Vad synd att du inte gjorde några ”korta testrundor”*innan du köpte hojen.
Snö och is.
Vad synd att du inte gjorde några ”korta testrundor”*innan du köpte hojen.
S1000RR säljer ju verkligen som smör!
Mycket är ju säkert pga den förmånliga försäkringen vilket hjälper på kort sikt men den bara gäller de första åren som jag förstått det. Det kan ju betyda att folk köper många nya hojar men tre år senare är de svåra att sälja beggade så nyförsäljningen sjunker igen.
Jag hoppade också till över s1000rr siffran! Har du nån typsiffra på f kostnaden? Vet att det finns en miljard trådar om sånt, men... Vet bara att jag var inne på mc-varuhuset nån dag och snackade lite, tror cbr1000rr låg kring 20-30k, eller var det 600:an kanske, glömt, men som så många andra fick jag lite magknip av försäkringen snarare än vad själva hojen kostade.
Och när du säger nya hojar, visst kom s1000rr 2009?
Varför man skulle jämföra en sporthoj med en supermotard? Tja, kanske för att kunna avgöra vad som passar ens behov bäst?Och varför skulle man jämföra en Motard med en Sporthoj.Två helt olika maskiner med helt olika egenskaper och förutsättningar.Ingen jämför väl en Trialbike med en Chopper.
En variabel för vilken typ av motorcykel man köper är ju köparens åldern. Äldre tenderar att köpa annorlunda motorcyklar än yngre och eftersom medelåldern på den europeiske motorcyklisten hela tiden stiger är det helt naturligt att det säljs allt färre sporthojar samtidigt som mer mångsidiga hojar ökar i försäljning. Men jag tror att den traditionella målgruppen för sporthojar också börjar svänga i sin uppfattning om vad de vill ha eftersom det nuförtiden finns alternativ till sporthojen för den som vill ha en lättsvängd och tillräckligt snabb hoj, det gjorde det inte för 20 år sedan.
Du är inte ensam....blev duktigt avhängd av en GS på en alpväg...
Varför man skulle jämföra en sporthoj med en supermotard? Tja, kanske för att kunna avgöra vad som passar ens behov bäst?
När dagens hojköpare gör den jämförelsen väljer de oftast något annat än en sporthoj. Betydligt oftare än för 20 år sedan. Och (så vitt jag vet) oftare än för 10 år sedan.
Du är inte ensam.
Det är riktigt imponerande och roligt att lika bakom somliga förare av ”äventyrshojar”. Har själv kört GS i alperna och tror att deras kapacitet för snabb asfaltskörning är grymt underskattad av många som saknar erfarenhet av kontinental mc-körning.
http://youtu.be/byzO6SrEtEc
Exakt. Den upplevelsen har jag alltid när jag kör sporthoj på landsväg. Ungefär som att köra Gold Wing i skogen och längdskidor utför en puckelpist....man känner hela tiden att det här är inte vad den här hojen är avsedd för.
Undantaget är ju en och annan högfartsrepa på autobahn för att förnedra sportbilar som tror att de är snabba men det är ju begränsat kul i längden
Exakt. Den upplevelsen har jag alltid när jag kör sporthoj på landsväg. Ungefär som att köra Gold Wing i skogen och längdskidor utför en puckelpist.
Däremot är det precis som du skriver en fenomenal upplevelse att ge järnet på Autobahn; inte minst i närheten av Porsche, Ferrari, Aston Martin, Maserati och dyra Audi/BMW/Mercedes som försöker se ut som att de inte tänker ”Vad fan...”.
Dagens stora gruppen mc-köpare (män över 45 år) har inte lägsta möjliga ägandekostnader för ögonen när de gör sitt val.En 3 år gammal sporthoj har samma pris som en ny nakenhoj med garantier.
Personliga iaktagelser är inte precis en tillförlitligt metod för att mäta tendenser på strukturell/samhällelig nivå. Och om det finns insamlad data för hela populationen, då blir personliga iaktagelser inget annat än just detta.De 10 senaste kompisarna som köpt hoj (beggad) har köpt sporthoj så att segmentet skulle dött för "att de är otympliga" köper jag inte..
Samma sak här: din personliga uppfattning är inget tillförlitligt instrument för att ta reda på vad andra tycker. Uppenbarligen tycker de flesta som köper motorcykel inte som du.Begagnade sporthojar är otroligt mycket hoj för pengarna - mer än respektive streetvarianter tycker jag.
Dagens stora gruppen mc-köpare (män över 45 år) har inte lägsta möjliga ägandekostnader för ögonen när de gör sitt val.
Personliga iaktagelser är inte precis en tillförlitligt metod för att mäta tendenser på strukturell/samhällelig nivå. Och om det finns insamlad data för hela populationen, då blir personliga iaktagelser inget annat än just detta.
”Jag såg två skator idag men ingen myra. Det verkar finnas dubbelt så många skator som myror i Sverige.”
Vi kan ju konstatera att allt färre är intresserade av att köpa en sporthoj. Det är ett faktum. Vad vi kan diskutera är vad det beror på och om man kan/borde göra något åt saken.
Det finns fler mc-köpare än 45+, men de tillhör inte den stora gruppen mc-köpare. Anar att du tvivlar på detta? Tror på någon konspiration vars syfte är ”döda” sporthojen?ER6an säljer bra, tror inte den riktar sig till 45+
Ingen aning. Kolla med trafikverket vad de påstår.Påstår du att det finns färre sporthojar i trafik i år än för 5 år sen?
I det första inlägget konstaterar jag att det går att tillhöra snabba gruppen på en bandag utan att köra sporthoj och att det sedan många år säljs färre CBR än CB. Det är ingen personlig uppfattning utan ett faktum.Men Radare, hela ditt första inlägg bygger på din personliga uppfattning?
Tråden har ett ämne och ställer ett par konkreta frågor om ämnet. Man kan tänka sig att man försöker besvara frågorna, istället för att delge sin personliga uppfattning om lite av varje.Det är såhär man drar en slutsats, och diskuterar med folk osv
Honda säljer fler Super Cub 50 än CBR 1000 RR. Men detta handlar ju om förändringen. Trenden att det säljs allt färre sporthojar. CBR 600 F var en omåttligt populär hoj i början av 90-talet. Nu importerar Honda den ens inte i sitt senaste utförande.Halva grejen med en sporthoj är ju att den ska va extrem. För extrem för Svenne Banan. Jag hade gärna sett att de va än mer extrema, som homologiseringsmodellerna på 90-talet.
Porsche säljer nog inte så många GP2or heller, utan mest mysmodellerna som vanligt folk klarar av.
Där tror jag du sätter fingret på något viktigt. Jag kan tänka mig att mc-racing inte uppfattas som lika intressant/häftigt/relevant nu jämfört med under 90-talet (och tidigare). Hur många manliga förebilder kör sporthoj/racehoj?2. Hur väl passar hojen den typ av körning jag VILL använda hojen till (många vill ju tro att de kör på ett annat sätt än de faktiskt gör, det betyder inte att de nödvändigtvis väljer hoj efter hur de faktiskt kör).
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |