Är sporthojen en dinosaurie?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kommer nog att döda sig själv så småningom ,med en prestanda som det inte finns någon praktisk nytta med i trafik.:näsblod
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I år hade premien på min 05a r1 sjunkigt ifrån 9600 till 7600 hel hel och min nya 12a kostar 10k hel/hel och förra året hade den kostat 12 "länet" så än sålänge har jag inga försäkringsbekymmer och i mitt fall verkar försäkringskostnaderna sjunka men jag är lite äldre och bor några mil ifrån storstan.

Köpte beggad GSX-R 1000 -02 i år, och fick bättre försäkring 5000kr/halv/hel är jag hade förra året på min 750 -98, tror nog det ska brassas sporthoj ett tag :)

Servicekontot på motard motsvarar ju en helförsäkring på sporthoj så blir dyrt vilket som :gnissla
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Helt ärligt så har jag hellre kvar min plastraket. Tyckte inte det såg så spännande ut.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Problemet med sporthojar är att det inte finns en för alla utan alla måste köra på minst 600cc. Jag skulle gärna köpa en 250 med riktigt lättviktschassi och rödlinje vid 18-20k rpm som cbr250rr på 80-90talet. Krokiga landsvägar blir i princip nerskalade räserbanor.

Den nuvarande 250-650cc klassen består av nakenhojar med kåpor, de kunde väl åtminstone sätta på clip-ons under trippeln för att flytta fram vikten och ge mer känsla i svängarna. På 90talet försvann 250-400cc klassen, de var riktiga sporthojar med justerbar dämpning och aggressiv körställning. Dessa sporthojar skulle lämpa sig perfekt till nya A2 klassen eller folk som vill ha en sporthoj men som inte behöver 100hk+.

Den nya A2 klassen ser jag också som en positiv utveckling, och om företagen kan förstå att det finns en marknad för sporthojar med mindre effekt så skulle alla bli glada. En positiv fördel med småkubikare är att de är billigare att försäkra och drar hälften av en 600cc i bränsleförbrukning, plånboken är plötsligt lite tjockare med mindre kubik.

Sporthoj är självklara valet för mig. Känslan att carva en skön landsväg med en sporthoj är obeskrivlig. En motard tar bort det den där sköna vägkänslan för att man i princip sitter rak i rygg och när man svänger sida till sida ser det ut som man ska flyga av pga sitthöjden. Mycket skönare flyt med en sporthoj! :tummenupp
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har haft kåphojar, sista var sv1000s och nu gått över till nakenhoj och jag gillar den upprätta körställningen fast den känns lite sportig ändå, jag inbillar mig att jag åker lika fort runt en bana med min GSR som en sv1000s.
Sen tycker jag att vinden inte är så stort problem som vissa andra tycker, tror jag kommer fortsätta åka nakenhojar i framtiden :)
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vasastan
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Motard kommer aldrig vara ett alternativ för mig, däremot streetcyklarna är relativt snygga. Men snyggast är ju sportisarna utan tvekan. Tror(Hoppas?) dock att försäkringspremierna kommer att sjunka efterhand som försäkringsbolagen märker att det inte är lika mycket ungtuppar som åker sport längre, och väljer att höja premien för street istället.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kanske delade plattformar, åtminstone internt, är framtiden även inom motorcykelindustrin såsom det verkar vara i bilindustrin? Med ny teknik som elektronik, variabla kamtider, variabla insug, fly-by-wire osv så ökar ju möjligheten att ge i stort sett identiska motorer från en komponentsynpunkt helt olika karaktärer och användningsområden. Kan man bredda applikationen, det vill säga hur många modeller man kan använda t.ex. en motor i, får man upp volymen och får lägre avskrivning av utvecklingskostnader per såld enhet så man kan motivera högre utvecklingskostnader.

Dvs inte bara olika varianter av samma modell, som RSV4 R och Factory, utan också en Tuono och så vidare som delar flera grundkomponenter som ram och motor. Det verkar främst som om mindre Europeiska tillverkare gör det i större utsträckning, som Aprilia, KTM och Ducati. BMW återanvänder väl i och för sig också framförallt motorer i flera olika modeller. Japanerna verkar inte göra det i riktigt lika stor utsträckning, i alla fall är det något jag fått för mig.

Jag har dock inte koll på vart den största delen av utvecklingskostnaderna ligger inom hojindistrin, någon med insyn kanske kan upplysa oss om det är motor, chassi, testning och finjustering eller homologisering som äter upp största delen av budgeten. Och hur stor är avskrivningen av utvecklingskostnaderna jämfört med tillverknings- och komponentkostnader på en ny hoj? Det borde ju ge en fingervisning om vart det går att spara pengar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Mja att kalla sporthojar dinosaurier är väl att ta i och de grövsta. Största anledning uteslutande måste vara att premierna för en sporthoj är alldeles för höga som gör att man inte har råd att ha en, speciellt inte en ny sporthoj.

Är nog i sverige största anledning till att man ser svikande trender i köp av sporthojar, sen så är de som många sagt att premierna är mycket mer generösa i segmentet Motard/street, men vem vet vad som händer där om ett par år när olycksstatistiken ökat inom de segmentet pga att allt fler kör dessa hojar.

Njae...

Jag tillhör de som tror att rena sporthojar kommer att utgöra en allt mer krympande andel av MC-marknaden.

Huvudanledningen till det antagandet är inte försäkringspremien utan det faktum att medelåldern på motorcyklisterna höjs från år till år. När snittåldern på knuttarna var 35 år så fanns det många som ville susa omkring på en sporthoj men idag när snittålden nog ligger närmare 50 (Läs; ryggarna blir stelare) så är det många fler som faktiskt insett hur pass opraktisk, tråkig, dyr och obekväm sporthojen är så länge vi snackar någorlunda lagligt användande på allmän väg. Självklart får det effekter på försäljningen av olika hojklasser.

Och sen måste vi ju beakta hur gammal är en genomsnittlig nybliven motorcyklist är idag? Poliktikerna försöker ju få upp medelåldern på motorcyklisterna eftersom det leder till förre kostsamma olyckor/dödsfall. Och det får nog trots allt anses vara ett rationellt tänk... När jag och mina mc-kompisar tog tungt kort så var det nog ingen annan i "trafikskolegänget" som var över 20 år. Vad är snittet idag?

Självklart får allt det här sen effekter på vilka hojar som säljs. Hur många över 30 år köper en ny renodlad sporthoj om man bara tänker åka gata?... :dummer

Sen så är ju prestandan på en sporttourer idag så pass bra att anledningen till att köpa en renodlad sporthoj krymper för varje år som går.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kan nog också tänka mig att det kommer någon sorts lightvariant av sporthojar. Eller att lite sportigare streethojar blir alltmer populära.

Hondas nyare CBR600F är iaf ett litet steg åt det hållet. Sporthojsutseende men enklare komponenter.
Så en hyfsat sportig/modern look, en hyfsat pigg/stark motor, kanske lite bekvämare att köra, tror jag är något som kan locka folk framöver.

Hur många finns det inte där ute som åker runt på supermaskiner som går att optimera in i minsta detalj men ändå har de inte ens brytt sig om att ens ställa in fjädringen korrekt.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag tror att så länge det tävlas med sporthojar så kommer de
att köpas av oss. Det är stor "vill ha" faktor att se dem in action. :)
Sen är det mycket vilken konjunktur vi har som spelar roll hur många
det köps.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Varför är sporthoj.com populärare än såväl nakenhoj.com, motardhoj.com, harleydavidsonkopiehoj.com samt goldwingstukethoj.com? :fakta
Framtiden är ljus!
...För att det diskuteras allt på sporthoj. Rätt dåligt argument om jag får säga det själv. Upphovsmakarna 2002/2003 ville att sidan skulle heta så, det var nog knappast någon folkomröstning i hojsverige men det kan nog Swede svara på bäst själv.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Varför är sporthoj.com populärare än såväl nakenhoj.com, motardhoj.com, harleydavidsonkopiehoj.com samt goldwingstukethoj.com? :fakta
Framtiden är ljus!

Frågan du nog hellre bör ställa dig är hur många av de 100 första deltagarna på sporthoj.com som fortfarande har en hoj i en lika raceig genre som 2003? Snittåldern på sporthoj.coms medlemmar har nog höjts med mer än 1 år per år sedan 2003 och likaså har nog hojarna i medlemmarnas garage fått en allt mer upprätt körställning...

Jag tycker i.a.f. att det märks ganska tydligt att mognadsgraden i diskussionerna har höjts en aning under de åren jag varit medlem. I wonder why...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Med tanke på att jag köpt en motard får jag se ut som en nörd. Tänkte prova gå ifrån sporthoj än säsong, men 2 korta testrundor har fått mig att tvivla starkt :huvet
Vad synd att du inte gjorde några ”korta testrundor”*innan du köpte hojen.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Sporthoj är riktigt kul men efter jag testat bana med det så kändes det helt meningslöst att ta den på vägen. Jobbigt att gasa igenom skymda kurvor i hastigheter som gjorde hojtypen rättvisa och kul. Det är däremot inte meningslöst att ta ktm:en där. Tror många fler hade valt en om de testat. Den känns verkligen inte som någon kompromiss när det kommer till stötdämpare och bromsar/motor. Sen kan man ju fråga sig hur många som verkligen har nytta av alla inställningar eller marginellt bättre stötdämpare, som vet vad dom gör och inte bara kör.
Det är inga problem att köra transportsträckor heller. Det är bra att man inte vill köra fortare än 120 i längre sträckor oinspirerad körning vilket Jag inte har något emot. Ganska skönt för med r1 så ville man inte köra saktare än 160(till vilken nytta?)
Gillar/kör du mycket på småvägar med stundtals sämre beläggning, testa 990sm. Gillar du en styvare hoj som kanske inte är lika rolig på de sämre vägarna men bättre till att köra bana med 990smr alt SD. Om det går ska de vara utrustade med öppna pipor, luftfilter och mapp.

Någon gång i framtiden kommer det kanske kompletteras med en sporthoj för att köra bana med.

Nu är det fredag! SKÅL:fyllisar
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sporthoj är riktigt kul men efter jag testat bana med det så kändes det helt meningslöst att ta den på vägen. Jobbigt att gasa igenom skymda kurvor i hastigheter som gjorde hojtypen rättvisa och kul. Det är däremot inte meningslöst att ta ktm:en där. Tror många fler hade valt en om de testat. Den känns verkligen inte som någon kompromiss när det kommer till stötdämpare och bromsar/motor. Sen kan man ju fråga sig hur många som verkligen har nytta av alla inställningar eller marginellt bättre stötdämpare, som vet vad dom gör och inte bara kör.
Det är inga problem att köra transportsträckor heller. Det är bra att man inte vill köra fortare än 120 i längre sträckor oinspirerad körning vilket Jag inte har något emot. Ganska skönt för med r1 så ville man inte köra saktare än 160(till vilken nytta?)
Gillar/kör du mycket på småvägar med stundtals sämre beläggning, testa 990sm. Gillar du en styvare hoj som kanske inte är lika rolig på de sämre vägarna men bättre till att köra bana med 990smr alt SD. Om det går ska de vara utrustade med öppna pipor, luftfilter och mapp.

Någon gång i framtiden kommer det kanske kompletteras med en sporthoj för att köra bana med.

Nu är det fredag! SKÅL:fyllisar

Med en sportis tuffar man 140km/h motorväg och kan pilla naglarna samtidigt,
alternativet att stressa en ktm är inte lika kul.

Dock hade jag gärna haft det som komplement :)

Förstår inte problemet med kurviga vägar på sportis?
Många kurvor har fri sikt, andra håller man sig i sin fil?
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag har aldrig fattat vitsen med stor-motard... Alldeles för klumpig/tung för att leka med motardgänget och alldeles för långsam för sporthojsgänget! Det känns bara som en kompromiss som funkar hjälpligt men inte mer än så!
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Gillar/kör du mycket på småvägar med stundtals sämre beläggning, testa 990sm. Gillar du en styvare hoj som kanske inte är lika rolig på de sämre vägarna men bättre till att köra bana med 990smr alt SD. Om det går ska de vara utrustade med öppna pipor, luftfilter och mapp.
Nu är det fredag! SKÅL:fyllisar

-ja man blir ju tydligt färgad av de man kör... :hihi :fakta
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag har aldrig fattat vitsen med stor-motard... Alldeles för klumpig/tung för att leka med motardgänget och alldeles för långsam för sporthojsgänget! Det känns bara som en kompromiss som funkar hjälpligt men inte mer än så!
990sm är inte samma sak som en "supermotard" nä. Men i mitt fall så gillar jag känslan av sitta högt upprätt med brett styre i kombination med motor/låda som passar för de flesta vägar, även större. Det är ingen kompromiss för mig utan snarare den perfekta maskinen.
690:in har jag inte provat men det är kanske där jag hamnar om något år.. Känner 3 som väntar nya.
För långsam för sporthojsgänget? Det beror på hur kurvig vägen är och vilka man kör med. Jag stressar ingenstans när jag är ledig och njuter av livet.

Ja räven. så är det när man ser ljuset :hihi
Kan skriva nuda 900r, 690smc, hypermotard mm. (har inte testat 690 eller hyp)
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top