Är SMC-medlemsskap verkligen frivilligt?

sandstream

Guest
@Galne Dansken: Jag har säkert frågat detta förut men vilken sektion ska jag bli medlem i för att få köra "gratis" på Rörken?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
Det bäst vore väl om alla betalade lika mycket oavsett om man är med i en viss förening eller inte.

:hihi Det beror ju på vem man frågar. Det bästa för dig eller mig är det sämsta för någon annan.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Du ska bli medlem i SMC Uppsala - och om man inte bor i Uppsala Læn - kan man t. ex. bli medlem via en MC Klubb som ær direkt ansluten till SMC Uppsala - dvs en klubb som ligger i Uppsala Læn.

ex. Østra Aros MCK - men, det finns flera andra alternativ - kolla med folket i Uppsala Roadrunners hær på sporthoj.com :tummenupp

En mulighed ær ju æven att prata med SMC Stockholm - om det ær dær du bor - kanske dom kan hitta på liknande aktivitet....

MC Doktorn

Guest
mb skrev:
I ledaren till sista numret av MC-folket nämns att SMC:s medlemmar sparar 4 miljoner i försäkringspengar. Jag tror inte att så är fallet. Vi hade troligtvis betalt ungefär samma premier ifall inte SMC-rabatten funnits. Förhandlingarna med försäkringsbolagen skapar snarare en fälla, där den som inte skulle vilja vara medlem straffas med uppåt tusentals kronor extra per år. Naturligtvis hade de icke-rabatterade premierna aldrig varit så höga ifall inte föreningsrabatten funnits från första början.

SMC är en bra organisation, men jag ogillar den här typen av tvångsvärvning.

SMC har gjort mycket för oss motorcyklister och var en av orsaken till att hjälmlagen infördes och att kubiksgränser istället för viktsgränser infördes.
SMC ordnar en del rabatter skenrabatter? docj inte hos bilsport och mc .
För 200 pics per år är ingen kostnad att bråka om.
Dessutom är det frivilligt att vara med.
Orsaken till dom höga premierna är väl kända och där vi motorcyklister till viss del kan påverka.
Fb är dock ena riktiga hycklare och tar pengar från oss och köper lyxlägenheter på östermalm :D

sandstream

Guest
Galne Dansken skrev:
En mulighed ær ju æven att prata med SMC Stockholm - om det ær dær du bor - kanske dom kan hitta på liknande aktivitet....
Vill du bli av med mig på måndagar? :D

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
:hihi Det beror ju på vem man frågar. Det bästa för dig eller mig är det sämsta för någon annan.
Inte om alla betalar lika mycket, dvs att ingen får någon rabatt utan att alla betalar fullt pris som då borde bli lägre än när några får rabatt :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
Det bäst vore väl om alla betalade lika mycket oavsett om man är med i en viss förening eller inte.
Ännu bättre vore det väl om alla tjänade lika mycket oavsett jobb så har ju alla dessutom lika mycket att betala med. Medlem i vänsterpartiet kanske lockar mer än SMC..? :hihi

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
sandstream skrev:
Inte om alla betalar lika mycket, dvs att ingen får någon rabatt utan att alla betalar fullt pris som då borde bli lägre än när några får rabatt :)
Låter som en rätt kommunistisk vinkling av det hela. Din smiley förklarar saken hoppas jag.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Så här fungerade det för mig hos bilsport & mc. Försäkringen höjdes hux flux ca 15 %. Exakt samtidigt infördes SMC-rabatt med 10 %.

Summa kardemumma gick priset upp. Jag betvivlar att det verkligen var frågan om någon slags rabatt i egentlig mening. Dock var jag helt plötsligt mer eller mindre tvungen att vara medlem och det är just det som jag står kritisk till.

Jag skulle vara medlem i vilket fall, eftersom organisationen i grunden är vettig, men jag ogillar som sagt tvångsvärvning och trixande med siffror.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ninjaboy skrev:
Det var det märkligaste resonemang jag läst på länge. :7peta
Du har inte bilsport & mc eller folksam va och var med vid tiden kring införandet av rabatten? I så fall tror jag att du hade förstått mitt resonemang.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag tror aldrig jag varit med om att priserna inte höjts från ett år till ett annat oavsett försäkringsbolag. Att tro att det har att göra med SMC är ju rena konspirationsteorin. Hur många SMC-medlemmar har det försäkringsbolaget så att det överhuvudtaget skulle göra någon skillnad?

Vilket fall som helst verkar ju SMC knappast för högre premier, tvärtom, så ligger det någon som helst sanning i det du påstår så är det ju försäkringsbolaget som är boven (som vanligt), inte SMC. SMC äger ju inte försäkringsbolaget, lika lite som de äger OKQ8, Shell, Däckia, färjerederier m m som de också fixat rabatter på. Därav kan man heller inte påstå att det är någon tvångsvärvning som du påstod heller.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Själv fick jag sänkt premie iochmed smc-rabatten hos folksam.
Förra året 1350:- i halv/månad.
Nu 1200:-

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Menar ni på allvar att försäkringsbolagen som kör med SMC-rabatt inte skulle ha lägre grundpremier ifall inte rabatten funnits från första början? Vakna! De skulle aldrig ge bort så mycket som 10% hur som helst utan att få något tillbaka.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...