att lägga nytt nicasil och borra till 57,00 mm (som är nästa storlek. De sa att det kanske går att få ner cylindern till 56,50 mm vilket skulle bespara oss de 1500 kr en ny kolv kostar hos dem). Arbetet tar 4 veckor och jag har läst på forum att de skickar iväg cylindern till England. Finns det fler ställen som pysslar med nicasil? Det låter väldigt omständigt i förhållande till den timmen du nämner och kanske dyrt hos nikasilproffsen.
* Absurda summor med tanke på att hojen är värd 10 000kr fungerande.
Har för mig att nikasilproffsen tog 2200 för min LC4-cylinder, men visst, kanske kostar nån hundring mer för 2t-cylinder.
Du kanske sparar ett par hundringar om du köper kolvkit på ebay
Varför har du återmonterat cylindern om den är kass?
Monteringen han skrev om är den som vi gjorde precis när vi satt in en ny kolv. Nu är cylindern av igen för att kunna skickas iväg till verkstad