Är sporthojen en dinosaurie?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
S1000RR säljer ju verkligen som smör!

Mycket är ju säkert pga den förmånliga försäkringen vilket hjälper på kort sikt men den bara gäller de första åren som jag förstått det. Det kan ju betyda att folk köper många nya hojar men tre år senare är de svåra att sälja beggade så nyförsäljningen sjunker igen.

Jag hoppade också till över s1000rr siffran! Har du nån typsiffra på f kostnaden? Vet att det finns en miljard trådar om sånt, men... Vet bara att jag var inne på mc-varuhuset nån dag och snackade lite, tror cbr1000rr låg kring 20-30k, eller var det 600:an kanske, glömt, men som så många andra fick jag lite magknip av försäkringen snarare än vad själva hojen kostade.

Och när du säger nya hojar, visst kom s1000rr 2009?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag hoppade också till över s1000rr siffran! Har du nån typsiffra på f kostnaden? Vet att det finns en miljard trådar om sånt, men... Vet bara att jag var inne på mc-varuhuset nån dag och snackade lite, tror cbr1000rr låg kring 20-30k, eller var det 600:an kanske, glömt, men som så många andra fick jag lite magknip av försäkringen snarare än vad själva hojen kostade.

Och när du säger nya hojar, visst kom s1000rr 2009?

De såldes som 2010 års modell först även om några levererades redan hösten 2009, åtminstone här i Tyskland.

http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/mc/pages/bmw.aspx

Det du nämner är ju mycket av förklaringen tror jag, dvs fördelningen av den årliga ägande/brukandekostnaden mellan värdeminskning, service/slitdelar och försäkring. Personligen tror jag försäkringen står för en stor del där vilket kan vara avgörande invalet av typ av hoj och märke.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Och varför skulle man jämföra en Motard med en Sporthoj.Två helt olika maskiner med helt olika egenskaper och förutsättningar.Ingen jämför väl en Trialbike med en Chopper. :va
Varför man skulle jämföra en sporthoj med en supermotard? Tja, kanske för att kunna avgöra vad som passar ens behov bäst?

När dagens hojköpare gör den jämförelsen väljer de oftast något annat än en sporthoj. Betydligt oftare än för 20 år sedan. Och (så vitt jag vet) oftare än för 10 år sedan.

En variabel för vilken typ av motorcykel man köper är ju köparens ålder. Äldre tenderar att köpa annorlunda motorcyklar än yngre och eftersom medelåldern på den europeiske motorcyklisten hela tiden stiger är det helt naturligt att det säljs allt färre sporthojar samtidigt som mer mångsidiga hojar ökar i försäljning.

Men jag tror att den traditionella målgruppen för sporthojar också börjar svänga i sin uppfattning om vad de vill ha eftersom det nuförtiden finns alternativ till sporthojen för den som vill ha en lättsvängd och tillräckligt snabb hoj, det gjorde det inte för 20 år sedan.

Kolla på bilderna. Så såg alternativen till sporthoj ut för 20 år sedan. I dag är tillverkarna mycket mer lyhörda för vad köparna efterfrågar, tillhandahåller hojar som är lättvängda och snabba – och då väljer inte många en obekväm och opraktisk sporthoj.

Bifogat

• XJ600_01.jpg
    XJ600_01.jpg
    65.5 KB · Visningar: 58
  • 9311108_2001_GSF600_Bandit_600.jpg
    9311108_2001_GSF600_Bandit_600.jpg
    40.5 KB · Visningar: 57
  • Honda-CB_500E-1993.jpg
    Honda-CB_500E-1993.jpg
    41.4 KB · Visningar: 66
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En variabel för vilken typ av motorcykel man köper är ju köparens åldern. Äldre tenderar att köpa annorlunda motorcyklar än yngre och eftersom medelåldern på den europeiske motorcyklisten hela tiden stiger är det helt naturligt att det säljs allt färre sporthojar samtidigt som mer mångsidiga hojar ökar i försäljning. Men jag tror att den traditionella målgruppen för sporthojar också börjar svänga i sin uppfattning om vad de vill ha eftersom det nuförtiden finns alternativ till sporthojen för den som vill ha en lättsvängd och tillräckligt snabb hoj, det gjorde det inte för 20 år sedan.

Det där sista håller jag med om, om jag inte körde bana skulle jag inte ha en sporthoj. På sin höjd en som är ombyggd till streetfighter.

Jag skulle nog titta på streetfighters, jättemotarder eller äventyrshojar (GS1200R, KTM Adventure, Multistrada). Det sista kanske hör ihop med att jag för två säsonger sedan blev duktigt avhängd av en GS på en alpväg vilket verkligen fick mig att inse att de där hojarnas kapacitet har utvecklats enormt under de sista tio åren och sporthojar blir mindre och mindre lämpliga för gatåka. Jag har svårt att tro att det finns många hojar som är snabbare på vilken allmän väg som helst än en Multistrada 1200 och den är ju dessutom bekväm. Visst har jag kört heldagsutflykter på min S1000RR men jag är ju lite stel efteråt. Eller så kanske jag börjar bli gammal och inte är lika dedikerad längre :)

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför man skulle jämföra en sporthoj med en supermotard? Tja, kanske för att kunna avgöra vad som passar ens behov bäst?

När dagens hojköpare gör den jämförelsen väljer de oftast något annat än en sporthoj. Betydligt oftare än för 20 år sedan. Och (så vitt jag vet) oftare än för 10 år sedan.

Köper bara ditt resonemang om det gäller nyköp.

En 3 år gammal sporthoj har samma pris som en ny nakenhoj med garantier.

De 10 senaste kompisarna som köpt hoj (beggad) har köpt sporthoj så att segmentet skulle dött för "att de är otympliga" köper jag inte..

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Du är inte ensam.

:tummenupp

Det är riktigt imponerande och roligt att lika bakom somliga förare av ”äventyrshojar”. Har själv kört GS i alperna och tror att deras kapacitet för snabb asfaltskörning är grymt underskattad av många som saknar erfarenhet av kontinental mc-körning.

http://youtu.be/byzO6SrEtEc

Jag har tyvärr aldrig provat en sådan hoj men jag kan också tänka mig att de är roligare att köra i det där tempot med. Oavsett hur snabbt jag kör med min hoj, åtminstone inom ramarna för vad jag är beredd och kapabel till att köra på gata, så känns det alltid som om jag kör på typ 25% av vad den kan och det gör att den känns rätt oengagerande, man känner hela tiden att det här är inte vad den här hojen är avsedd för.

Undantaget är ju en och annan högfartsrepa på autobahn för att förnedra sportbilar som tror att de är snabba men det är ju begränsat kul i längden :)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...man känner hela tiden att det här är inte vad den här hojen är avsedd för.

Undantaget är ju en och annan högfartsrepa på autobahn för att förnedra sportbilar som tror att de är snabba men det är ju begränsat kul i längden :)
Exakt. Den upplevelsen har jag alltid när jag kör sporthoj på landsväg. Ungefär som att köra Gold Wing i skogen och längdskidor utför en puckelpist.

Däremot är det precis som du skriver en fenomenal upplevelse att ge järnet på Autobahn; inte minst i närheten av Porsche, Ferrari, Aston Martin, Maserati och dyra Audi/BMW/Mercedes vars förare försöker se ut som att de inte tänker ”Vad fan...”.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Exakt. Den upplevelsen har jag alltid när jag kör sporthoj på landsväg. Ungefär som att köra Gold Wing i skogen och längdskidor utför en puckelpist.

Däremot är det precis som du skriver en fenomenal upplevelse att ge järnet på Autobahn; inte minst i närheten av Porsche, Ferrari, Aston Martin, Maserati och dyra Audi/BMW/Mercedes som försöker se ut som att de inte tänker ”Vad fan...”.

Obetalbart varje gång man når 250 och man kan riktigt höra RS/AMG/M-föraren svära högt "varför betalade jag inte 20 loppor till för att få hastighetsbegränsningen lyft till 280???" :)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Begagnade sporthojar är otroligt mycket hoj för pengarna - mer än respektive streetvarianter tycker jag.

Om jag nu skulle leta hoj i 20-30 000 kronorsklassen så får jag en hornet 600 -98 för dem pengarna, eller en CBR 929. Det är ganska självklart att sporthojen är mycket bättre hoj på samtliga punkter förutom försäkringskostnaden. Både modernare. mer omhändertagen, och mycket bättre köregenskaper. Går inte ens att jämföra.

Hur stora skillnader är det mellan en CBR 600F -92 och en Hornet 600 -98 och uppåt? Vissa streethojar tillför inget i mina ögon. Däremot de riktiga streetfightersarna, som tex Ducati Streetfighter, MV Brutale osv... lite skillnad från japanska mellanmjölk fighters tyvärr.

Streetfighters från japan, mig veterligen använder ingen banbrytande teknik - ram, materialval är stenålders. Lite tråkigt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En 3 år gammal sporthoj har samma pris som en ny nakenhoj med garantier.
Dagens stora gruppen mc-köpare (män över 45 år) har inte lägsta möjliga ägandekostnader för ögonen när de gör sitt val.

De 10 senaste kompisarna som köpt hoj (beggad) har köpt sporthoj så att segmentet skulle dött för "att de är otympliga" köper jag inte..
Personliga iaktagelser är inte precis en tillförlitligt metod för att mäta tendenser på strukturell/samhällelig nivå. Och om det finns insamlad data för hela populationen, då blir personliga iaktagelser inget annat än just detta.

”Jag såg två skator idag men ingen myra. Det verkar finnas dubbelt så många skator som myror i Sverige.”

Begagnade sporthojar är otroligt mycket hoj för pengarna - mer än respektive streetvarianter tycker jag.
Samma sak här: din personliga uppfattning är inget tillförlitligt instrument för att ta reda på vad andra tycker. Uppenbarligen tycker de flesta som köper motorcykel inte som du.

Så jag undrar: vad är grejen med det här navelskåderiet?

”Det kan inte stämma att andra tycker annorlunda än jag! Men om de gör det, då har de fel!”

Så tänker femåringar...

Vi kan ju konstatera att allt färre är intresserade av att köpa en sporthoj. Det är ett faktum. Vad vi kan diskutera är vad det beror på och om man kan/borde göra något åt saken.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dagens stora gruppen mc-köpare (män över 45 år) har inte lägsta möjliga ägandekostnader för ögonen när de gör sitt val.

ER6an säljer bra, tror inte den riktar sig till 45+

Personliga iaktagelser är inte precis en tillförlitligt metod för att mäta tendenser på strukturell/samhällelig nivå. Och om det finns insamlad data för hela populationen, då blir personliga iaktagelser inget annat än just detta.

”Jag såg två skator idag men ingen myra. Det verkar finnas dubbelt så många skator som myror i Sverige.”

Påstår du att det finns färre sporthojar i trafik i år än för 5 år sen?

Sen finanskrisen 2008 så har det sålts uselt med nya hojar,
och det är nog enkelt att anta att sporthoj är lyxkonsumtion.

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Men Radare, hela ditt första inlägg bygger på din personliga uppfattning? Det finns ju inga direkta studier i det här ämnet, finns ingen kurs på högskolan som behandlar det här ämnet - det vi har att gå efter är våra personliga upplevelser och uppfattningar. Sen får du ta en slutsats om vad majoriteten tycker, du kan aldrig isolera ett problem och få ett enhetligt svar - svart och vitt finns oftast inte på riktigt.

Ska vi sammanfatta det viktigaste vi motorcyklister i den här tråden har skrivit så kan jag sammanfatta åt dig:

* Snittåldern för motorcyklister stiger, märks även tydligt på forumet. Det var inte längesen man kunde lägga upp lite busfilmer utan att bli påhoppad och polisanmäld. Det har ändrats tydligt, alla kan nog hålla med om det. Många av de äldre är inte intresserade av sporthojar, och även om många är de så kan/vill de inte köra sportis pga hälsoskäl.

* Försäkringspremien för sportisar är vad jag kallar för "fullt utvecklad" - något som pågår just nu för street/motard där det idag är samma typ av människor som tidigare körde sportis. Med fullt utvecklad menar jag att man har kraschat såpass mycket att det idag är nästan omöjligt att försäkra en sportis om man bor i stan/nära stan. Detta kommer även att inträffa för street/motard snart.

* Försämrad ekonomi bidrar ännu mer till att folk undviker dyra premier. Hade vi haft en feting uppgång och återvänt till den fina ekonomin vi hade, så kan jag garantera dig att sportisarna hade ökat i procentandel.

Nu har det skrivits 5 sidor, och jag känner att du borde ha fått det svaret du velat ha. Finns inget facit, men det är så här verkligheten funkar. Det är såhär man drar en slutsats, och diskuterar med folk osv. Jag har svårt att tro att du är sådan på riktigt, du kanske bara vill jävlas med folk. Du är den mest bisarra profilen på sporthoj.com. Jag tror att du skämtar, jag hoppas verkligen det.

Jag tar till mig vad annat folk har skrivit i den här tråden, förstår inte vad du menar.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vi kan ju konstatera att allt färre är intresserade av att köpa en sporthoj. Det är ett faktum. Vad vi kan diskutera är vad det beror på och om man kan/borde göra något åt saken.

Det blir väl lite konsultrabbel av det men enklast är väl att först identifiera och definiera vilka faktorer som styr köpet av en hoj. Här är min idé över vilka de är, utan rangordning eller viktning;
1. Hur väl passar hojen den typ av körning jag KOMMER att använda hojen till
2. Hur väl passar hojen den typ av körning jag VILL använda hojen till (många vill ju tro att de kör på ett annat sätt än de faktiskt gör, det betyder inte att de nödvändigtvis väljer hoj efter hur de faktiskt kör)
3. Ägande/brukandekostnad (inköp, värdeminskning, service, slitdelar)
4. Försäkringskostnad
5. Image/värderingar som varumärket och hojtypen har hos mig och vad jag tror att den har hos andra, dvs utstrålar den de värderingar/egenskaper som jag vill identifiera mig med och som jag vill att andra ska associera med mig?

Då blir det lite enklare att diskutera vem som kan göra vad för att påverka de olika faktorerna samt hur dessa förändras genom förändrad demografi hos hojköparna.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
ER6an säljer bra, tror inte den riktar sig till 45+
Det finns fler mc-köpare än 45+, men de tillhör inte den stora gruppen mc-köpare. Anar att du tvivlar på detta? Tror på någon konspiration vars syfte är ”döda” sporthojen?

Påstår du att det finns färre sporthojar i trafik i år än för 5 år sen?
Ingen aning. Kolla med trafikverket vad de påstår.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Halva grejen med en sporthoj är ju att den ska va extrem. För extrem för Svenne Banan. Jag hade gärna sett att de va än mer extrema, som homologiseringsmodellerna på 90-talet.
Porsche säljer nog inte så många GP2or heller, utan mest mysmodellerna som vanligt folk klarar av.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Men Radare, hela ditt första inlägg bygger på din personliga uppfattning?
I det första inlägget konstaterar jag att det går att tillhöra snabba gruppen på en bandag utan att köra sporthoj och att det sedan många år säljs färre CBR än CB. Det är ingen personlig uppfattning utan ett faktum.

Det är såhär man drar en slutsats, och diskuterar med folk osv
Tråden har ett ämne och ställer ett par konkreta frågor om ämnet. Man kan tänka sig att man försöker besvara frågorna, istället för att delge sin personliga uppfattning om lite av varje.

Ingen som har några tankar om framtiden alltså? Vad gör tillverkarna? Vilka kommer bli större/mindre? Vilka segment kommer öka/minska/försvinna? Kommer nya köpare till marknaden och hur kommer det påverka sporthojarna?

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Halva grejen med en sporthoj är ju att den ska va extrem. För extrem för Svenne Banan. Jag hade gärna sett att de va än mer extrema, som homologiseringsmodellerna på 90-talet.
Porsche säljer nog inte så många GP2or heller, utan mest mysmodellerna som vanligt folk klarar av.
Honda säljer fler Super Cub 50 än CBR 1000 RR. Men detta handlar ju om förändringen. Trenden att det säljs allt färre sporthojar. CBR 600 F var en omåttligt populär hoj i början av 90-talet. Nu importerar Honda den ens inte i sitt senaste utförande.

För Porsche är det viktigt att ha GT2 i sitt sortiment för att upprätthålla märkets status och värde. Honda tänker likadant och håller just nu på att bygga en svindyr sporthoj som de kommer att lansera under sommaren eller hösten. Men köparnas vanor har förändrats oerhört och det vore intressant att sätta fingret på vad som har bidragit till den här förändringen. Ekonomi har säkert bidragit en del, men jag tror inte det kan vara den stora förklaringen. Även i början av 90-talet befann vi oss i ganska bistra ekonomiska tider.

Bifogat

• CBR600RR_2013_09.jpg
    CBR600RR_2013_09.jpg
    95.3 KB · Visningar: 102
  • 146_0912_01_z+great_sportbikes_of_the_past+honda_CBR600F2.jpg
    146_0912_01_z+great_sportbikes_of_the_past+honda_CBR600F2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 99

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
2. Hur väl passar hojen den typ av körning jag VILL använda hojen till (många vill ju tro att de kör på ett annat sätt än de faktiskt gör, det betyder inte att de nödvändigtvis väljer hoj efter hur de faktiskt kör).
Där tror jag du sätter fingret på något viktigt. Jag kan tänka mig att mc-racing inte uppfattas som lika intressant/häftigt/relevant nu jämfört med under 90-talet (och tidigare). Hur många manliga förebilder kör sporthoj/racehoj?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!