Är sporthojen en dinosaurie?

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ok Radare.

Jag tror och har inga belägg för detta men eftersom fler "äldre" äger/köper hoj så blir det en mindre andel sporthojar sålda, de har kommit upp i den åldern då de förstår att de inte behöver 200hp och 330km/h eftersom de inte kan hänga bana så ofta. Stopp! där ja jag vet det är många på detta forum som behöver och behärskar dessa hojar och för en del räcker inte detta utan de måste på en turbo för att det ska bli riktigt skoj men ingen majoritet bland hojåkare.
Jag tror alternativen är:
*Street ( de är faktiskt inte så slöa och tråkiga man sitter inte upprätt som på köksstolen).

*Grussprättare (fartkänsla och aktiv körning trots relativt låg fart) man kommer till platser som kan vara svåra att komma till med andra fordon det finns nog en äventyrare i många av oss. Det finns många i min ålder som jag känner som höll på med cross och enduro när de var yngre de vill ut i skogen igen.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Där tror jag du sätter fingret på något viktigt. Jag kan tänka mig att mc-racing inte uppfattas som lika intressant/häftigt/relevant nu jämfört med under 90-talet (och tidigare). Hur många manliga förebilder kör sporthoj/racehoj?

Under risk 2an fick vi dela upp oss i grupper vilken typ av hoj vi skulle köra, majoriteten var motard och minoriteten var sporthoj. Kommer inte ihåg riktigt hur grupperna såg ut men ungefär så blev resultatet. Roliga var att de äldre föredrog motard och yngre föredrog sporthoj och adventure.

Det är många som vill köra sporthoj men utbudet är ju uruselt, jag själv väntar tills det kommer någon lågkubik-sporthoj just för att kunna köra på höga varv och kunna ligga nära varvstoppet varje växling. Försök göra samma sak på en 600cc, du kommer inte komma ur 2ans växel innan det är dags att sakta ner. Större hojar tar bort det roliga i körningen, att verkligen få arbeta med hojen och få utnyttja varenda lilla hästkraft motorn kan ge. En skrikande, vibrerande motor gör också att man känner sig så mycket snabbare än en lugn 600cc.

Företagen borde fokusera på den stora marknaden, de som är 20-25år och ska skaffa sin första hoj. Alla vill inte ha en 600-1000cc sporthoj, de är tråkiga när man kör lagligt och drar mer soppa än en modern bil och glöm inte folk som inte kan köra dessa och krashar upp försäkringen. Det finns 2st sporthojar under 40hk; Megelli och Hyosung och båda har tråkiga 10k varvstopp.

Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k. Ska vara en riktig landsvägsdödarsporthoj och inte en 600cc som man glider runt på 1-2an hela vägen och sedan behöver betala 2x mer i bränslekostnader. "Acceleration är kul men kurvorna är roligare!"

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.

Rykterna går att 2014 kan bli lågkubik-sporthojarnas år.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag börjar tro att hela trådens syfte är att försvara sig mot varför man inte kör sporthoj.

Själv kör jag inte sporthoj för att få större penis, jag kör det för att jag gillar tanken att hojen har mer potential än vad jag kan utnyttja.

Hade jag haft råd hade det även gällt vid bilköp.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motorcykelintresset går i vågor.
De som började köra sist det var populärt har samlat på sig några hojår och kommit fram till att det inte år en sporthoj som passar dem bäst.
Skall man ha nytta av en modern sporthoj så bör man köra en hel del bana.
När hojåkat handlar om spontanutflykter på någon timme och jobbpendling så passar en gruntig nakenhoj bättre för att tillgodose behovet av fartkänsla.
Om något år kommer en ny generation fjunisar på värstinghojar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Företagen borde fokusera på den stora marknaden, de som är 20-25år och ska skaffa sin första hoj. Alla vill inte ha en 600-1000cc sporthoj, de är tråkiga när man kör lagligt och drar mer soppa än en modern bil och glöm inte folk som inte kan köra dessa och krashar upp försäkringen. Det finns 2st sporthojar under 40hk; Megelli och Hyosung och båda har tråkiga 10k varvstopp.

Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k. Ska vara en riktig landsvägsdödarsporthoj och inte en 600cc som man glider runt på 1-2an hela vägen och sedan behöver betala 2x mer i bränslekostnader. "Acceleration är kul men kurvorna är roligare!"

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.

Rykterna går att 2014 kan bli lågkubik-sporthojarnas år.

Varför inte ett sådant där kit som bygger om en mx/endurohoj till en banracer? Den borde klara de flesta av dina punkter, annars finns det ett till 690:n också. Vet inte hur det är med lysen i och för sig.

Tyvärr tror jag personligen inte på en sådan hoj då jag tror den har samma problem som en riktig motard hoj har (alltså en byggd på en enduro eller mx-hoj, inte de lama kopiorna eller större varianterna): toppfarten räcker inte till för att ha roligt på en vanlig svensk väg, i alla fall inte där jag har bott. Inte ens min 660 gick egentligen snabbt nog för det. På en gokartbana är de så roliga att man aldrig slutar garva men på allmän väg? Njae, inte för mig i alla fall.
 
Last edited:

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vasastan
Hoj
GSXR 750 -01, GSXR 600 -02
Under risk 2an fick vi dela upp oss i grupper vilken typ av hoj vi skulle köra, majoriteten var motard och minoriteten var sporthoj. Kommer inte ihåg riktigt hur grupperna såg ut men ungefär så blev resultatet. Roliga var att de äldre föredrog motard och yngre föredrog sporthoj och adventure.

Det är många som vill köra sporthoj men utbudet är ju uruselt, jag själv väntar tills det kommer någon lågkubik-sporthoj just för att kunna köra på höga varv och kunna ligga nära varvstoppet varje växling. Försök göra samma sak på en 600cc, du kommer inte komma ur 2ans växel innan det är dags att sakta ner. Större hojar tar bort det roliga i körningen, att verkligen få arbeta med hojen och få utnyttja varenda lilla hästkraft motorn kan ge. En skrikande, vibrerande motor gör också att man känner sig så mycket snabbare än en lugn 600cc.

Företagen borde fokusera på den stora marknaden, de som är 20-25år och ska skaffa sin första hoj. Alla vill inte ha en 600-1000cc sporthoj, de är tråkiga när man kör lagligt och drar mer soppa än en modern bil och glöm inte folk som inte kan köra dessa och krashar upp försäkringen. Det finns 2st sporthojar under 40hk; Megelli och Hyosung och båda har tråkiga 10k varvstopp.

Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k. Ska vara en riktig landsvägsdödarsporthoj och inte en 600cc som man glider runt på 1-2an hela vägen och sedan behöver betala 2x mer i bränslekostnader. "Acceleration är kul men kurvorna är roligare!"

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.

Rykterna går att 2014 kan bli lågkubik-sporthojarnas år.

Tror nog att en zx-363r skulle kunna bli en riktig hit. Tycker halva grejen med acceleration/kurver är att arbeta med hojen framförallt växellådan. Och väger den lite och med inte överdrivet många hästar så kan det bli en perfekt första-hoj för många.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Finns ju iofs ett flertal nytillverkade 125-250-400cc sporthojar från de stora märkena. Ligger runt $3,500-$4,000 och borde erbjuda bra med körglädje för pengarna.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om det nu är så att dessa sporthojar minskar i antal så kan det ju logiskt bero på nya körkortsklasser och hutlösa försäkringspremier för yngre åkare som rent ekonomiskt i så fall ser sig om efter andra alternativ.Själv är jag som ca 50 åring kanske ovanlig på en Honda Blackbird när många andra i min ålder tydligen väljer att sitta på en offroad eller custom hoj.Anledningen till mitt eget val är känslan av att kunna även om jag sällan utnyttjar fartresurserna över 200 km/h.Jag vill inte ha någon farmor anka hoj med bullrig v-motor eller sitta fast i en dyngpöl ute i skogen så länge det finns asfalterade vägar för en ylande radfyra om jag så blir 100 år. :crash
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är väl inte så konstigt att sporthojarna minskar när kostnaderna för de som brukar handla dessa ökar hela tiden.. Behöver man krångla till det mer?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fast nu är det iofs up 400cc som är populärt. Anledningen är de olika körkortsklasserna där den enklaste formen av hojkort tillåter upp till 400cc och att proven för obegränsat är relativt svåra.

Du har så rätt så. Jag har en polare som snart skall flytta till Tokyo, har övertalat honom att skeppa över hans Hornet 600, han kommer bli kaxigast på gatan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...jag tänkte inte på det förrän nu men BMW dominerar ju Sverige totalt, hälften av de tio mest sålda hojarna och fyra av de sex mest sålda är BMW. En mer relevant fråga är kanske; är japanska hojar dinosaurier? :)
Relevant frågeställning, frågan vi måste ställa oss är var vi hamnar om vi tar en Sporthoj anno R1 -98 eller Gixxer 2001 och studerar utvecklingen fram till S1000RR 2012? Jag påstår att Sporthojsköparen anno 2012 är betydligt mer kräsen när det gäller chassikomponenter, körställning anpassad för bana och ett fullödigt elektronikpaket. Jag kan nog även påstå att skillnaden mellan tävlingshoj i produktionsserie och gatutförande aldrig varit så liten som nu (om än det varit ett kärt ämne för diskussion under lång tid...:) ).

Dristar vi oss till att interpolera utvecklingen i framtiden innebär det att sporthojen, för att vara säljbar, kommer att utvecklas till en än mer extrem asfaltslingeräser för ett köpstarkt klientel som inte är så känsligt för ökade kostnader men desto mer krävande när det gäller produkten. Den maskinen kommer att skänka sin ägare en fullödig upplevelse på (dyra) bandagsarrangemang och ökad känsla av exklusivitet utanför Rosenhill. Den hojen behöver kosta mellan 350-450 kkr för att fungera, det får gärna finnas en enklare version ca 150 kkr billigare, bara det finns en rejäl skillnad i prestanda och upplevelse.

...Men jag tror att den traditionella målgruppen för sporthojar också börjar svänga i sin uppfattning om vad de vill ha eftersom det nuförtiden finns alternativ till sporthojen för den som vill ha en lättsvängd och tillräckligt snabb hoj, det gjorde det inte för 20 år sedan.

Kolla på bilderna. Så såg alternativen till sporthoj ut för 20 år sedan. I dag är tillverkarna mycket mer lyhörda för vad köparna efterfrågar, tillhandahåller hojar som är lättvängda och snabba....
Här tror jag Du har absolut rätt, den hoj jag beskriver i stycket ovanför rör sig längre och längre bort från vad de flesta av oss menar som landsvägsmaskiner. Dessutom finns en hel radda alternativ idag, maskiner som klipper landsvägskurvor och kortare raksträckor väl så effektivt som sporthojen. Och det utan att orsaka njursvikt eller ryggåkommor för föraren, ens efter ett antal dagars körande/resande.

Tittar vi utvecklingen av denna hojtyp från 2005 och framåt är den betydlig mer dramatisk än storebror sporthojens. Och betydligt vänligare för all-roundanvändande med mestadels gata, kombinerat med ett antal banevenemang per år. Chassikomponenterna blir allt bättre och med den justerbarhet en kräsen f d SH-förare förväntar sig, motorerna är mer körbara varianter av sporthojens och designen ägnas allt mer uppmärksamhet. Är det inte ganska uppenbart att tillverkarna satsar på att dessa "cross-over" modeller typ SH-motard eller SH-tourer är deras svar på glappet som uppstår när sporthojen blir allt mer bananpassad?

En 350-500 cc "lillebror" till sporthojarna, med vasst chassi och kapabla komponenter, är en vacker tanke men finns kundunderlag nog för en sådan maskin? Är vi tillräckligt mogna för att sätta köregenskaper före motorprestanda? Jag är skeptisk, hur bra säljer egentligen Kawasakis och Hondas kåpklädda 250?

Jag tror alltså att sporthojen har någon form av framtid. Den kommer däremot aldrig att bli billigare än nu, inte heller bättre för landsvägsändamål. För de flesta av oss kommer andra typer av landsvägshojar att framstå som betydligt smartare val.

/roffe_s(aida)
 
Last edited:

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Varför inte ett sådant där kit som bygger om en mx/endurohoj till en banracer? Den borde klara de flesta av dina punkter, annars finns det ett till 690:n också. Vet inte hur det är med lysen i och för sig.

Tyvärr tror jag personligen inte på en sådan hoj då jag tror den har samma problem som en riktig motard hoj har (alltså en byggd på en enduro eller mx-hoj, inte de lama kopiorna eller större varianterna): toppfarten räcker inte till för att ha roligt på en vanlig svensk väg, i alla fall inte där jag har bott. Inte ens min 660 gick egentligen snabbt nog för det. På en gokartbana är de så roliga att man aldrig slutar garva men på allmän väg? Njae, inte för mig i alla fall.

Köra bana är lite saftigt för en 21åring som knappt har ekonomi att äga en hoj. Kör på en ZXR400 och jag finner den för snabb för de vägar jag kör. Jag väljer ut tekniska och kurviga vägar för att verkligen få jobba med hojen, tror toppfarten på vägarna jag kör är runt 80-90kph maxfart om man inte vill köra ut i diket. Det finns ett rc690 kit att köpa men halvförsäkring för mig är 16000kr per år bara för duke 690 och äga 2st hojar centralt i Göteborg är ganska dyrt med garageplats. Betalar nämligen mer för min parkeringsplats än försäkring. :7peta Ställa av hojen för mig är aldrig ett val, hojsuget är för stort och jag kör oavsett klimat och förhållanden, säsongen för mig är året om.

Hastighet har aldrig varit något som lockat, vem som helst kan vrida på gasen, inte alla kan ta kurvor säkert och snabbt. Njut av att få åka hoj istället, jag småler hela tiden oavsett om jag kör på tråkig 30väg i stan eller snabb och kurvig landsväg. :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k. Ska vara en riktig landsvägsdödarsporthoj och inte en 600cc som man glider runt på 1-2an hela vägen och sedan behöver betala 2x mer i bränslekostnader. "Acceleration är kul men kurvorna är roligare!"

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.

Rykterna går att 2014 kan bli lågkubik-sporthojarnas år.

jag är inne på samma spår som dig. en högvarvig lättviktare på 3-400cc.

ska testa kawa 300 i sommar tänkte jag och se om den känns annorlunda än 250. trots att den kändes smidig så kändes den för tung och klumpig för en liten 250..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hastighet har aldrig varit något som lockat, vem som helst kan vrida på gasen, inte alla kan ta kurvor säkert och snabbt. Njut av att få åka hoj istället, jag småler hela tiden oavsett om jag kör på tråkig 30väg i stan eller snabb och kurvig landsväg. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tar du kurvor snabbt på 30-väg eller vad vill du få fram? :va
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Finns säkert massor med anledningar till att det säljs allt färre sporthojar. En kan nog vara att det finns fler alternativ nuförtiden, med tex motard som tilltalar många som känner att sportis inte riktigt passar dom.. Sen tycker jag det känns som prisnivån på en ny sporthoj är mycket högre nu än förr även om man räknar in inflation och sånt samt att höga premier som skrämmer. Desstom tror jag (en högs personlig reflektion) att många faktiskt på riktigt tror att en sportis med hög effekt och toppfart är fullständigt livsfalig och att man kör ihjäl sig dIrEkt bara man ens kommer i närheten.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Relevant frågeställning, frågan vi måste ställa oss är var vi hamnar om vi tar en Sporthoj anno R1 -98 eller Gixxer 2001 och studerar utvecklingen fram till S1000RR 2012? Jag påstår att Sporthojsköparen anno 2012 är betydligt mer kräsen när det gäller chassikomponenter, körställning anpassad för bana och ett fullödigt elektronikpaket. Jag kan nog även påstå att skillnaden mellan tävlingshoj i produktionsserie och gatutförande aldrig varit så liten som nu (om än det varit ett kärt ämne för diskussion under lång tid...:) ).

Dristar vi oss till att interpolera utvecklingen i framtiden innebär det att sporthojen, för att vara säljbar, kommer att utvecklas till en än mer extrem asfaltslingeräser för ett köpstarkt klientel som inte är så känsligt för ökade kostnader men desto mer krävande när det gäller produkten. Den maskinen kommer att skänka sin ägare en fullödig upplevelse på (dyra) bandagsarrangemang och ökad känsla av exklusivitet utanför Rosenhill. Den hojen behöver kosta mellan 350-450 kkr för att fungera, det får gärna finnas en enklare version ca 150 kkr billigare, bara det finns en rejäl skillnad i prestanda och upplevelse.

Det som fattas i teknikväg är väl egentligen "bara" luftfjädring (där luften agerar fjäder, inte barar ersätter oljan) och pneumatisk ventilstyrning. Då kan man steglöst variera fjädringens egenskaper på millisekunder, inte bara kompa och retur som på HP4:an och Panigalen utan även fjäderns hårdhet, fjädringsväg osv.

Med pneumatisk ventilstyrning kan en hojmotor agera i stort sett allt mellan S1000RR och en touringhoj med biffigt mellanregister. Lägg till det ride-by-wire, variabla insugstrattar och integrerat elektronikpaket (tc, anti-wheelie, ABS osv.).

De enda fasta punkterna då är chassigeometrin och det kan man ju komma åt med justerbart styrhuvud, som på en 916, justerbar svinginfästning, som på bl.a. S1000RR, och (mindre viktigt tror jag) justerbar motorinfästning som på en RSV4. Ride-height kan vi redan justera med luftfjädringen. Lägg till det en sadel, fotpinnar, styrhalvor/styre och ruta som är justerbara och du har en hoj som klarar det mesta. Det man inte kommer åt är hjulens dimensioner men det borde gå att ordna med utbytbara fälgar.

Nu gäller det bara att kunna tillverka och förpacka den tekniken med rimlig vikt och pris :)

Då borde kan teoretiskt kunna ha samma grundpaket med ovan punkter på i stort sett alla hojar och sedan ha ett par olika "förpackningspaket" för t.ex. en adventure-modell och en sporthoj. Kanske även en twin och en radfyra för de olika applikationerna eller som valmöjlighet, vissa vill ju ha en sporthoj med twin. För motorerna kan man ju använda samma paket med pneumatisk ventilstyrning och elektronikpaket men med justerad mjukvara för de olika applikationerna.

Blir det elhojar inom en rimlig framtid så behöver man väl bara en eller ett par olika motorer för olika vikt eftersom motorkaraktär och effekt går att justera med mjukvara.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Köra bana är lite saftigt för en 21åring som knappt har ekonomi att äga en hoj. Kör på en ZXR400 och jag finner den för snabb för de vägar jag kör. Jag väljer ut tekniska och kurviga vägar för att verkligen få jobba med hojen, tror toppfarten på vägarna jag kör är runt 80-90kph maxfart om man inte vill köra ut i diket. Det finns ett rc690 kit att köpa men halvförsäkring för mig är 16000kr per år bara för duke 690 och äga 2st hojar centralt i Göteborg är ganska dyrt med garageplats. Betalar nämligen mer för min parkeringsplats än försäkring. :7peta Ställa av hojen för mig är aldrig ett val, hojsuget är för stort och jag kör oavsett klimat och förhållanden, säsongen för mig är året om.

Hastighet har aldrig varit något som lockat, vem som helst kan vrida på gasen, inte alla kan ta kurvor säkert och snabbt. Njut av att få åka hoj istället, jag småler hela tiden oavsett om jag kör på tråkig 30väg i stan eller snabb och kurvig landsväg. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hondas nya CBR500 då? Jag har inte läst så detaljerat om de eftersom jag inte är så intresserad av så små hojar... :)
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Klart det kommer att finnas gott om sporthojar.

Och att man tycker sporthojar är snyggast och gillar körställningen är inte att komma bort från ämnet.
Det är en stor anledning till att det kommer att finnas sporthojar.

Sen.. visst ser det kul ut.
Och visst finns det förare som är riktigt snabba på hypermotarder, men när det börjar gå ordentligt fort, då hänger de inte med.
Det har inte med föraren att göra, utan hojen och dess utförande.
Det finns anledningar till att GP hojar är utformade som de är och sporthojar lika så.

Visst finns det folk som VILL ha kåplöst osv... men hur ofta får man inte höra "jo, det vore coolt/roligt att ha en sporthoj, MEN det är så jävla dyrt".
Alltså finns det en heeel del folk som vill ha, men inte tycker sig ha råd.
Sen finns det dom som köper det man vill ha.

Så kommer det att vara i framtiden oxå. :yoparty
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Min checklista på hoj: 150kg, styre i nivå med sadel, 40-60hk, varvstopp över 12k.

Tänk om Kawasaki släppte en ZX-363r, rad-3a och med teknik och design från storebron 636. Tror ni inte att det skulle bli en succé i hojvärlden?! :4skrika Jag skulle köpt den direkt.
ZX-363 med radtrea på 70 hk och rödmarkering vid 20.000 vore sannerligen något, men kanske inte på svenska raka/ojämna landsvägar.

Själv skulle jag vilja ha en CBR 250/400 RR, men mest för bankörning.

http://youtu.be/hNCpMYNUszU
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tror inte sporthojen kommer dö, mc-tillverkarna måste nog ha kvar top of the line segmentet för att visa vad de kan åstadkomma. Precis som någon innan mig sa i sitt inlägg.

Jag kommer nog köra sporthoj tills jag inte kan rent fysiskt eller inte har råd längre. Finns inget bättre än att komma ur en kurva i hög fart och dra på rullen så att bakdäcket släpper eller att framhjulet lyfter. Känslan av kontroll när man piskar på sin literklubba på slingriga landsvägar.

Så länge folk betalar och ingen lag sätter stopp så kommer sporthojen finnas kvar.


/Try
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top