Är sporthojen en dinosaurie?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
När jag tittar på det här klippet av Nicky Hayden på en Ducati Hypermotard har jag svårt att komma på ett enda skäl att köpa en traditionell sporthoj. Uppenbarligen går det att ha minst lika roligt med en Hypermotard på en bandag. Att den är mer praktisk, mer lättkörd och troligen roligare runt stan är det nog inte många som tvivlar på. Och längs kurviga landsvägar är jag ganska övertygad om att både effektregistret och körställningen gör en Hypermotard mer lättkörd (snabbare) än race-anpassade sporthojar. Bara om man kör motorcykel för att accelerera så fort som möjligt rakt fram kan jag förstå att det finns bättre val än en Hypermotard.

Att det säljs försvinnande få CBR 1000 RR och CBR 600 RR, men desto fler Hornet och CB 1000 R beror troligen inte på att de kåplösa hojarna uppfattas som så mycket snyggare. Hur ser framtiden ut? Hur många kommer köpa sporthojar om tio år?

http://youtu.be/Stmu0PEUQX4

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur ser servicekontot ut på hypermotard?

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Sporthojar är snyggast! Föredrar även körställningen. På min kompis Hornet sitter man upprätt och ramlar nästan av pga vinddraget, och man vrider handlederna ur led åt fel håll, känns otroligt onaturligt. Sporthoj is the shit!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Hade jag varit rik hade jag ägt en av varje hojstuk/stil som finns, alla har sin tjusning och ersätter inte den andra.

Men vill man ha mest njutning/komfort/korvmojsfaktor/eller what ever enligt en själv bör man satsa på en hoj som får dig att vilja ut och köra oavsett vad den anledningen är.

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hur fungerar Supermotarden och nakenhojar vid långkörning på motorväg, om du skulle åka typ 50 mil? :7peta :hej

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Lär väl säljas mindre sporthoj pga höga försäkringspremier...tror att fler skulle handla nya sporthojar om det var billigare att äga, tror att många idag vill köpa en ny sporthoj men väljer istället köpa ett "mellanting" pga kostnaden att äga en sporthoj.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
I verkligheten är det inte bara kurviga landsväga utan ganska mycket transport på snabba raka vägar. Dessutom ser man ut som en meganörd om man försöker åka fort med upprätt körställning och rakt styre :hihi Även om man heter Nicky Hayden.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Sporthojar är snyggast! Föredrar även körställningen.
Men ämnet är inte personliga preferenser. Det finns många som tycker att kamel är ”mycket bättre” än häst och att segelbåt är ”mycket bättre” än motorbåt.

Skälet till trådstarten var det faktum att allt färre köper sporthoj. I Sverige och i Europa. Och i USA. Hur det är i Asien vet jag inte. Men i Europa har BMW R 1200 GS varit den bäst säljande modellen i många år. I Sverige har det länge varit Kawasaki ER-6. Kawasaki Z 750 har länge varit oerhört populär i Frankrike. Tillverkarna lanserar allt färre sportmodeller, men desto fler mångsidiga hojar.

Så: hur ser det ut om tio år? Finns det något som tyder på att sporthojen har en ljus framtid?

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Men ämnet är inte personliga preferenser. Det finns många som tycker att kamel är ”mycket bättre” än häst och att segelbåt är ”mycket bättre” än motorbåt.

Skälet till trådstarten var det faktum att allt färre köper sporthoj. I Sverige och i Europa. Och i USA. Hur det är i Asien vet jag inte. Men i Europa har BMW R 1200 GS varit den bäst säljande modellen i många år. I Sverige har det länge varit Kawasaki ER-6. Kawasaki Z 750 har länge varit oerhört populär i Frankrike. Tillverkarna lanserar allt färre sportmodeller, men desto fler mångsidiga hojar.

Så: hur ser det ut om tio år? Finns det något som tyder på att sporthojen har en ljus framtid?

Er-6 säljer pga pris och billiga att försäkra?

Jag tror inte sporthojen har en ljus framtid.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Coolt klipp.. Men det såg inte ut att gå direkt fort trots en tämligen asgrym pilot.

Sporthojar kommer no finnas, precis som det byggs F1-bilar trots att de säljs i rätt små upplagor. Det är liksom där utvecklingens första frö sås.

Sen ser vi ju åtminstone i sverige en ökande trend av att folk inser att det är på bana man ska köra fort, så marknaden för sporthojar som faktiskt används till vad de är byggda för ökar ju, om än inte i samma takt som totalen minskar.

Vidare fanns tidigare bara ett alternativ för den adrenalinstinne. Idag finns billigare (försäkring) och bättre (funktionalitet) alternativ som fortfarande är rejält potenta och levererar på bana (SuperDuke, SFS, Touno V4 mf.) som också är roligare (bus) och mer behändiga i stan.

Frågan man ska ställa sig är kanske hur vi definierar begreppet "sporthoj" för att göra jämförelsen korrekt?

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Förstår din tanke och visst väger man för och nackdelar så kan jag faktiskt förstå varför många köper street/motard hojar istället för sport. De flesta är betydligt billigare att både köpa & äga, bekvämare att köra ( beror ju på var dock ) trenden verkar va att det säljs mindre sporthojar :huvet Det går nog väldigt mycket hand i hand med premie & servicekostnader. Honda har ju tex valt att inte släppa 2013 cbr 600rr i Europa ( då det inte är lönsamt tragiskt nog ) Men 1 valet kommer alltid landa på sport för mig i alla fall! :yoparty Hade gärna kompletterat med en street/motard dock.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
En stor nackdel med motarderna är att man måste trixa och joxa hela tiden, puttrar man bara fram rätt upp och ner tror alla brudarna att det är en töntig mopedist. På en sporthoj har man inte det problemet. Man ser stenhård ut direkt man fått på sig stället och satt sig på hojen. När motardisterna inser att "shit, ja e snart tretti å har inte fått ligga än" kommer de att skaffa sig sporthoj. Framtiden är ljus. :)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Åk 250-300 km/h på en uppesittar säger jag......... Och hur många kan hantera en sån hoj som en fd världsmästare i motogp.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Varför är sporthoj.com populärare än såväl nakenhoj.com, motardhoj.com, harleydavidsonkopiehoj.com samt goldwingstukethoj.com? :fakta
Framtiden är ljus!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Skulle ex. er-6, Z750 eller varför inte hornet satsat mer på detaljerna på en hoj hade jag valt en sådan.

Ex. kollar man på bromsar/ok eller sving och liknande detaljer som gör en stor del av en hoj är dessa oftast billigare och fulare än ex en 15år gammal sporthoj.

Varje gång jag ser en sådan tänker jag allt jävla junk jag måste byta ut osv.

Kolla bara M-tin:s CB bygge här på SH, den väcker ett sådant ha begär att man bryr sig inte ens om hk utan vill bara ha en sådan. Skulle ett företag bygga en sådan hoj fast med bättre och modernare ram skulle jag lätt haft en sådan. Har varken resurserna eller kunskapen för att bygga en egen hoj, annars hade jag redan varit på G

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Åk 250-300 km/h på en uppesittar säger jag......... Och hur många kan hantera en sån hoj som en fd världsmästare i motogp.

Hur många % är det som ofta kör i den farten i swe, kan inte vara många.

Önska man hade råd att köpa alla sorters modellen, kunde man köra valda hoj efter sitt humör :hihi

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...